איך להתמודד עם פחד?

איך להתמודד עם פחד

איך להתמודד עם פחד? האם נועדו להסתגר בחדר, לוותר על חלומות, לוותר על זוגיות, על הזדמנויות עסקיות, רק כי אנחנו חשים פחד? חד משמעית לא. האם התמודדות עם פחד היא אפשרית בכלל? חד משמעית לא. האם יש גלולת קסם שניתן לקחת והיא תעלים הכל? כנראה שלא. אבל כן יש כלים פרקטיים, שנדבר עליהם ממש עכשיו, שיכולים לעזור לנו להתגבר על הפחד שמלווה אותנו.

מתוך עבודה אישית רבת שנים, מתוך מאות מתאמנים, ואלפי משתתפים בסדנאות שלי, מתוך המחקר בפסיכולוגיה, בואו נדבר תכל'ס על פחד וההתמודדות איתו.

הדבר הראשון שאנחנו רוצים להבין זה

#1 – מה זה פחד?

העקרון הראשון לכל התמודדות באשר היא, היא קודם כל להבין טוב יותר עם מה אנחנו מתמודדים. כי כשאנחנו יודעים איך פועל משהו, אנחנו יודעים איך גם להתמודד איתו בצורה שונה. אותו דבר גם עם פחד, ועוד רגע תראו לאן אני חותר. פחד הוא תחושה פיזיולוגית ורגשית ביצורים חיים (בני אדם ובעלי חיים כאחד!). תחושה המאופיינת לרוב בחוסר נעימות, והיא נגרמת כתוצאה מגירוי חיצוני המסכן את חיינו. האיום יכול להיות איום פיזי או מנטלי.

למה כל כך חשוב להבין מה זה פחד? כי הדבר הראשון שחשוב להבין שמדובר בתגובה טבעית של הגוף. במנגנון הגנה, שנועד להתריע לנו שיש איום אמיתי שעשוי לסכן את חיינו. הנקודה הזו בלבד יכולה להיות משנה חיים. במקום לכעוס על עצמנו שאנחנו מפחדים, לדבר אל עצמנו בצורה שלילית, עלינו לשנות גישה – לקבל את זה שיש בנו פחד ושהגוף מנסה להתריע לנו על סכנה. אם לא נכעס, לא נקלל, לא נאשים, לא נמנע – נוכל להתמודד עם הפחד, בצורה בריאה ויעילה.

חשוב! אם לא מדובר בגירוי חיצוני, במשהו ממשי שמפחיד אותנו, לא מדובר בפחד אל בחרדה. והתמודדות היא מעט שונה. בעוד פחד הוא ממשי וספציפי, חרדה היא כללית ומעורפלת.

איך להתמודד עם פחד?

אז אחרי שהבנו באופן כללי מה זה פחד, אפשר לעבור לתהליך פרקטי ויעיל במספר שלבים שיעזור לכם להתמודד עם הפחד הספציפי שלכם:

#2 – לזהות את הבסיס לפחד

תהליך של התמודדות ושינוי, כמעט תמיד מתחיל מלעצור ולשאול את עצמנו שאלות כנות. שאלה טובה היא 60% מהתשובה. הרבה פעמים, אנחנו כל כך עסוקים בלפחד, ולספר לעצמנו ולאחרים שאנחנו מפחדים, שאנחנו לא מבינים, שהפתרון עשוי להיות מעבר לפינה. אבל כדי למצוא פיתרון או תשובה, צריך קודם להתחיל משאלה. אז בואו נזהה את הפחד שלכם.

ממה אתם מפחדים? מלהכנס למינוס? מלעבור מקום מגורים? מלאבד את הבן או בת זוג שלכם? מללמוד או לנסות משהו חדש? יופי, עניתם משהו? אל רק תקראו, תענו 🙂

אז בואו נמשיך. ממה אתם באמת מפחדים? כן אני יודע ששאלתי את זה לפני שנייה, אבל כנראה שנתתם תשובה שטחית ומתבקשת לשאלה הזו. השאלה שלי היא אחרת. ממה אתם באמת מפחדים. כי מה שעניתם קודם, זה לא מה שאתם באמת מפחדים ממנו. זוכרים את ההגדרה של פחד? איך אותו גורם חיצוני מאיים עליכם? האם הפחד שלכם הוא להכשל ולהרגיש חסר ערך? האם הפחד שלכם הוא להיות רווק, ולא למצוא אהבה? האם הפחד שלכם הוא לא לחיות את החיים שרציתם? האם יש איום פיזי וממשי על החיים שלכם? אנחנו רוצים כאן לדבר על איום ממשי ואיום רגשי. 

