fbpx

מתח נפשי – תסמינים

מתח נפשי תסמינים

לאורך שנות חייו, מתמודד האדם עם סיטואציות מורכבות ואירועים מלחיצים שמביאים למתח נפשי. אצל כל אדם, מתבטא המתח הנפשי בצורה אחרת וחשוב להדגיש כי אין מדובר במחלה אך מחקרים רבים מצביעים על כך שלתקופות ממושכות של מתח ישנן השפעות רעות ומזיקות על בריאות האדם.

מתח נפשי שבני האדם חווים מגיע לרוב בעקבות שרשרת אירועים המעוררים תגובה הורמונלית בגוף ומתבטאים במספר תסמינים.

 

מה זה מתח נפשי

כאמור, בני האדם חווים במהלך שגרת היום שלהם לחצים רבים – בין אם בתוך כותלי הבית, בסביבת העבודה, עם החברים או עם בן הזוג – בני האדם עוברים טלטלות רגשיות באופן כמעט יומיומי מה שמביא ליצירתם של מתחים ולחצים נפשיים.מתח נפשי הוא מצב בו האדם מרגיש מצוקה וחוסר איזון שאינו יכול להתמודד עימם באותה הסיטואציה– ככל שהסיטואציה נמשכת כך תחושת הלחץ והמתח גוברים.

מתח נפשי הוא תגובה ביולוגית טבעית למצבים, קרי הדרך בה גוף האדם מגיב לגירויים חיצוניים שעלולים להיות מסוכנים. כאשר האדם נתקל בסטרס פתאומי, הגוף שלו יוצא מאיזון והמוח מציף את הגוף בשפע של הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול. הורמונים אלו גורמים לקצב לב מוגבר וזרימת דם מוגברת לגפיים.

אם כן, כל בני האדם חווים מתחים במהלך היום-יום, לרוב מדובר במתח אקוטי שאינו גורם נזק ואף מועיל שכן מתח זה מעניק למוח תרגול בפיתוח מענה למצבים מלחיצים בעתיד. לצד זה, ישנו מתח נפשי כרוני המצביע על רמת מתח גבוהה לטווח ארוך מה שעלול להשפיע לרעה על בריאות האדם. כפי שכתבתי לעיל, חשוב להדגיש כי מתח נפשי איננו מחלה אך הדבר יכול להוביל לבעיות בריאות שונות ובהמשך גם להחמרתן.

ישנם גורמים רבים היכולים לגרום למתח נפשי, החל מאירועים טראומטיים דרך קשיים כלכליים וכלה באישיותו של האדם.

תסמינים

תסמינים הנובעים ממתח נפשי עשויים להשתנות מאדם לאדם אך ניתן לחלק את המרכזיים שבהם לתסמינים פיזיים, קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים.

התסמינים הרגשיים-קוגניטיביים השכיחים ביותר הינם:

חרדה, דיכאון, נדודי שינה, התקפי זעם, שינויים במצב הרוח וחוסר סבלנות. תסמינים פיזיים מתבטאים לרוב בהזעה, הסמקה, יובש, כאבי ראש, כאבים בחזה, בעיות בעיכול כמו שלשולים ועצירות, בעיות נשימה, דפיקות לב מואצות ועלייה של לחץ הדם.

מחקרים מצביעים על כך שלחץ נפשי לאורך זמן מחליש את מערכת החיסון של האדם ועלול להביא להחמרה של מחלות שונות בהן מחלות לב ולחץ דם גבוה.

אז מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את המתח הנפשי?

ישנם דרכים רבות ופשוטות להפחתת הלחצים. רופאים ממליצים על:

אימוני כושר שיוצרים אצל האדם הרגשה חיובית ומשפרים את מצב הרוח תוך שחרור הורמונים מרגיעים לגוף. במידה ואתם צריכים דחיפה קדימה, ניתן להעזר באיש מקצוע כדוגמת מאמן כושר אישי.

