כאב כרוני – איך לטפל בכאב

מה זה כאב כרוני, האם יש טיפולים שיכולים לעזור, מה המחקר מראה על כאב? מאמר שנכתב על ידי מרצ'לה, מנהלת מכון פיזתורפיה שתוציא אתכם עם גישה חדשה ואופטימית לכאב.
כאב כרוני - התמודדות עם כאב

כאב כרוני : " מה שעבד אבד"

המשפט בציטוט למעלה הוא משפט שמטופלת אמרה לי לאחר שהסברתי לה על כאב. מאז, זה השם שאני נותנת להרצאות שלי, משום שזה האמת אצל המטופל הכרוני . כשמפסיקים לעשות פעילות מסוימת לאורך זמן מכל מיני סיבות כולל בגלל הכאב, אנחנו בסופו של דבר מאבדים את היכולת לעשות אותו כשנרצה לחזור לעשותו.  למשל: מפסיקים לצחוק -> צוחקים פחות -> שוכחים איך לצחוק

מפסיקים ללכת -> הולכים לעיתים נדירות / לא הולכים בכלל -> כשנרצה לחזור פתאום כואב מאד ללכת

מפסיקים לבקר חברים -> מאבדים קשרים חשובים לנו וכולי…

 

על כותבת המאמר בנושא כאב כרוני

שמי מרצ'לה שני אני פיזיותרפיסטית ומנהלת מכון בקופת חולים כללית. אני חוקרת את הכאב מזה 25 שנה.

היום אני מבינה את נושא הכאב הרבה יותר טוב מאשר בתחילת דרכי. ככל שאני חוקרת אותו לעומק יותר אני מבינה כמה זה לא פשוט בגין ההיבטים הרב מימדים שלו: ביו פסיכו סוציאלי.

התחלתי להעמיק בהבנת הכאב לא מעט זמן לאחר שסיימתי את הלימודים מפני שמהר מאוד הבנתי שאני לא יכולה לפתור את הכאב אצל מטופלים הכרונים, למרות כל המאמץ הרב שהשקעתי בהם.

הסוד להצלחה הוא הוא להצליח להשיג שיתוף פעולה מלא של המטופל  ויחד איתו לתפור את "החליפה המתאימה" שתוביל אותו לשינוי.

 

איך להתמודד עם כאב – מסרים חשובים

יש מספר מסרים שאשמח שתיקחו איתכם להמשך הדרך בכל הקשור לכאב באופן כללי וכאן כרוני בפרט:

  • " קחו אחראיות על הכאב שלכם." אתם הגורם העיקרי שיכול לשנות באמת את המצב.
  • אין קשר, מלבד מקרים בודדים, בין הכאב לממצאים בבדיקות דמות.
  • תשאלו את עצמכם " למה כואב לי" ואם תרשו לעצמכם לצלול עמוק פנימה תגלו את התשובה. אפשרו לעצמכם למצוא תשובות עמוקות, שיתנו לכם "דרייב" וכלים יעילים לשינוי וצעידה קדימה. האם אתם חיים את חייכם כפי שאתם רוצים? האם אתם חיים על פי הערכים שלכם? האם אתם נמצאים בסביבה שעושה לכם טוב?
  • במסע הזה חשוב למצוא את ההרגלים הישנים שלא משרתים אותנו ולשנות אותם. להרגלים שלנו יש השפעה אדירה על כמות הכאב שאנו חווים בחיינו. צרו לכם בכל יום הרגל קטן וחיובי חדש.
  • למרות שיש כאב – אל תוותרו על הדברים שחשובים לכם באמת.
  • לכאב יש זיכרון, לכן צריך להחליף את הזיכרון הישן בזיכרון חדש – ליצור חוויות חדשות שגורמות לכם אושר ושמחת חיים.

כל מה שאני עומדת להסביר לכם במאמר מתבסס על מחקרים רבים שנעשו ברחבי העולם במרכזי כאב במדינות כגון : ארצות הברית, אוסטרליה ודרום אפריקה שהן מהמובילות בתחום הכאב.

הגדרת הכאב לפי הארגון העולמי לכאב –IASP 

על פי ארגון העולמי לכאב IASP הכאב הינו חוויה תחושתית ורגשית (הכאב הינו סוביקיטבי ומשתנה בין אדם לאדם. סכרת ולחץ דם למשל ניתן למדוד ואילו כאב לא).

