fbpx

קאיזן

הלמה שלנו פסיכולוגי

קאיזן היא הדרך האמיתית לעשות שינוי בחיים שלנו.

תחשבו רגע על הביטיים שמדברים על ה- שינוי הגדול שכל אחד מריץ בראש לאורך חייו.

“אני רוצה לרדת במשקל”, “אני רוצה להיות מליונר”, “אני רוצה להיות מאושר”, “אני רוצה זוגיות”

למה רק כה מעטים מיישמים את השינוי המיוחל שהם רוצי? לאחר שנים של חקירה, ועבודה עם המתאמנים שלי בתור מאמן כושר אישי ובתור קואצ’ר התחלתי להבין למה.

זאת שאלה שמרתקת אותי בתחום ההתפתחות האישית, שמצאתי לה מספר תשובות.

אחת מהן, ואם לא החשובה ביותר, הוענקה לי כאשר קראתי את הספר המדהים ” צעד קטן לשינוי גדול” של ד”ר רוברט מאורר על דרך הקאיזן.

מה זה קאיזן

משמעות המילה קאיזן ביפנית הינו “להשתנות על מנת להיות טוב יותר” או לחילופין “שיפור מתמיד”.

קאיזן הינה גישה שמטרתה לשפר את אופן הפעולה של ארגון או מפעל. בפועל הגישה הזו משמשת כמעין פילוסופיה לדרך חיים. הקאיזן יוצא מנקודת הנחה כי לכל תחום בחיים שלנו מגיע לקבל שיפור באופן מתמיד.

במסגרת אימון אישי, אני דוגל בגישת קאיזן אשר מביאה לתוצאות יפות.

יסודות הקאיזן

לקאיזן יש 5 יסודות עיקריים:

  1. עבודת צוות.
  2. משמעת עצמית.
  3. רצון להשתפר.
  4. מעגלי איכות ובקרה.
  5. הצעות לשיפור

 

מהו תהליך קאיזן

תהליך קאיזן משמעו צעדים מתמשכים,קטנים וחיוביים, במטרה לבצע שינוי משמעותי בתחום מסוים.

להלן 5 צעדים בסיסיים על מנת לבצע את התהליך:

  1. החליטו על הצעד הכי קטן שבאפשרותכם לעשות על מנת לקדם מטרה כלשהי.
  2. התמקדו בתהליך ספציפי ומעשי ככל הניתן. בעזרת התמקדות בצעד הקטן ולא בתמונה הגדולה (ולעיתים מפחידה) אתם מגדילים את הסיכויים להתקדמות.
  3. זהו ושימו בצד דרישות וצרכים אחרים שיכולים לבזבז לכם זמן ואנרגיה.
  4. עשו פעולה.
  5. חזקו את המשאבים המנטליים שלכם (המשיכו ללמוד, שתפו פעולה עם אנשים נוספים וכדומה)

 

שביל ביער

מהו חלק האמיגדלה במח? ואיך הוא קשור לקאיזן

האמיגדלה  הוא חלק במח האחראי על מספר תחומים עיקריים בחיינו. הוא אחראי בין היתר על הרגשות (חיובים ושליילים), על הזיכרון ועל התופעה המוכרת לכולם היטב. מצב הלחם או ברח ( fight or flight).

לא סתם כשאנו מדברים על שינוי גדול, אנו מרגישים לפעמים צורך לברוח כאילו עומד מולנו אריה. המוח שלנו, וליתר דיוק האמיגדלה, באמת תופס את השינוי הזה כאריה ומפעיל את מצב הלחם או ברח. זה גורם לנו לעזוב הכל ולהתרחק “מהסכנה” כמה שיותר מהר תוך כדי שאנחנו משמיטים כל הגיון ורגשות נוספים.

סביר להניח שרובנו כאשר נפגוש באריה, במידה ויש באפשרותנו לעשות זאת, נבחר בבריחה מאשר בלחימה.

שאגת אריה
אתם לבד ביער ופתאום רואים אריה. אתם תמשיכו לכיוונו או שתחפשו דרך אחרת?

אז איך מצליחים לעשות שינוי? דרך הקאיזן

כדי להמנע ממצב בו אנחנו מפחדים מהאריה ובורחים ממנו, מצב שמוטבע כה עמוק במוחינו, יש להשתמש בשיטת קאיזן שדוגלת ב “צעדים קטנים לכדי שיפור ענק”.

