מה הקשר בין הערכה עצמית נמוכה ובין הפרעות קשב וריכוז?

הערכה עצמית נמוכה והפרעות קשב וריכוז

הערכה עצמית נמוכה משפיעה רבות על יכולתנו להתרכז במטלות ובמשימות, להתמקד בהן ולהצליח. ואכן ילדים רבים וגם מבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, סוחבים על גבם שנים ארוכות של ביטחון עצמי ירוד, הערכה עצמית נמוכה, קשיים אישיים, גישה שלילית ויחס עצמי עוין. הקשר בין הערכה עצמית נמוכה ובין הפרעות קשב וריכוז אינו מובן מאליו. ככל שנקדים להבין שיכול להיות קשר ממשי ומשמעותי בין הדרך שבה אנו מתייחסים אל עצמנו ובין הלקויות שלנו, כך נוכל לסייע לכל מי שסובל מכך ולתמוך בו. אז מה הקשר בין הערכה עצמית נמוכה לבין לקויות הלמידה, ואיך נתמודד עימו? בואו נבדוק.

מה גורם להערכה עצמית נמוכה?

הערכה עצמית נמוכה או דימוי עצמי נמוך הם האופן שבו אנו מעריכים או מדמים את עצמנו. במרבית המקרים דימוי עצמי נמוך הוא סובייקטיבי לחלוטין ומושפע ממציאות פנימית שאינה בהכרח הולמת את המציאות החיצונית או את האופן שבו אחרים רואים אותנו. דימוי עצמי נמוך נוצר מחוסר היכולת שלנו להתאים את עצמנו לדרישות שלנו מעצמנו. הוא נובע משיפוט עצמי מחמיר, מרגשות עצמיים שליליים, מחוויות קשות ומהתנסויות טראומתיות. מערכת היחסים שיצרנו עם ההורים שלנו ועם דמויות משמעויות אחרות בחיינו מעצבת את ההערכה העצמית שלנו ומשפיעה על האופן שבו אנו מתייחסים לעצמנו. דימוי עצמי נמוך שהולך ומתעצם מגיל צעיר מאוד וככל שחולפות השנים, פוגע באינטראקציה שלנו עם הסובבים אותנו ומעכב בתורו את יכולתנו להתקדם, ללמוד ולהתפתח.

איך הפרעות קשב וריכוז משפיעות על הדימוי העצמי שלנו?

ילדים ומבוגרים שמתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז רגישים מאוד לסביבתם ולכל הסובבים אותם. הם מרגישים שהלקות שלהם פוגעת ביכולתם ליצור אינטראקציה בין־אישית חיובית ומזיקה לקשר שלהם עם אחרים. אף שמדובר בלקות שכיחה למדי, היא עלולה לפגוע בדימוי העצמי של המתמודדים איתה, לתייג אותם כבעייתיים ולהפריד אותם מסביבתם. ואם מלכתחילה הערכה העצמית שלהם נמוכה, הלקות עלולה להעצים את הקושי הרגשי שלהם, וקושי זה בתורו עלול להעמיק את המאפיינים של הלקות.

איך אפשר לשפר את הדימוי העצמי ולטפל בלקות?

לא קשה לזהות אנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך. הם בדרך כלל יימנעו ממצבים הדורשים אינטראקציה בין־אישית או ממשימות שעלולות להוביל אותם לכישלון; הם ינסו להסתיר את הערכתם הנמוכה כלפי עצמם הן בהתנהגות מופנמת והן בהתנהגות מוחצנת; הם עלולים להגיב באגרסיביות ואף בתוקפנות כלפי אחרים או לחלופין לאפשר לאחרים להיות אגרסיבים כלפיהם. אנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך וסובלים מהפרעות קשב וריכוז יימנעו ככל האפשר ממצבים המחייבים מיקוד וריכוז ודורשים מהם להביע את עצמם ולחוות את דעתם.

אפשר לשפר את הדימוי העצמי ובה בעת להתמודד עם לקויות הלמידה, הפרעות הקשב והריכוז. נדרש תהליך טיפולי ארוך טווח שנותן למטופלים מענה רגיש ועונה צורכיהם. אפשר לפנות לאפיקים טיפוליים מקובלים ואפשר גם לבחון חלופות כמו תהליכי אימון מותאמים אישית ואף לשלב בין כמה גישות טיפוליות.

 

 

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

איך להתמודד עם פחד?

איך להתמודד עם פחד? האם נועדו להסתגר בחדר, לוותר על חלומות, לוותר על זוגיות, על הזדמנויות עסקיות, רק כי אנחנו חשים פחד? חד משמעית לא.

קרא עוד »

אימון עסקי

ניתן לראות כי כל סביבת עבודה עסקית כיום הינה תחרותית במיוחד, דורשנית ודינאמית אשר מחייבת בראש ובראשונה פיתוח שוטף של חשיבה יצירתית, יכולות, וכמובן הצבת

קרא עוד »

סדנת חוסן

בעזרת הרצאת מיינדפולנס המשלבת תאוריה לצד תרגול אתם תצאו מהרצאה אחרי שאתם יודעים מה זה מיינדפולנס, מה העקרונות המנחים את התרגול ואפילו עם חווית תרגול..

קרא עוד »

מנהיגות

מנהיגות: אפשר ללמוד את זה או שפשוט נולדים עם זה? האם יש תכניות לפיתוח מנהיגות שבאמת עובדות? מה זה מנהיגות? אילו סוגי מנהיגים קיימים? כל המידע.

קרא עוד »

קבלת החלטות

הנושא של קבלת החלטות פוגש אותנו בכל יום, במהלך כל החיים שלנו: לגור במרכז או בפריפריה? להתחתן על פי ההלכה או בחתונה אזרחית? ללמוד באוניברסיטה

קרא עוד »

קואצ'ינג

אם בעבר פסיכולוג היווה כאופציה היחידה כאשר אדם חש תקיעות או בלבול. כיום, קואצ'ינג ובעברית: אימון אישי, מהווה אלטרנטיבה מצוינת לשינוי אמיתי בחיים ולהשגת מטרות.

קרא עוד »

מתח נפשי – תסמינים

לאורך שנות חייו, מתמודד האדם עם סיטואציות מורכבות ואירועים מלחיצים שמביאים למתח נפשי. אצל כל אדם, מתבטא המתח הנפשי בצורה אחרת וחשוב להדגיש כי אין

קרא עוד »

טכניקות שכנוע

אנחנו לא שמים לב לזה, אבל אנו נתקלים הרבה פעמים במהלך היום 'בקרב' שכנוע. תלמיד- מורה, הורה- ילד, מוכר-קונה ובמיוחד אנשי עסקים, לרוב מטרת המפגש

קרא עוד »