חווית הכאב קשורה לנזק ממשי או לפוטנציאל לגרימת נזק.

למה פוטנציאל? מפני שלפעמים עצם המחשבה שאתה הולך לעשות משהו שהמוח מפרש כסכנה , יכול ליצר כאב (למשל עצם הכניסה לרכב אחרי שעברת תאונת רכב, או למשל לדמיין את עצמנו במצב של לחץ או מתח יכולים להוביל לתחושת כאב פיזי)

מנגנון הכאב הינו מנגנון חיובי במקורו המיועד להזהיר מפני נזק פוטנציאלי (למשל לא לגעת בתנור חם) וכן כאשר אנחנו נמצאים בסכנה פיזית. עם זאת, במקרים רבים, כאשר לכאורה הכאב מופיע ללא סיבה, הכאב הופך לבעיה בפני עצמה שדורשת התייחסות שונה כמו שקורה בכאבים כרונים.

לדעתי הכאב היום משמש כמנגנון אזהרה קריטי וחשוב. הוא בא להתריע לנו:

  • כאשר אנחנו יושבים יותר מידי.
  • כאשר הכושר שלנו יורד והבריאות שלנו לא תקינה.
  • כאשר אנחנו עובדים קשה מידי ולא נהנים מהעבודה.
  • כאשר אנחנו נמצאים בקשרים לא מתאימים ובסביבה לא מתאימה.
  • כאשר חווינו חוויה טראומתית מן העבר אפילו רחוקה, פיזית או נפשית, שעדיין לא טפלנו בה כראוי.

סוגי הכאב

יש סוגים רבים של כאב כגון : כאב אקוטי, כרוני, נאורופטי, נוסיספטי, ואחרים (כגון כאב בגין בעיה באברים פנימיים: אבן בכליה, כיס המרה, בעיות לב, סרטן..).

לכן חשוב לשלול את הדגלים האדומים בעזרת רופא. ב98% מהמקרים הכאב הוא לא ספציפי וללא קשר לממצאים בדימות.

בחלק זה, אתייחס ל-3 סוגים של כאב: כאב אקוטי, כאב כרוני וכן כאב הפנטום.

כאב אקוטי

הוא כאב חריף שנגרם מסיבה ידועה. לדוגמה כתוצאה מפציעה, שבר או ניתוח.

הכאב האקוטי נעלם ברגע שהסתיימה תקופת ההחלמה של הרקמה שנפצעה.

חשוב להבין שלכל רקמה יש זמן סביר שהיא אמורה להחלים.

שבר לדוגמה מתחבר לאחר כחודש וחצי (חשוב לציין שיש הבדל בין שברים שונים).

קרע בשריר לדוגמה משתפר לאחר כשבועיים שלושה.

המסר הוא שלגוף יש את כל האמצעים להחלים אם מאפשרים לו: התמודדות חיובית, תזונה נכונה, שינה, פעילות גופנית לפי ההנחיות.

לעומת זאת ככל שהפחד, ההמנעות , הקטסטרופיזציה (חשיבה שלילית על הכאב ועל הגרוע מכל) של האדם שנפצע גבוהים יותר יש מחקרים שמראים שאורך השיקום הוא ארוך יותר וקשה יותר.

הכאב הכרוני

הוא כאב אקוטי שנמשך מעבר לתקופה הסבירה להחלמת הרקמות , לרוב מעל חצי שנה.

במצב זה מערכת הויסות של הכאב כבר לא מסוגלת להפסיק את המעבר של הכאב למוח עד כדי כך שכל דבר פשוט שמטופל חווה: קור, מגע, תנועה או חושים שעוברים דרך אותו עצב שמעביר את הכאב, יתורגם במוח כאיום וככואב.

לכן אני נתקלת לא פעם במטופל שמספר שמזגן, רוח ואפילו מגע מייצרים לו כאב חזק למרות ששום דבר ממה שצוין לא יכול לגרום נזק ולא פרופורציונלי עם התחושה של המתלונן.

למצב זה קוראים אלודיניה.