עוד ממליצים הרופאים על תזונה נכונה – המזון שאנו אוכלים מכיל ויטמינים, פחמימות, שומנים וחלבונים שמסייעים לגוף שלנו לשמור על עצמו, לקיים את עצמו, לבנות שרירים ועצמות וגם – לשמור על איזון נפשי ומנטלי. מומלץ להעזר במומחה כדוגמת תזונאי על מנת שיסייע לכם ליצור הרגלי אכילה שעושים לכם טוב.

הפסקת עישון,

שימוש בחומרים טבעיים לאיזון הגוף,

יוגה ומדיטציה – התרגולים שיוחסו אליהם תחילה אך ורק מימד ורוחני, התגלו בשנים האחרונות (החל משנות ה 60/70) כבעלי השפעה על איכות החיים של האדם.

בעזרת תרגול יומיומי של יוגה, מדיטציה או מיינדפולנס. תוכלו להיות נוכחיים יותר ברגע הזה, להתמודד יותר טוב עם לחץ וקשיים ולפתח יכולת של הכרת תודה על הדברים הטובים שכן קיימים בחייכם.

וכן שיחות עם פסיכולוג,מטפל התנהגותי או קואצ’ר.

ראפור

ראפור – מה זה ראפור

תוכן ענייניםמה זה מתח נפשיתסמיניםאז מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את המתח הנפשי? ראפור זה היכולת לייצר תקשורת המאפשרת פתיחות, אמון ותחושת כימיה. מדובר

קרא עוד »
חשיבה חיובית

חשיבה חיובית

תוכן ענייניםמה זה מתח נפשיתסמיניםאז מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את המתח הנפשי? ״תחשוב טוב יהיה טוב״ חשיבה חיובית היא גישה שאומצה בשנים האחרונות על

קרא עוד »
התנהלות כלכלית נכונה

התנהלות כלכלית נכונה

תוכן ענייניםמה זה מתח נפשיתסמיניםאז מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את המתח הנפשי? בימינו הכל נדמה לפעמים כי הכל סובב סביב כסף – מדי

קרא עוד »
אימון עסקי

אימון עסקי

תוכן ענייניםמה זה מתח נפשיתסמיניםאז מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את המתח הנפשי? ניתן לראות כי כל סביבת עבודה עסקית כיום הינה תחרותית במיוחד,

קרא עוד »
קבלת החלטות

קבלת החלטות

תוכן ענייניםמה זה מתח נפשיתסמיניםאז מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את המתח הנפשי? האם לקנות דירה או להשכיר דווקא? האם להתחיל ללמוד השנה או

קרא עוד »
אימון אישי לילדים ונוער

אימון אישי לילדים ונוער

תוכן ענייניםמה זה מתח נפשיתסמיניםאז מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את המתח הנפשי? בין אם אנחנו רוצים לבנות שרירים, לשפר את הציון בחשבון או

קרא עוד »
כאב כרוני - התמודדות עם כאב

כאב כרוני – איך לטפל בכאב

מה זה כאב כרוני, האם יש טיפולים שיכולים לעזור, מה המחקר מראה על כאב? מאמר שנכתב על ידי מרצ’לה, מנהלת מכון פיזתורפיה שתוציא אתכם עם גישה חדשה ואופטימית לכאב.

קרא עוד »
הערכה עצמית

הערכה עצמית

כולנו יודעים כי הערכה עצמית היא חלק חשוב בסיפוק ובהצלחה האישית שלנו. במדריך הבא נסביר מה זה הערכת עצמית, מה מחקרים מראים וכיצד ניתן לשפר את ההערכה העצמית שלנו.

קרא עוד »
מה זה NLP - נלפ

NLP – נ.ל.פ.

נ.ל.פ או NLP זה ראשי התיבות של ניתוב-לשוני-פיזיולוגי. במדריך הבא תמצאו את כל ההסברים, הדגשים, המחקרים וההנחות שאתם חייבים לדעת על NLP + בונוס של תרגול מיוחד.

קרא עוד »
מאמן NLP - אימון NLP

מאמן NLP – אימון אישי NLP

אימון אישי בשיטת NLP הינו אימון שיכול לסייע בכל תחום בחיים: קריירה, זוגיות, תחביבים, יצירת הרגלים, כסף, משפחה והתפתחות אישית. ערן שני מאמן NLP כאן עבורכם.