תשאלו את עצמכם שוב ושוב ממה אתם באמת מפחדים, עד שתגיעו לנקודה הבאמת כואבת, זו שתסביר לכם למה אתם באמת מפחדים.

כי בואו, בפתיחת עסק אין כאב – בלפחד לאכזב את המשפחה, ולצאת "לוזר" יש הרבה כאב.

כי בואו, יש עוד מליוני נשים וגברים שניתן להכיר אחרי פרידה – בלפחד שתמיד אשאר לבד, בלפחד שאפספס את אהבת חיי יש כאב.

כי בואו, בלעשות ספורט, לנגן בגיטרה, לטוס לחו"ל, להתפטר מהעבודה אין כאב – בלהכשל, בלצאת מושפל, בלקחת סיכון יש כאב.

#3 – מציאת מוטיבציה

אז הבנו איפה הפחד. עכשיו הגיע הזמן לדבר, למה כן. אם הבנו שיש כאב שאנו עשויים לחוות. הגיע הזמן למה בכל זאת אנחנו כן רוצים להתגבר על הפחד. אני מאתגר אתכם לכתוב לפחות 5 סיבות (מומלץ 10) ללמה כן אתם רוצים להתגבר על הפחד. מה זה יאפשר לכם? איך זה ישפיע על הרגש, החיים, מצב הרוח שלכם? כלכלית, חברתית, אישית, בריאותית? לא סתם לכתוב, להתחבר רגשית לכתיבה. אנחנו רוצים למצוא מוטיבציה חיובית, שתשמש כמנוע שלנו להתגבר על כח הכבידה, שאומר למה לא, ויאפשר לנו לטוס למעלה לעבר המטרה.

אז למה להתגבר על הפחדים?

כי זה יהפוך אותי לאדם טוב יותר?

כי זה יאפשר לי להשפיע לטובה על אחרים?

כי זה יאפשר לי להכיר אנשים שעושים לי טוב?

למה להתגבר על הפחד?

הינה עוד – טיפים למוטיבציה

#4 – חשיפה הדרגתית

מדובר באחד הכלים הכי פופולריים בתחום הפסיכולוגיה. כלי שנחקר כבר שנים רבות, והוא כל כך שקוף וברור, שאנשים בטעות מדלגים עליו וחושבים שהוא מיותר. הכלי הזה עוזר להתמודד עם פוביות, חרדות, פחדים, שינויים ויצירת הרגלים. אז תעשו לי טובה, ואל תקחו אותו כמובן מאליו.

אז אחרי כל ההכנה, בואו נדבר על העקרון הפשוט – "צעדים קטנים לשינוי גדול". אתם יודעים מה הכי חשוב בהתחלה, כשאנחנו מנסים להתגבר על הפחד? האמת היא שהדבר הכי חשוב, זה לאו דווקא להתגבר על הפחד. אלא לעשות צעד קטן לכיוון הנכון. בהתחלה, יותר חשוב, שנעשה צעד קטן, ונצליח לעשות אותו, מאשר שננסה לעשות שינוי גדול מדי, מהר מדי, להכשל ולוותר. בהתחלה מה שחשוב זה ליצור תחושות קטנות של הצלחה, כאלו שגורמות לנו לומר- וואלה זה אפשרי. כל הכבוד. עשיתי משהו. זה מה שחשוב בהתחלה! ותתפלאו כמה מהר זה מאפשר להתגבר על הפחדים הכי גדולים אחר כך.

מה זה אומר תכל'ס? לחשוב על הפחד, ולבנות תכנית פעולה שעשויה מצעדים קטנים לעבר המטרה – כמה קטנים כאלו שמרגישים לנו קלילים ואפשריים! הדגש זה על פרקטי, הדגש הוא שאת הצעד הראשון אפשר לעשות היום או מקסימום מחר בבוקר.

"אפשר דוגמה?" בשמחה.

אני רוצה לרדת 20 ק"ג ! וזה מפחידדדדדד.

מה שהרוב עושים: לקראת החתונה מתאמנים כמו משוגעים 6 פעמים בשבוע, אוכלים רק חסה, יורדים 4-5 ק"ג, ושבוע אחרי החתונה מחזירים הכל ונשארים כך לעוד שנים ארוכות.

מה עדיף לעשות: להתחיל ממשהו שקל לי לעשות. 2 דקות הליכה במקום מול הטלוויזיה ביום, אחרי שבוע, 5 דקות הליכה במקום, אחרי שבוע, להוריד פרוסת לחם בארוחה -> 10 דקות הליכה ביום וכך הלאה.