אלודיניה היא סוג של שיבוש המעבר העצבי למוח מהפריפריה בשל כאב שנמשך הרבה זמן. המנגנון הוא ידוע ומסובך ומי שמתעניין יכול לקרוא על זה בספרות.

כאב אקוטי שהפך לכרוני:

בתחילת דרכי המקצועית טיפלתי באדם שנקרא לו רונן שעבר תאונת דרכים.

רונן הסביר לי כי בכל פעם שהוא נכנס לרכב היה תופס אותו כאב חזק שגרם לו בקושי להצליח ולהזיז את הצוואר. הטיפולים הפיזיקלים שהוא עבר לא עזרו וגם לא התרגילים.

אחרי מספר טיפולים המלצתי לו לפנות לגורם שיעזור לו בהתמודדות עם המצב – פסיכולוג או CBT למשל. הוא בחר ללכת ללמוד דימיון מודרך.

הוא התחיל להשתמש בשיטה שהוא למד כל פעם שהיה נכנס לרכב ובסופו של דבר הבעיה נפתרה.

זוכרים כי בהגדרת הכאב היא רשום פוטנציאל לגרימת נזק?

פשוט המוח אצל רונן תפס את המצב כמאיים ומסוכן בכל פעם שהוא נכנס לרכב לאחר התאונה שלו.

כנראה שרונן חווה תאונה קשה מאוד, דבר שיצר אצלו מנגנון הגנה לא מודע. בסופו של דבר רונן מצא את הדרך הנכונה מתאימה לו בפתרון המצב.

 

חשוב לציין: כאב כרוני הינה תופעה במגמת עליה חדה בשנים אחרונות. העליה במספר מרפאות הכאב בארץ היא אחת הסממנים המעידים על כך.

חשוב להבין שגם בכאב הכרוני וגם בכאב האקוטי, העיבוד של כל המסרים העצביים מתרחשים במוח. המוח הוא כמו כפתור, יכול להגביר או להחליש את עוצמת הכאב ברוב המקרים, רק שעליונ לדעת איך לעשות את זה ולהתאמן על זה.

 

מחקרים על כאב

מחקרים על כאב שנעשו בעזרת מכשירי FUNCTIONAL MRI ראו שינוי, ירידה בצפיפות של רקמת המוח באזורים שמייצגים את האבר שבו מרגישים את הכאב, ובכלל עם השנים, ככל שהכאב בחלק מהמקרים מתפשט לאברים אחרים בגוף (מצבים כמו פיברומילגיה) יש ירידה במסה של חומר האפור במוח.

ההסבר הינו יחסית פשוט – ככל שהכאב מגביל יותר תפקודים יום יומיים, אנחנו פחות פועלים, פחות מתעניינים בדברים חדשים וכך גם הקשרים בין הנוירונים במוח קטנים וגם הפעילות המוחית.

איך כאב כרוני מופיע במוח?

במחקרים רואים כי אזורים רבים במוח נדלקים בו זמנית ומתקשרים זה עם זה בזמן חווית הכאב. אפשר לדמות את זה חתזמורת רעשנית במיוחד שאיבדה את המנצח שאמור היה לעשות סדר במנגינה. בעצם ישנו סוג של איבוד שליטה על מה שקורה עם הכאב ואת היכולת להפסיק אותו.

לטענתי , ההסבר על שינוים ברקמת המוח הוא פשוט (טענתי בלבד). כאשר אנחנו מפסיקים לעשות משהו כמו למשל להזיז את היד, ללכת, לרוץ בגין הכאב, עם הזמן מאבדים את התמונה של הפעילות במוח. כלומר, אנחנו מאבדים קשרים חשובים בין נוירונים שגורמים לנו לאבד שליטה על המצב.

הבשורה הטובה היא שהמצב הוא הפיך בגין התכונה המדהימה של המוח: הפלסטיות של המוח, הנקראת גם גמישות מוחית.

הפלסטיות של המוח היא היכולת של מערכת העצבים להשתנות בהתאם להתנסותו של הפרט עם הסביבה, וזה הכוח של המוח שלנו.

חשוב להבין שאין קשר בין הכאב לשינויים שנמצאים בצילומי דימות. השינויים הניווניים הם כמו הכמתים או השיער הלבן שקורים במשך השנים באופן טבעי לכל האנשים, לכל אחד בקצב שונה.