יש לקחת את המטרה הגדולה ולפרק אותה לשאלות, צעדים ופידבקים הקטנים ביותר שנוכל.

“מה הצעד הקטן ביותר שאני יכול לעשות עכשיו, היום, כדי להתחיל את השינוי?”.

“מה אני מסוגל לעשות דקה ביום, כל יום?”

ופתאום, המטרה הגדולה והמפחידה, הופכת לקטנה ואפשרית.

מחקרים הראו שוב ושוב, שכאשר בונים צעד צעד את הדרך, ההתמדה ממשיכה לתקופה ארוכה יותר. וכאשר אנחנו מתמידים, השינוי האמיתי לא מאחר לבוא, כי עברנו את שלב הפחד ויצרנו שיגרה חדשה של מעשים. שלב חשוב בתהליך.

במקום: ” אני רוצה לרדת במשקל”

דרך קאיזן: “הצעד הראשון שלי הוא לשתות כוס מים בבוקר במקום כוס קולה” (או אפילו במקום כוס קולה לשתות רק 3/4 כוס).

במקום: “אני רוצה ללכת לחדר כושר 6 פעמים בשבוע”

דרך קאיזן: “הצעד הראשון שלי הוא להכנס לגוגל ולמצוא חדר כושר שקרוב אלי”

במקום: “אני רוצה להיות מליונר”

דרך קאיזן: “הצעד הראשון שלי הוא לכתוב את התחומים שאני טוב בהם או רוצה להיות טוב בהם ולקרוא על אנשים מצליחים בתחום”

במקום: “אני רוצה להיות מאושר”

דרך קואזן: “הצעד הראשון שלי הוא לכתוב על דף את כל הדברים שעושים לי אושר”

במקום: “אין לי בן/בת זוג”

דרך קאיזן: “הצעד הראשון שלי הוא לעשות רשימה של מקומות בהם אוכל לפגוש בן אדם שיתאים לי”

אז מה הצעד הבא שלך?

אם אתם מוצאים את עצמכם שוב ושוב מתקשים בהתחלת תהליך ועשיית שינוי. אולי זו הזדמנות מדהימה לרכוש כלים חדשים שיעזרו לכם לעשות זאת. אנחנו ממליצים על הקורסים: קורס NLP, סדנת התפתחות אישית, קורס מיינדפולנס וקורס מדיטציה שיעזרו לכם לעשות זאת.

הפוסט נכתב על ידי ערן שני

דימוי עצמי

מה זה דימוי עצמי

דימוי עצמי הוא חלק מקונספט “העצמי” אשר חיוני להבנת התפיסה של “פסיכולוגיה חיובית”. “זה לא מה שאתה אומר בקול בעזרת הפה שלך שקובע את חייך,

קרא עוד »
ספרים על זוגיות ואהה

ספרים על זוגיות ואהבה

כפי שכתב ויליאם שייקספיר פעם: “דרכה של אהבת אמת מעולם לא הייתה קלה”.אין ספק כי מדובר בתובנה אשר נוגעת בנקודה רגישה אצל רבים מאיתנו, ועם

קרא עוד »
טיפים למוטיבציה

טיפים למוטיבציה

רוצים להתמלא באנרגיה רגע לפני אירוע חשוב? מנסים להבין איך להתגבר על דחיינות וקושי? רוצים להבין מה מניע אתכם? שלום לכולם, הכירו את מילת המפתח

קרא עוד »
פחד במה - איך להתמודד

איך להתמודד עם פחד במה

כל אחד מאיתנו נדרש לעמוד לפני קהל – בני-משפחה, חברים, חברים לעבודה, כיתת לימוד, ישיבת צוות, ישיבת הנהלה וכדומה. לא תמיד זה קל. פחד במה

קרא עוד »
קורס מנהיגות

קורס מנהיגות

קורס מנהיגותתוכן ענייניםמה זה קאיזןיסודות הקאיזןמהו תהליך קאיזןמהו חלק האמיגדלה במח? ואיך הוא קשור לקאיזןאתם לבד ביער ופתאום רואים אריה. אתם תמשיכו לכיוונו או שתחפשו