הידעתם? הכלי הזה משמש גם ל – הגשמת חלומות.

#5 – יצירת סביבה מנצחת

כח רצון זה טוב וחשוב, אבל אתם יודעים מה חשוב לא פחות (ויש מחקרים שיגידו אף יותר?) הסביבה שבה אנחנו נמצאים. האנשים, מקום המגורים והעבודה, התחביבים, מזג האוויר כולם משפיעים עלינו ועל ההחלטות שלנו. ולכן, אם יש לכם פחד שקשה לכם להתגבר עליו, מומלץ ליצור לכם סביבה שתאפשר לכם לעשות את הצעדים הנכונים.

זה יכול להיות מאמן, יועצת, קואצ'ר, פסיכולוגית, קבוצת אימון ואף קורס רלוונטי כמו קורס NLP או קורס מיינדפולנס, כל דבר שייתן לכם דחיפה ויהיה שם בשבילכם. הסביבה שלנו עשויה להיות חזקה יותר מכח הרצון, ולעיתים רואים זאת לכיוון השני. אדם שרוצה להפסיק לעשן אך כולם סביבו מעשנים – יהיה לו מאוד קשה להפסיק. אדם שרוצה לצאת ממעגל העוני, אך כולם סביבו מבזבזים כסף, ולא יודעים להתנהל נכון כלכלית.

אז איך להתגבר על הפחד?

זה מתחיל בהבנה שפחד הוא חלק מהחיים, והוא מנגנון הגנה חיובי וחיוני עבורנו. זה ממשיך בתשובה כנה לשאלה, ממה אני מפחד.ת. זה ממשיך בכתיבה של כל הסיבות למה אני כן רוצה להתגבר על הפחד. וזה באמת קורה, כאשר אנחנו מחליטים לבצע צעד קטן, לעבר השינוי.

רוצים עוד טיפים? הינה מדריך מקיף על איך לעשות שינוי.

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

למצוא את ה"למה"

למה כשאנשים במצבי קיצון, ההתנהגות משתנה בחדות, ולמה קל לי יותר ללמוד חומר שמעניין אותי מאשר כשמכריחים אותי. איך להציב מטרה ולהשיג אותה באמצעות הלמה שלי

קרא עוד »

הרגלים של אנשים בריאים

לכולנו יש אדם קרוב או רחוק, שאנחנו נדהמים לראות כיצד הוא שומר על הגוף והנפש שלנו. אז איך הוא ואחרים עושים זאת? נחשוף את ההרגלים של אנשים בריאים.

קרא עוד »

טיפים למוטיבציה

רוצים להתמלא באנרגיה רגע לפני אירוע חשוב? מנסים להבין איך להתגבר על דחיינות וקושי? רוצים להבין מה מניע אתכם? שלום לכולם, הכירו את מילת המפתח

קרא עוד »

הרצאת קבלת החלטות

במסגרת הרצאת קבלת החלטות נדון, נתרגל ונלמד שלב אחר שלב את התהליך לקבלת החלטות. במסגרת ההרצאה נדון על טעויות נפוצות בקבלת החלטות, על המנגנונים הקוגנטיביים

קרא עוד »

קורס מנהיגות

קורס מנהיגותתוכן עניינים#1 – מה זה פחד?איך להתמודד עם פחד?#2 – לזהות את הבסיס לפחד#3 – מציאת מוטיבציה#4 – חשיפה הדרגתית#5 – יצירת סביבה מנצחתאז

קרא עוד »

מתח נפשי – תסמינים

לאורך שנות חייו, מתמודד האדם עם סיטואציות מורכבות ואירועים מלחיצים שמביאים למתח נפשי. אצל כל אדם, מתבטא המתח הנפשי בצורה אחרת וחשוב להדגיש כי אין

קרא עוד »

קבלת החלטות

הנושא של קבלת החלטות פוגש אותנו בכל יום, במהלך כל החיים שלנו: לגור במרכז או בפריפריה? להתחתן על פי ההלכה או בחתונה אזרחית? ללמוד באוניברסיטה

קרא עוד »

התמודדות עם לחץ

התמודדות עם לחץ הינה יכולת קריטית בחיים. במדריך הבא תכירו טיפים מעולים שנכתבו על ידי קואצ'ר. אורח חיים בריא, תכנית 4A, מדיטציה, ניהול זמן – הם רק חלק מהטיפים.

קרא עוד »