רק בגלל שכואב לנו מצלמים את האזור ואז מגלים הרבה בעיות של שינויים ניוונים. ברגע ששמים חותמת: יש לי קרע בגיד, פריצת דיסק, כבר מאד קשה לשנות את התפיסה והאנשים הופכים למאד מודאגים משום שיודעים שקרע לא ניתן לחיבור כמו גם פריצת דיסק.

אך, הדבר המעניין הוא שלפי מחקרים מעל גיל 60 כ30-40% מהאנשים בעולם בעלי קרע חלקי או מלא מבלי לדעת, אך הם אינם מדווחים על כאב! ( נעשה מחקר על ידי צילום בעזרת  אולטראסאונד או MRI). במילים אחרות, למרות אותו קרע, האנשים מתפקדים כאנשים בריאים לכל דבר ועניין.

המצב היחיד שצריך לעשות צילום הוא במקרה של חשד לכאב ממקור זיהומי, ממאיר או גידול שפיר וזה פחות מ1% מרוב הכאבים.

 

כאב הפנטום

כאב הפנטום הוא כאב קיצוני שמוכיח באופן חד וחלק את הקשר בין הכאב למוח.

כאב הפנטום קיים ב70-80% מהאנשים שחוו קטיעות של חלק מהגפה העליונה או התחתונה שלהם. במצב זה המטופל מרגיש כאב בחלק שכבר לא קיים פיזית. למשל ,בחלק מרגל שמאל שכבר לא קיימת ונקטעה, הוא סובל מכאבים באצבעות.

ההסבר של הכאב הפנטום הוא שהאבר נקטע אבל עם זאת האזור במוח שמייצג את האיבר לא נקטע וממשיך להיות שם. אמנם צפיפות הרקמה קטנה בגין שכבר אין פעילות של האיבר, אך עדיין המוח יכול להמשיך ולשדר כאב לאזור למרות שהוא כבר לא קיים. שוב, לכאב יש לו "זיכרון".

הדרך בהתמודדות עם הכאב הזה למשל היא הטיפול שנקרא: טיפול מראה ( MIRROR THERAPY).

 

טיפול בכאב באמצעות טיפול מראה – Mirror Therapy

טיפול מראה מתבצע על ידי כך שהמטופל מסתיר עם המראה את האיבר הקטוע ורואה במראה את האיבר השני הבריא. במצב זה המוח תופס שהאיבר שלם ומפעיל אותו במראה דרך הגפה הבריאה. בעצם אנחנו "עובדים" באופן מודע על המוח. המוח לא יכול לדעת מה הוא רואה – הוא רואה את האיבר שלם וכך אפשרי להרגיע את הכאב.

טיפול מראה הוא גם אחד הדרכים והכלים לטיפול בכאב כרוני. למשל, לדמיין את הפעילות שקשה לנו, כגון הליכה במשך 10 דקות. בזמן שמדמיניים את ההליכה, הפעילויות במוח פועלות כאילו אנחנו נמצאים עכשיו בהליכה אמיתית.

השוני הוא שאין חיזוק שרירים, עבודה אירובית ולב ריאות. עם זאת, במוח ישנה אותה פעלות כמו בהליכה אמיתית וללא כאבים. עם הזמן המוח יכול לתפוס את הפעילות כלא מזיקה ואחרי שבועיים אפשר להתחיל ללכת בהדרגה ויש סיכוי טוב שגם פחות יכאב.

הסוד הוא שוב : התמדה לאורך זמן. כל שינוי לוקח זמן עד שמתרחש.

 

החוקרים הגדולים בנושא הכאב

אם תרצו לקרוא מאמרים נוספים בתחום כדאי שתכירו את שני החוקרים הבאים: David Butler וכן Lorimer Moseley .

שני החוקרים הוציאו ספר שנקרא EXPLAIN PAIN הכתוב בשפה עממית שאפשר להבין.

 

התמודדות נכונה עם הכאב הכרוני

אני יכולה לומר היום שאפשר להתמודד נכון ולחזור לתפקוד מלא. אפשר להגיע גם למצב של "לצאת מזה לגמרי" אם מאד רוצים, בוחרים בכך מדי יום ועושים כל מה שצריך.