קרא עוד »
איך להתמודד עם כישלון

איך להתמודד עם כישלון

לא פעם עצרנו את עצמנו מלעשות דבר רק בגלל שפחדנו מהתוצאה, זה קורה לכולנו, הפחד מכישלון גובר על ההתלהבות מהצלחה בהרבה מהמקרים ואנו עוצרים עצמנו

קרא עוד »
ראפור

ראפור – מה זה ראפור

ראפור זה היכולת לייצר תקשורת המאפשרת פתיחות, אמון ותחושת כימיה. מדובר ביכולת שלכולנו יש אותה במידה זו או אחרת, אך לא תמיד קל לנו ליישם

קרא עוד »
מתח נפשי תסמינים

מתח נפשי – תסמינים

לאורך שנות חייו, מתמודד האדם עם סיטואציות מורכבות ואירועים מלחיצים שמביאים למתח נפשי. אצל כל אדם, מתבטא המתח הנפשי בצורה אחרת וחשוב להדגיש כי אין

קרא עוד »
חשיבה חיובית

חשיבה חיובית

״תחשוב טוב יהיה טוב״ חשיבה חיובית היא גישה שאומצה בשנים האחרונות על ידי פסיכולוגים, פסיכיאטרים ומטפלים שבבסיסה עומדת התובנה כי חשיבה חיובית עוזרת להגיע להצלחה, התמדה

קרא עוד »
אימון עסקי

אימון עסקי

ניתן לראות כי כל סביבת עבודה עסקית כיום הינה תחרותית במיוחד, דורשנית ודינאמית אשר מחייבת בראש ובראשונה פיתוח שוטף של חשיבה יצירתית, יכולות, וכמובן הצבת

קרא עוד »
קבלת החלטות

קבלת החלטות

לגור במרכז או בפריפריה? להתחתן על פי ההלכה או בחתונה אזרחית? ללמוד באוניברסיטה או דרך קורסים אונליין? להתחיל לנגן בגיטרה או בחלילית? הנושא של קבלת

קרא עוד »
כאב כרוני - התמודדות עם כאב

כאב כרוני – איך לטפל בכאב

מה זה כאב כרוני, האם יש טיפולים שיכולים לעזור, מה המחקר מראה על כאב? מאמר שנכתב על ידי מרצ’לה, מנהלת מכון פיזתורפיה שתוציא אתכם עם גישה חדשה ואופטימית לכאב.

קרא עוד »
הערכה עצמית

הערכה עצמית

כולנו יודעים כי הערכה עצמית היא חלק חשוב בסיפוק ובהצלחה האישית שלנו. במדריך הבא נסביר מה זה הערכת עצמית, מה מחקרים מראים וכיצד ניתן לשפר את ההערכה העצמית שלנו.

קרא עוד »
מאמן NLP - אימון NLP

מאמן NLP – אימון אישי NLP

אימון אישי בשיטת NLP הינו אימון שיכול לסייע בכל תחום בחיים: קריירה, זוגיות, תחביבים, יצירת הרגלים, כסף, משפחה והתפתחות אישית. ערן שני מאמן NLP כאן עבורכם.

קרא עוד »
השפעת הסביבה

השפעת הסביבה

לסביבה יש כח אדיר על החיים שלנו – לפעמים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. אז מה השפעת הסביבה? ואיך ניתן לשפר את החיים שלנו בעזרת שינוי סביבה? כל המידע.

קרא עוד »
תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית

ממה מורכבת תקשורת בין אישית וכיצד ניתן לשפר אותה בחיינו? נחשוף את 6 היסודות שקיימים בכל תקשורת שאנו מבצעים וכן 6 עקרונות שכדאי ליישם על מנת לשפר את היחסים שלכם.

קרא עוד »
הגשמת חלומות - 10 הצעדים

הגשמת חלומות

תהליך הגשמת חלומות יכול לשנות לכם את החיים. אם אתם מרגישים שאתם חיים את החיים של מישהו אחר, חוסר סיפוק מהעבודה, שיש בכם כח ופוטנציאל לא ממומש – המדריך עבורכם.

קרא עוד »
מנהיגות - מה זה מנהיג

מנהיגות

מנהיגות: אפשר ללמוד את זה או שפשוט נולדים עם זה? האם יש תכניות לפיתוח מנהיגות שבאמת עובדות? מה זה מנהיגות? אילו סוגי מנהיגים קיימים? כל המידע.