קרא עוד »
השפעת הסביבה

השפעת הסביבה

לסביבה יש כח אדיר על החיים שלנו – לפעמים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. אז מה השפעת הסביבה? ואיך ניתן לשפר את החיים שלנו בעזרת שינוי סביבה? כל המידע.

קרא עוד »
אימון אישי

אימון אישי – אימון אישי לחיים

רגע לפני שאתם צוללים לתוך התהליך המדהים הזה שנקרא אימון אישי, חשוב לנו להסביר לכם את כל המידע בנושא. מה זה אימון אישי, ההבדל בינו לבן טיפול והאם הוא מתאים לכם.

קרא עוד »
תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית

ממה מורכבת תקשורת בין אישית וכיצד ניתן לשפר אותה בחיינו? נחשוף את 6 היסודות שקיימים בכל תקשורת שאנו מבצעים וכן 6 עקרונות שכדאי ליישם על מנת לשפר את היחסים שלכם.

קרא עוד »
הגשמת חלומות - 10 הצעדים

הגשמת חלומות

תהליך הגשמת חלומות יכול לשנות לכם את החיים. אם אתם מרגישים שאתם חיים את החיים של מישהו אחר, חוסר סיפוק מהעבודה, שיש בכם כח ופוטנציאל לא ממומש – המדריך עבורכם.

קרא עוד »
מנהיגות - מה זה מנהיג

מנהיגות

מנהיגות: אפשר ללמוד את זה או שפשוט נולדים עם זה? האם יש תכניות לפיתוח מנהיגות שבאמת עובדות? מה זה מנהיגות? אילו סוגי מנהיגים קיימים? כל המידע.

קרא עוד »
קריאת שפת גוף והבעות פנים

קריאת שפת גוף והבעות פנים

קריאת שפת גוף והבעות פנים יכולה לשפר לכם את התקשורת ולעשות שינויים משמעותיים בתדמית שלכם. כל המידע על סימני שפת גוף שכדאי להכיר, טיפים, דוגמאות וקורס שפת גוף.

קרא עוד »
איך לעשות שינוי בחיים

איך לעשות שינוי בחיים

אתם חוזרים בכל יום יותר ויותר עייפים מהעבודה או מהלימודים – ופשוט נמאס לכם. 4 צעדים פשוטים לאיך לעשות שינוי בחיים ב 2020 יסייעו לכם לשנות את המצב.

קרא עוד »
התמודדות עם לחץ

התמודדות עם לחץ

התמודדות עם לחץ הינה יכולת קריטית בחיים. במדריך הבא תכירו טיפים מעולים שנכתבו על ידי קואצ’ר. אורח חיים בריא, תכנית 4A, מדיטציה, ניהול זמן – הם רק חלק מהטיפים.

קרא עוד »
שנות העשרים

שנות העשרים

8 מתוך 10 הרגעים הכי חשובים בחיים מתרחשים עד גיל 35. 66% מהעלייה בשכר מתרחשת ב10 השנים הראשונות בעבודה. כל המידע שחובה לדעת על שנות העשרים ולמה הן כה חשובות

קרא עוד »
קואצינג - אימון אישי

קואצ’ינג

אם בעבר פסיכולוג היווה כאופציה היחידה כאשר אדם חש תקיעות או בלבול. כיום, קואצ’ינג ובעברית: אימון אישי, מהווה אלטרנטיבה מצוינת לשינוי אמיתי בחיים ולהשגת מטרות.

קרא עוד »
רשימת רגשות

רשימת רגשות

עצב, שמחה, אושר, ייאוש, אכזבה, ציפייה, חמלה ואהבה – הן רק חלק קטן מרשימת הרגשות שלנו. כנסו וקבלו את הרשימה המלאה מחולקת בצורה מסודרת, יפה, צבעונית וברורה.