חשוב לדעת שגם אם לפעמים כואב זה לא נורא, הכאב יכול להיות איתנו, אך לא להפריע או להגביל אותנו:

  1. חשוב להבין מה הוא כאב והמנגנון שלו.
  2. חשובה הדרך ההתמודדות החיובית עם המצב. ידוע היום כי אנשים עם נטייה לקטסטרופיזציה (מחשבות שליליות קשות על כאב וחשיבה על הגרוע מכל) יש יותר סיכוי לפתח כאב כרוני, ולהיפך.
  3. שילוב פעילות גופנית – פעילות גופנית המורכבת מאירובי ( הליכה, ריצה, אופניים), אנאירובי (תרגילי כוח) ומתיחות הם מרכיב חשוב מאד בהתמודדות עם הכאב ושיפור הכושר הגופני. הספורט הנכון גורם להפרשת האנדורפינים שהם משכחי כאבים הכי טבעיים ויעילים שיש לנו ויותר חשוב מהכל – זה משהו שנמצא בשליטה שלנו ללא תלות במשהו חיצוני.
  4. הדרגתיות זה חשוב – חשוב להתחיל בהדרגה בוכנית מותאמת אישית, לעלות את רמת הקושי בהדרגה והכי חשוב לעשות משהו שנתמיד לאורך זמן. עדיף פעולות קטנות ובהתמדה מאשר פעולה קשה, כואבת וחד פעמית
  5. שינה– חשוב לפתח הרגלי שינה נכונים. בשינה הגוף מתרפא באופן טבעי.
  6. תזונה –  התזונה היא הדלק שלנו. בדיוק כמו שאם נשים ברכב שלנו את הדלק הלא נכון המנוע יפסיק לעבוד (ואף יגרם נזק), כך בדיוק עובד הגוף שלנו. אם אנחנו אוכלים תזונה שפוגעת בגוף, לא יהיה לנו כוח להניע את המנוע שנקרא גוף ורוב היום אנחנו נחוש עייפים. התזונה המומלצת היא תזונה ים תיכונית, האוכל הלא מעובד וברובו מן הצומח- על זה כדאי להתייעץ עם תזונאי שמכיר את התפריט הזה. יש לציין שתזונה טבעונית יכולה לסייע רבות בתהליך.
  7. המנעות מתזונה חומצית – ידוע היום כי השומן הביטני מייצר חומציות שנכנסת לכלי הדם. חומציות זו יכולה לגרום לדלקת בעוצמה נמוכה בגוף, דלקות ונפיחויות במפרקים ובכלל רגישות בגוף. לאור הממצאים האלו מומלץ למי שסובל מכאבים  ודלקות במפרקים להימנע מתזונה חומצית. במילים אחרות 0 אוכל מן החי: בקר, דברי חלב, פרות. וכן להמנע מירקות חומציים: עגבניות, חצילים, שמן ( חוץ משמן זית שהוא בריא), שוב, הכל לקחת בפרופורציה ובהדרגה.
  8. ללמוד לזהות את המוקד שמעורר את הכאב ולשנות מסלול – כואב לכם כשאתם עובדים מול מחשב? תעשו הרבה הפסקות קצרות, תשנו תנוחות ישיבה. הכאב מופיע בסוף שבוע כשיש יותר אורחים? אפשר לעשות את אותה פעילות בצורה אחרת: לא כל שבוע לעשות ארוחות משפחתיות שאתם אחראים עליהם אלא כל פעם אצל משהו אחר,לקנות חלק מהאוכל מוכן ועוד.
  9. התמודדות נכונה עם מתח ולחץ – אחרון לסיום, אבל לפעמים הוא הראשון למקור הכאב הינו המתח והלחץ . המתח והלחץ במינון קטן לפעמים יכול להיות מנוע חיובי. אך, מתח ולחץ קבוע לרוב מזיק, לכן כשקשה להתמודד, מומלץ לפנות לגורם מתאים: פסיכולוג, פסיכיאטר.

כלים להתמודדות עם כאב בכלל וכאב כרוני בפרט

יש כלים מאד יעילים בהתמודדות עם לחץ ומתח כגון: מדיטציה, הרפיה, מיינדפולנס, CBT ועוד.

