מה זה תת-מודע

האם אנחנו פועלים מרצון חופשי או על פי דפוסים שנטמעו בעבר שלנו? האם אנחנו קולטים פרטים ומידע מבלי שנהיה מודעים אליו? האם חלומות הם דרך להעברת מסרים? הכירו את התת-מודע שנו.

מה זה תת-מודע

התת מודע הוא מושג שהתפתח בתורתו של הפסיכולוג והנוירולוג האוסטרי-יהודי המפורסם ואבי תורת הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד. על פי תאוריה זו התת מודע הינו חלק לא מוכר בנפש האדם שבשל כך משפיע באופן בלתי נשלט כמעט על רגשותינו, על התנהגותנו ואף על חלומותינו.

כיצד משפיע עלינו התת מודע?

קורה לכם שאתם מגיבים למשהו בלי להבין למה הגבתם דווקא כך? יש לכם הרגלים והתנהגויות שאתם מנסים להיפטר מהם ללא הצלחה ממשית? לתת-מודע כנראה יש חלק בכך. התניות שנוצרו מחוויות ישנות, והרגלים שסוגלו כצורך בהגנה מפני דמות מאיימת או אולי התנהגות שפשוט מזכירה לתת מודע חוויה נעימה או מושכת שהודחקה היטב היטב בילדות. אפילו חלומות לפי התאוריה הפרוידיאנית, משקפים יצרים וחוויות שהסתננו לתת מודע שלנו בעבר הרחוק או סתם ביום יום תוך כדי תנועה…

איך מדברים עם תת מודע?

איך לדבר עם תת מודע זו שאלה קשה – הוא הרי תת מודע… ישנן גישות פסיכולוגיות שונות שהתפתחו בעיקר על ידי תלמידיו של פרויד לטיפול בתת מודע. מובן שלא בכל מקרה מומלץ לטפל בתת מודע. התת מודע הוא תיבת פנדורה שפתיחה בלתי נכונה שלה, עלולה ליצור כאב נפשי עמוק ולעיתים להגיע אף לכאב פיזי המכונה בשפה המקצועית כאב פסיכוסומטי.

כאמור, קיימות שיטות שונות לטיפול בתת מודע:

  • החל מטיפול התנהגותי שמשפיע על התת מודע
  • ניסיונות דיבור ושיחזור ישירים של התת מודע שנעשים על ידי שיחות ואפילו בהיפנוזה.
  • דמיון מודרך
  • פענוח חלומות
  • NLP
  • ועוד

במהלך השנים התפתחו השיטות השונות לטיפול בתת מודע כך שקיימות כיום שיטות שמורכבות משילוב של כמה דרכים. לכן, על מנת לדבר ולטפל בתת מודע מומלץ לפנות לפסיכולוג, מטפל או קואצ'ר מקצועי שמכיר את מגוון השיטות ויודע לפקח על תהליך בטוח ומועיל.

מדוע ישנן חוויות לא נעימות שאיננו זוכרים?

באופן מפתיע התת מודע נוצר מכך שהמוח שלנו רוצה להגן עלינו. ככל הנראה ישנן חוויות שאיננו רוצים או איננו יכולים לשאת את זיכרונם. המוח שלנו דוחק את המידע והזיכרונות הללו עמוק לאחור – אל התת מודע. כך איננו נאלצים להתמודד איתם. זה כמובן לא אומר שאין להם השפעה עלינו.

ולסיום – האם קיים בכלל תת מודע?

התת מודע כפי שניתן להבין בקלות, אינו ניתן להוכחה מדעית. אנו למדים עליו רק על פי ההתנהגויות והדברים שהוא גורם לנו לעשות. מכיוון שכך קיימים חוקרים ומדענים רבים ששוללים לחלוטין את קיומו של יצור כזה שנקרא תת מודע. עם זאת כולם מודים בכך שקיימים דחפים קמאיים שמשפיעים עלינו בדרך זו או אחרת. התומכים בשיטה זו מסבירים זאת בצורות שונות ומגוונות. בכל מקרה התת מודע קיים או לא, הוא עולם מרתק מסקרן ומטלטל שכדאי מאוד להכיר אותו..

 

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

התפתחות אישית

התפתחות אישית – צמד מילים מפוצץ, שרבים מנסים לפצח את המשמעות שלו. בסטרונגר, נעשה לכם סדר: בעזרת כלים, הסברים וליווי, תקבלו את הידע והמיומנויות שיסייעו לכם בדרך.

קרא עוד »

מנהיגות

מנהיגות: אפשר ללמוד את זה או שפשוט נולדים עם זה? האם יש תכניות לפיתוח מנהיגות שבאמת עובדות? מה זה מנהיגות? אילו סוגי מנהיגים קיימים? כל המידע.

קרא עוד »

קואצ'ינג

אם בעבר פסיכולוג היווה כאופציה היחידה כאשר אדם חש תקיעות או בלבול. כיום, קואצ'ינג ובעברית: אימון אישי, מהווה אלטרנטיבה מצוינת לשינוי אמיתי בחיים ולהשגת מטרות.

קרא עוד »

קאיזן

כולנו רוצים להיות בריאים, חכמים, ומאושרים יותר. אז למה כל כך קשה לנו לעשת את השינוי שאנחנו יודעים שאנחנו אמורים לעשות? דרך הקאיזן נותנת לנו את הפיתרון

קרא עוד »

פתיחת עוסק פטור

מזל טוב! מעוניינים בפתיחת עוסק פטור? הגעתם למקום הנכון. במדריך שלפניכם תמצאו את המידע החשוב ביותר, רגע לפני שאתם הולכים לצאת לדרך עצמאית. נשמח לסייע

קרא עוד »

סדנת חוסן

בעזרת הרצאת מיינדפולנס המשלבת תאוריה לצד תרגול אתם תצאו מהרצאה אחרי שאתם יודעים מה זה מיינדפולנס, מה העקרונות המנחים את התרגול ואפילו עם חווית תרגול..

קרא עוד »

איך להתמודד עם כישלון

לא פעם עצרנו את עצמנו מלעשות דבר רק בגלל שפחדנו מהתוצאה, זה קורה לכולנו, הפחד מכישלון גובר על ההתלהבות מהצלחה בהרבה מהמקרים ואנו עוצרים עצמנו

קרא עוד »

קבלת החלטות

הנושא של קבלת החלטות פוגש אותנו בכל יום, במהלך כל החיים שלנו: לגור במרכז או בפריפריה? להתחתן על פי ההלכה או בחתונה אזרחית? ללמוד באוניברסיטה

קרא עוד »