קרא עוד »
3 פסיכולוגים מפורסמים בהיסטוריה

3 פסיכולוגים מפורסמים בהיסטוריה

זיגמונד פרויד, מלאני קליין, אריק אריקסון הינם 3 פסיכולוגים מפורסמים בהיסטוריה אשר לכל אחד יש תרומה משמעותית לפסיכולוגיה ואף לאנושות כולה. כל הפרטים עליהם – כאן.

קרא עוד »
50 משפטי מוטיבציה

משפטי מוטיבציה

מוכנים להתמלא באנרגיה בעזרת משפטי מוטיבציה? “ההצלחה אינה סתם מוצאת אותך, עלייך לצאת החוצה ולקחת אותה בעצמך”. 50 משפטים בעברית ובאנגלית הכי טובים שתראו!

קרא עוד »
קואצ'ר - מאמן אישי

קואצ’ר

אם המטרה לא ברורה, אם הדרך לא סלולה, ואם אתם מרגישים תקיעות והדרדרות – קואצ’ר יכול לסייע לכם בדרך החדשה. עם עשרות לקוחות קודמים, ביחד נפעל, נתרגש, נלמד ונצליח.

קרא עוד »
קורס NLP - נלפי

קורס NLP

קורס NLP מיועד לאנשים שרוצים לעשות שינוי בחייהם הפרטיים, הזוגיים והעיסקיים. בסדרת מפגשים תקבלו כלים עוצמתיים לכל תחום. כל הפרטים על הקורס בפנים.

קרא עוד »
הרגלים של אנשים בריאים

הרגלים של אנשים בריאים

לכולנו יש אדם קרוב או רחוק, שאנחנו נדהמים לראות כיצד הוא שומר על הגוף והנפש שלנו. אז איך הוא ואחרים עושים זאת? נחשוף את ההרגלים של אנשים בריאים.

קרא עוד »
סדנאות התפתחות אישית

התפתחות אישית

התפתחות אישית – צמד מילים מפוצץ, שרבים מנסים לפצח את המשמעות שלו. בסטרונגר, נעשה לכם סדר: בעזרת כלים, הסברים וליווי, תקבלו את הידע והמיומנויות שיסייעו לכם בדרך.

קרא עוד »
שינה

שינה

יש סיבה טובה שאנחנו מבלים שליש מחיינו בשינה. המדריך המלא על חשיבות השינה, המחלות האפלות שצפויות לאדם שסובל מחוסר שינה, וטיפים פרקטים לשינה טובה יותר.

קרא עוד »
מנטור - אדם ללמוד ממנו

מנטור

מנטור הוא אדם שיכול ללוות אותנו בדרך שאנו עושים כיוון שהוא כבר השיג את מה שאנחנו רוצים להשיג. קיראו עוד על החשיבות של מנטור ומדוע הוא חשוב בהתפתחות שלנו.

קרא עוד »
הלמה שלנו פסיכולוגי

קאיזן

כולנו רוצים להיות בריאים, חכמים, ומאושרים יותר. אז למה כל כך קשה לנו לעשת את השינוי שאנחנו יודעים שאנחנו אמורים לעשות? דרך הקאיזן נותנת לנו את הפיתרון

קרא עוד »
הצבת מטרות - גילוי הלמה

למצוא את ה”למה”

למה כשאנשים במצבי קיצון, ההתנהגות משתנה בחדות, ולמה קל לי יותר ללמוד חומר שמעניין אותי מאשר כשמכריחים אותי. איך להציב מטרה ולהשיג אותה באמצעות הלמה שלי

קרא עוד »

רוצים לדעת איך לפרוץ גבולות ולצאת מהתקיעות שאנחנו חווים?

סדנת אונליין "מפת החיים" עכשיו ללא עלות (במקום 97 ש"ח)

60 דקות שבהן תלמדו מערן שני, מנהל מרכז סטרונגר:

V מהי “מפת החיים” שאנחנו חייבים להכיר, כדי להגיע ליעדים שלנו.

איך להשיג את מה שאנחנו רוצים, ולהפסיק לסמוך על מוטיבציה.

V איך להצליח במשהו שמרגיש לנו ממש קשה עכשיו.