לכל אחד מומלץ לנסות ולבחור את הדרך המתאימה לו.

כשאנחנו מתחברים ובוחרים בעצמנו את הדרך נכונה לנו,יש סיכוי טוב יותר שנוכל להשתמש בכלים האלו בעת התמודדות עם הכאב.

ישנם מחקרים שמלמדים שלימוד ושימוש מסודר של תרגילים כמו מדיטציה מעניקים לנו שליטה משמעותית בכאב ובמה שקורה לנו לאורך זמן.

חשוב להבין כי בכאב כרוני אין דרך אחת לפתור את הבעיה אלא חשוב לשלב ולהקנות הרגלים לחיים בריאים יותר.

 

השאלה היא מה אתם מוכנים לעשות כדי לשנות את המצב? האם באמת אתה מוכנים לעשות את השינוי? אם כן אנחנו יכולים לתת לך את הכלים להוביל את השינוי.

 

מילות סיכום על כאב

הכאב כרוני הוא כאב שמשבש אצל הרבה מטופלים את איכות החיים אבל:

  1. הוא בשליטה שלנו אם נבין אותו
  2. הכאב הוא כמו אריה שנמצא איתנו בחדר 24 שעות. אפשר להפוך את האריה המפחיד, המאיים לאריה של ספריה שאפשר להכיר אותו ולהשען עליו. הוא יכול להיות אי שם ברקע אבל הוא מפסיק לאיים, להפחיד אותנו.
  3. התמודדות עם כאב כרוני מתחילה עם לקיחת אחריות על מה שקורה לך.
  4. הכאב הוא החלטה של המוח. מוח הוא כמו כפתור שמווסת את הכאב.
  5. המוח הוא גמיש ולכן ככל שנלמד מיומנויות חדשות , נעשה דברים שחשובים לנו באמת נוכל למצוא מסלולים חדשים שיעקפו את הכאב.
  6. פעילות גופנית היא חיונית בכלל לבריאות שלנו ולכאב בפרט, ככל שאנחנו בכושר יותר נקבל שליטה על הגוף שלנו.
  7. חשוב להתחיל בהדרגה, להתקדם בקצב שלנו והכי חשוב – לבצע צעדים קטנים שיאפשרו לנו להתמיד לאורך זמן.
  8. לספר לכולם על ההצלחות שלכם, ללמד אחרים משום שדרך שיתוף היא הדרך הבטוחה ביותר להנציח את ההצלחות ושינויים, וגם לעזור לאחרים.

 

"החיים הם קצרים צריך להנות ולמלא כל רגע במשמעות , לכן תצאו לדרך ותמצאו את המשמעות והאמת שלכם" מרצ'לה שני

 

דוגמאות חיות להתמודדות עם כאב

הסיפור של אמא שלי

אמא שלי סיפרה לי על השינוי שהיא עשתה בעקבות סדנת כאב: "הבנתי שיש לי הרבה יותר דברים שאני יכולה לדבר ולעשות עם הנכדים שלי מלבד לדבר על הכאב שלי כל הזמן. ומאז כל יום שהנכדים הקטנים באים לצהריים, אחרי בית הספר, אני עושה איתם התעמלות, שרה איתם, בסלון וכולם מאד מרוצים".

הסיפור של יעקב

יעקב הגיע אלי עם כאבים ושינויים ניווניים בברכיים,עודף משקל וגם דלקות והתנפחות של הבוהנות. יעקב הגיע אלי במצב שכבר כמה שנים הוא הפסיק ללכת בגין פחד מכאבים, והרופאים אמרו לו שבגלל השינויים והמשקל לא כדאי לו ללכת. הוא הגיע לטיפול כשכבר היה צריך להחזיק בקירות כדי ללכת ולהעזר מאד בידיים כדי לקום מהכיסא.

בטיפול דאגתי קודם כל להרגיע אותו ולהסביר כי שינויים ניוונים הם לא הסכנה אמיתית אלא המצב שלו הנוכחי. הפסקת ההליכות, הפחד והעלייה במשקל.

שאלתי אותו קודם כל מה הוא מוכן לעשות כדי שהמצב ישתנה. הוא חשב קצת והסכים – הוא מוכן להקשיב למה שיש לי להגיד.