קרא עוד »
איך לעשות שינוי בחיים

איך לעשות שינוי בחיים

אתם חוזרים בכל יום יותר ויותר עייפים מהעבודה או מהלימודים – ופשוט נמאס לכם. 4 צעדים פשוטים לאיך לעשות שינוי בחיים ב 2020 יסייעו לכם לשנות את המצב.

קרא עוד »
התמודדות עם לחץ

התמודדות עם לחץ

התמודדות עם לחץ הינה יכולת קריטית בחיים. במדריך הבא תכירו טיפים מעולים שנכתבו על ידי קואצ’ר. אורח חיים בריא, תכנית 4A, מדיטציה, ניהול זמן – הם רק חלק מהטיפים.

קרא עוד »
שנות העשרים

שנות העשרים

8 מתוך 10 הרגעים הכי חשובים בחיים מתרחשים עד גיל 35. 66% מהעלייה בשכר מתרחשת ב10 השנים הראשונות בעבודה. כל המידע שחובה לדעת על שנות העשרים ולמה הן כה חשובות

קרא עוד »
קואצינג - אימון אישי

קואצ’ינג

אם בעבר פסיכולוג היווה כאופציה היחידה כאשר אדם חש תקיעות או בלבול. כיום, קואצ’ינג ובעברית: אימון אישי, מהווה אלטרנטיבה מצוינת לשינוי אמיתי בחיים ולהשגת מטרות.

קרא עוד »
רשימת רגשות

רשימת רגשות

עצב, שמחה, אושר, ייאוש, אכזבה, ציפייה, חמלה ואהבה – הן רק חלק קטן מרשימת הרגשות שלנו. כנסו וקבלו את הרשימה המלאה מחולקת בצורה מסודרת, יפה, צבעונית וברורה.

קרא עוד »
50 משפטי מוטיבציה

משפטי מוטיבציה

מוכנים להתמלא באנרגיה בעזרת משפטי מוטיבציה? “ההצלחה אינה סתם מוצאת אותך, עלייך לצאת החוצה ולקחת אותה בעצמך”. 50 משפטים בעברית ובאנגלית הכי טובים שתראו!

קרא עוד »
קואצ'ר - מאמן אישי

קואצ’ר

אם המטרה לא ברורה, אם הדרך לא סלולה, ואם אתם מרגישים תקיעות והדרדרות – קואצ’ר יכול לסייע לכם בדרך החדשה. עם עשרות לקוחות קודמים, ביחד נפעל, נתרגש, נלמד ונצליח.

קרא עוד »
הרגלים של אנשים בריאים

הרגלים של אנשים בריאים

לכולנו יש אדם קרוב או רחוק, שאנחנו נדהמים לראות כיצד הוא שומר על הגוף והנפש שלנו. אז איך הוא ואחרים עושים זאת? נחשוף את ההרגלים של אנשים בריאים.

קרא עוד »
סדנאות התפתחות אישית

התפתחות אישית

התפתחות אישית – צמד מילים מפוצץ, שרבים מנסים לפצח את המשמעות שלו. בסטרונגר, נעשה לכם סדר: בעזרת כלים, הסברים וליווי, תקבלו את הידע והמיומנויות שיסייעו לכם בדרך.

קרא עוד »
שינה

שינה

יש סיבה טובה שאנחנו מבלים שליש מחיינו בשינה. המדריך המלא על חשיבות השינה, המחלות האפלות שצפויות לאדם שסובל מחוסר שינה, וטיפים פרקטים לשינה טובה יותר.

קרא עוד »
מנטור - אדם ללמוד ממנו

מנטור

מנטור הוא אדם שיכול ללוות אותנו בדרך שאנו עושים כיוון שהוא כבר השיג את מה שאנחנו רוצים להשיג. קיראו עוד על החשיבות של מנטור ומדוע הוא חשוב בהתפתחות שלנו.

קרא עוד »
הצבת מטרות - גילוי הלמה

למצוא את ה”למה”

למה כשאנשים במצבי קיצון, ההתנהגות משתנה בחדות, ולמה קל לי יותר ללמוד חומר שמעניין אותי מאשר כשמכריחים אותי. איך להציב מטרה ולהשיג אותה באמצעות הלמה שלי

קרא עוד »