מתח נפשי – תסמינים

מתח נפשי תסמינים

לאורך שנות חייו, מתמודד האדם עם סיטואציות מורכבות ואירועים מלחיצים שמביאים למתח נפשי. אצל כל אדם, מתבטא המתח הנפשי בצורה אחרת וחשוב להדגיש כי אין מדובר במחלה אך מחקרים רבים מצביעים על כך שלתקופות ממושכות של מתח ישנן השפעות רעות ומזיקות על בריאות האדם.

מתח נפשי שבני האדם חווים מגיע לרוב בעקבות שרשרת אירועים המעוררים תגובה הורמונלית בגוף ומתבטאים במספר תסמינים.

 

מה זה מתח נפשי

כאמור, בני האדם חווים במהלך שגרת היום שלהם לחצים רבים – בין אם בתוך כותלי הבית, בסביבת העבודה, עם החברים או עם בן הזוג – בני האדם עוברים טלטלות רגשיות באופן כמעט יומיומי מה שמביא ליצירתם של מתחים ולחצים נפשיים.מתח נפשי הוא מצב בו האדם מרגיש מצוקה וחוסר איזון שאינו יכול להתמודד עימם באותה הסיטואציה– ככל שהסיטואציה נמשכת כך תחושת הלחץ והמתח גוברים.

מתח נפשי הוא תגובה ביולוגית טבעית למצבים, קרי הדרך בה גוף האדם מגיב לגירויים חיצוניים שעלולים להיות מסוכנים. כאשר האדם נתקל בסטרס פתאומי, הגוף שלו יוצא מאיזון והמוח מציף את הגוף בשפע של הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול. הורמונים אלו גורמים לקצב לב מוגבר וזרימת דם מוגברת לגפיים.

אם כן, כל בני האדם חווים מתחים במהלך היום-יום, לרוב מדובר במתח אקוטי שאינו גורם נזק ואף מועיל שכן מתח זה מעניק למוח תרגול בפיתוח מענה למצבים מלחיצים בעתיד. לצד זה, ישנו מתח נפשי כרוני המצביע על רמת מתח גבוהה לטווח ארוך מה שעלול להשפיע לרעה על בריאות האדם. כפי שכתבתי לעיל, חשוב להדגיש כי מתח נפשי איננו מחלה אך הדבר יכול להוביל לבעיות בריאות שונות ובהמשך גם להחמרתן.

ישנם גורמים רבים היכולים לגרום למתח נפשי, החל מאירועים טראומטיים דרך קשיים כלכליים וכלה באישיותו של האדם.

תסמינים

תסמינים הנובעים ממתח נפשי עשויים להשתנות מאדם לאדם אך ניתן לחלק את המרכזיים שבהם לתסמינים פיזיים, קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים.

התסמינים הרגשיים-קוגניטיביים השכיחים ביותר הינם:

חרדה, דיכאון, נדודי שינה, התקפי זעם, שינויים במצב הרוח וחוסר סבלנות. תסמינים פיזיים מתבטאים לרוב בהזעה, הסמקה, יובש, כאבי ראש, כאבים בחזה, בעיות בעיכול כמו שלשולים ועצירות, בעיות נשימה, דפיקות לב מואצות ועלייה של לחץ הדם.

מחקרים מצביעים על כך שלחץ נפשי לאורך זמן מחליש את מערכת החיסון של האדם ועלול להביא להחמרה של מחלות שונות בהן מחלות לב ולחץ דם גבוה.

אז מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את המתח הנפשי?

ישנם דרכים רבות ופשוטות להפחתת הלחצים. רופאים ממליצים על:

אימוני כושר שיוצרים אצל האדם הרגשה חיובית ומשפרים את מצב הרוח תוך שחרור הורמונים מרגיעים לגוף. במידה ואתם צריכים דחיפה קדימה, ניתן להעזר באיש מקצוע כדוגמת מאמן כושר אישי.

עוד ממליצים הרופאים על תזונה נכונה – המזון שאנו אוכלים מכיל ויטמינים, פחמימות, שומנים וחלבונים שמסייעים לגוף שלנו לשמור על עצמו, לקיים את עצמו, לבנות שרירים ועצמות וגם – לשמור על איזון נפשי ומנטלי. מומלץ להעזר במומחה כדוגמת תזונאי על מנת שיסייע לכם ליצור הרגלי אכילה שעושים לכם טוב.

הפסקת עישון,

שימוש בחומרים טבעיים לאיזון הגוף,

יוגה ומדיטציה – התרגולים שיוחסו אליהם תחילה אך ורק מימד ורוחני, התגלו בשנים האחרונות (החל משנות ה 60/70) כבעלי השפעה על איכות החיים של האדם.

בעזרת תרגול יומיומי של יוגה, מדיטציה או מיינדפולנס. תוכלו להיות נוכחיים יותר ברגע הזה, להתמודד יותר טוב עם לחץ וקשיים ולפתח יכולת של הכרת תודה על הדברים הטובים שכן קיימים בחייכם.

וכן שיחות עם פסיכולוג,מטפל התנהגותי או קואצ'ר.

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

סדנת מנהלים

סדנת מנהלים נועדה להעניק למנהלים ולמנהלות מרחב בטוח לאימון, תרגול ולמידה של כלים, מיומנויות וגישות מעולות לניהול ומנהיגות. כמעט כל מנהל או מנהלת מתמודדים עם

קרא עוד »

איך להתמודד עם ביישנות

בעוד שאנשים רבים יכולים להיזכר במקרים שבהם חוו תחושת ביישנות, החלת התווית "אני ביישן" על עצמך יכולה להיות מעכבת ביותר. אנשים הרואים עצמם ביישנים מאמינים

קרא עוד »

הרצאת קבלת החלטות

במסגרת הרצאת קבלת החלטות נדון, נתרגל ונלמד שלב אחר שלב את התהליך לקבלת החלטות. במסגרת ההרצאה נדון על טעויות נפוצות בקבלת החלטות, על המנגנונים הקוגנטיביים

קרא עוד »

מאמן NLP – אימון אישי NLP

אימון אישי בשיטת NLP הינו אימון שיכול לסייע בכל תחום בחיים: קריירה, זוגיות, תחביבים, יצירת הרגלים, כסף, משפחה והתפתחות אישית. ערן שני מאמן NLP כאן עבורכם.

קרא עוד »

מה זה תת-מודע

האם אנחנו פועלים מרצון חופשי או על פי דפוסים שנטמעו בעבר שלנו? האם אנחנו קולטים פרטים ומידע מבלי שנהיה מודעים אליו? האם חלומות הם דרך

קרא עוד »