נתתי לו 5 משימות:

1. כל שעה לקום ולשבת על כיסא 10 חזרות – להתחיל 3 פעמיים בים, כל שבוע לעלות ב10 חזרות עד שיגיע ל100 ביום.

2. מתחיות של שרירי הרגליים, משום ששריר קצר הוא שריר שמתעייף וחלש יותר.

3. להתחיל בהליכה 10 דקות כל יום. כל שבוע או שבועיים לפי בחירתו ועל פי מצב הכאב לעלות ב5 דקות את זמן ההליכה עד הוא מגיע ל-30 דקות. מה שחשוב זה כל יום כולל שישי שבת.

4. ללכת לדיאטנית ולשנות את התזונה. אני לא אומרת דיאטה, משום שדיאטה היא זמנית .חשוב להפוך את התזונה לאורך חיים בריא יותר.

5. נתתי לו דף עם הדרכה על הליכה וביקשתי שיכתוב ויתעד כל יום מה הוא עשה. אם הוא לא עשה משהו שיכתוב למה, ושיחזור לביקורת בעוד שבועיים.

יעקב חזר אחרי שבועיים! הוא סיפר לי שעשה מתיחות וקימה מישיבה וכבר עכשיו הוא יכול ללכת בתוך הבית ולקום מכיסא ללא בעיה!.

כששאלתי אותו אם עשה הליכה, הוא טען שהיה עסוק מידי, צריך להסיע את הנכדים לבית ספר, להחזיר, לסדר את הבית , לבשל, דברים שלוקחים לו הרבה זמן בגין מצבו.

ביחד עברנו על הלוז שלו עד שמצאנו 10 דקות בהן יוכל להתמיד בהליכה. הוא מצא את הזמן בבוקר לפני שהוא מתחיל את כל הסידורים של היום.

יעקב חזר שוב לאחר שבועיים בעננים כשהוא הצליח לעשות הליכה של 20' דקות ללא כאבים, היה אצל דיאטנית וכבר הצליח לרדת 2 ק"ג במשקל.

יעקב המשיך בתרגול כשאחרי 3 חודשיים הצליח להגיע למצב של הליכה כל יום 30' דקות ללא כאבים וגם אם כאב לו זה כבר לא הפריע לו וירד במשקל כ12 ק"ג ( לאחר ששקל יותר מ100 ק"ג כשהתחיל טיפולים).

במקרה פגשתי את הבת שלו לאחר כשנה וחצי. היא סיפרה לי שאבא שלו התחיל לנסוע לחול( דבר שכבר לא עשה 10 שנים).

ורוצים לדעת פרט נוסף על יעקב? הוא היה בן 70! הטיפול כל כך הצליח משום שהמטופל בן 70 היה מחוייב לגמרי לטיפול ולקח אחראיות על מה שקורה לו.

 

סדנאות כאב

אני מעבירה סדנאות כאב שבה אני מעבירה מידע וכלים מגוונים על התמודדות עם כאב.

כל מטופל לוקח משהו אחר מהסדנה.

הכח של הרצון – הסיפור של רינה

רינה הייתה מטופלת צעירה שלי( שסבלה מכאבים בכל הגוף- פיברומילגיה והיו לה ימיים שנשארה במיטה בגין כאבים) שמאד התרגשה מסרטון על חייל שנפצע בברכיים שהעברתי, שהגיע למצב של כיסא גלגלים. אחרי כמה שנים שכבר היה מיואש והחליט והחליט לעשות שינוי הוא התחיל להתאמן ברצינות ולרדת במשקל – לאחר שנה הוא הצליח לרוץ.

הבחורה הצעירה שסבלה מפיברומילגיה אמרה שאם הוא יצליח גם היא יכולה (הזדהות) והתחילה להתאמן באופן קבוע.

היום מצליחה לתפקד, עובדת מהבית וגם כשקמה בבוקר עם כאבים היא לא מוותרת, קמה ומתחילה בתרגילים.

תרגילי נשימות – הסיפור של מיכל

מטופלת אחרת בשם מיכל, לקחה מהסדנה את תרגול הנשימות. מיכל סיפרה שכל פעם שהתחיל לה הכאב היא מיד התחילה לתרגל נשימות ועם הזמן הצליחה להוריד את הכאב המיידי. בנוסף מיכל סיפרה לי כי היא התחילה ללמד נשימות את הנכד שלה שסבל מחרדות והוא הצליח להתמודדות טוב יותר עם מצבי לחץ.

דפים להתמודדות עם כאב – הסיפור של מאיה

מאיה סיפרה לי שהיא לוקחת איתה תמיד את הדף שהכנתי על כאב.

בכל פעם שהכאב התחיל לתפוס אותה היא קוראת את הדף ומצליחה בצורה הזו להרגיע את הכאב.

מאיה סיפרה שבטיול ג'יפים שהיא היתה היא החלה לחוות כאב בשל הקפיצות של הג'יפ. בסוף הטיול היא קראה שוב את הדף והכאב נרגע. בנוסף היא גם התחילה להתאמן.

 

אין אמת אחת וכל אחת צריך לתפור לעצמו את החליפה שלו, לראות מה עובד, מה אצלו מרגיע את המוח ומה עוזר לו לשפר ולשמור על הבריאות

 

זיכרו – הכאב אמיתי וכך גם השינוי

חשוב לי לציין שהכאב הוא אמיתי, הוא לא דימיון.

עם זאת הסיבה לכאב קשורה למנגנון אחר, שונה ממה שאנחנו מכירים וחושבים שאנחנו מכירים.

הכאב הופך לכרוני ופתאום הוא מופיע בגין תהליכים שקורים במוח ובמערכת העצבים. תהליכים שהופכים אותם ליותר רגישים ומיצרים זיכרון לכאב.

אז אם אתם מעוניינים בשינוי, אם הכתבה הזו הייתה מחדשת ומרעננת עבורכם, אם אתם רוצים להתמודד עם הכאב שלכם בדרך ייחודית ושונה,

אתם מוזמנים לסדנאות ולקורסים שלנו בנושא כאב.

 

אז, מה הצעד הקטן הבא שלכם בדרך לשינוי?

שלכם,

מרצ'לה

*כל השמות המובאים במאמר הינם בדויים מצורך שמירת חסיון רפואי.

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

השפעת הסביבה

לסביבה יש כח אדיר על החיים שלנו – לפעמים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. אז מה השפעת הסביבה? ואיך ניתן לשפר את החיים שלנו בעזרת שינוי סביבה? כל המידע.

קרא עוד »

טיפים למוטיבציה

רוצים להתמלא באנרגיה רגע לפני אירוע חשוב? מנסים להבין איך להתגבר על דחיינות וקושי? רוצים להבין מה מניע אתכם? שלום לכולם, הכירו את מילת המפתח

קרא עוד »

קבלת החלטות

הנושא של קבלת החלטות פוגש אותנו בכל יום, במהלך כל החיים שלנו: לגור במרכז או בפריפריה? להתחתן על פי ההלכה או בחתונה אזרחית? ללמוד באוניברסיטה

קרא עוד »

טכניקות שכנוע

אנחנו לא שמים לב לזה, אבל אנו נתקלים הרבה פעמים במהלך היום 'בקרב' שכנוע. תלמיד- מורה, הורה- ילד, מוכר-קונה ובמיוחד אנשי עסקים, לרוב מטרת המפגש

קרא עוד »

למצוא את ה"למה"

למה כשאנשים במצבי קיצון, ההתנהגות משתנה בחדות, ולמה קל לי יותר ללמוד חומר שמעניין אותי מאשר כשמכריחים אותי. איך להציב מטרה ולהשיג אותה באמצעות הלמה שלי

קרא עוד »

שנות העשרים

8 מתוך 10 הרגעים הכי חשובים בחיים מתרחשים עד גיל 35. 66% מהעלייה בשכר מתרחשת ב10 השנים הראשונות בעבודה. כל המידע שחובה לדעת על שנות העשרים ולמה הן כה חשובות

קרא עוד »

סדנת מנהלים

סדנת מנהלים נועדה להעניק למנהלים ולמנהלות מרחב בטוח לאימון, תרגול ולמידה של כלים, מיומנויות וגישות מעולות לניהול ומנהיגות. כמעט כל מנהל או מנהלת מתמודדים עם

קרא עוד »