למצוא את ה"למה"

למה כשאנשים במצבי קיצון, ההתנהגות משתנה בחדות, ולמה קל לי יותר ללמוד חומר שמעניין אותי מאשר כשמכריחים אותי. איך להציב מטרה ולהשיג אותה באמצעות הלמה שלי
הצבת מטרות - גילוי הלמה

אחת השאלות הכי חשובות שאם נענה עליה ונבין אותה באמת נדע להכיר את עצמנו טוב יותר, להציב ולהשיג מטרה, להתמיד לאורך זמן ולעשות שינויים שאנחנו צריכים היא – הלמה.

סיימון סינק, נואם בטד על "הלמה שלנו" באנגלית.

הלמה תיתן לכם את הכח להשיג את המטרה

כשאנחנו מאמינים בסיבה שבגללה התחלנו את המסע המטורף, אנחנו מקבלים משמעות, כח והתמדה שעוזרים לנו להשיג את המטרה.

מכירים את זה שאתם יודעים בדיוק מה אתם צריכים לעשות – לקום עכשיו ולא לחזור לישון, לעשות בדיקה אצל רופא, לאכול בריא יותר, לישון יותר מוקדם) אבל בכל זאת זה לא קורה?

יש סיבה. הכל נמצא אצלנו במח. הסיבה שלמרות שאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים לעשות אנחנו לא מקבלים החלטה לעשות את זה היא ששניהם נמצאים באיזורים שונים במח!

כן, אשכרה. כשיש לנו מטרה, המח יודע לנתח את זה בחלק "החיצוני" במח שאחראי על שפה, ניתוח צורות והיגיון. הכל טוב ויפה. אבל בשביל לקבל החלטה, צריך שהדבר יקלט בחלק "הפנימי" במח שאחראי בין היתר על קבלת החלטות ורגשות.

כדי להפוך את המטרה למעשית צריך להוסיף לה את הלמה והאיך (שעליו נדבר בהמשך).

למה "להכריח" זה לא הפתרון

למה קל לנו ללמוד או לעשות משהו שאנחנו אוהבים וקשה לנו לעשות משהו שמכריחים אותנו גם אם זה בדיוק אותה המטרה?

כי הלמה שונה!

הדברים שאנחנו מצליחים בהם ומתמידים בהם הם בסופו של דבר, הדברים שיש מאחוריהם את הסיבה הכי חזקה.

כשהלמה שלי הופך מ:אני חייב" ל"אני רוצה…" להפוך את החיים שלי לאנרגטיים יותר, להרגיש טוב יותר, הדרייב עולה, וההחלטות לעשות את הצעד הבא יתחילו לבוא.

להבין את הסיבה האמיתית למשהו שקורה לנו זה כבר היבט פסיכולוגי

למה חשוב לי לרדת במשקל?

למה היום אני יותר אנרגטי ושמח מבדרך כלל?

למה אני מעשן?

למה אני עצבני?

פעמים רבות בתור קואצ'ר, אני מגלה כי הסיבה שהמתאמן שלי לא מוצא את הלמה שלו היא – כי הלמה האמיתי מוסתר במספר שכבות של סיבות שטחיות יותר – "התירוצים שלנו".

רק כשנבין את הלמה האמיתי נוכל לשנות את הגישה מהשורש ולהגיע לפתרון.

בואו ניקח לדוגמה את "למה אני אוכל כל כך הרבה" – היום זה מוכח כי יש אכילה רגשית. אם תשאלו אדם מדוע הוא אוכל ללא הפסקה, סיכוי גבוה שהוא יגיד כי הוא אוהב אוכל, כי הוא לא יכול בלי זה. אך, אם מנתחים לעומק את הדברים, מתגלה משהו עמוק יותר שמסתתר. זה יכול להיות חוסר ביטחון, מצוקה נפשית כלשהי כמו פרידה, כישלון בתחום כלשהו, או כל סיבה אחרת.

העניין הוא שברגע שמגיעים ללמה האמיתי, אפשר לעבוד על לפתור אותו, כי ביטחון ניתן לשפר, כמו שזוגיות ניתן לבנות מחדש. וברגע שזה קורה, תוצאות הלוואי אוטומטי ישתפרו.

הלמה שלנו פסיכולוגי

כשהלמה הוא חזק אנחנו יכולים לעשות כל דבר.

למה להתאמן?

אני מפסל ושולט על הגוף, זה מעניק לי חוסן מנטלי, זה נוגד דיכאון, זה מונע מחלות, מעלה ביטחון.

אז קורה, קורה שנופלים, קורה שלא רואים את השינוי, אבל כשאתם יודעים למה אתם עושים את זה, כשאתם יודעים לדמיין את עצמגן משיגים את התוצאה וזה הדבר הכי מדהים שיש, אז גם ימים פחות טובים יעברו.

זאת הסיבה שאנשים במצבי קיצון עושים שינויים הרבה יותר חדים –

כשאתה בסכנת חיים הלמה הוא ברור אני רוצה לשרוד, דבר כזה יגרום לנו לעבוד הרבה יותר חזק מאשר "להרגיש יותר בריא". החוכמה היא לא להגיע למצב הקיצון כדי שהלמה יהיה חזק.

תמצאו את הלמה האמיתי שלכם, ותהליך ההתפתחות האישית יתחיל מבפנים.

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

טכניקות שכנוע

אנחנו לא שמים לב לזה, אבל אנו נתקלים הרבה פעמים במהלך היום 'בקרב' שכנוע. תלמיד- מורה, הורה- ילד, מוכר-קונה ובמיוחד אנשי עסקים, לרוב מטרת המפגש

קרא עוד »

רשימת רגשות

עצב, שמחה, אושר, ייאוש, אכזבה, ציפייה, חמלה ואהבה – הן רק חלק קטן מרשימת הרגשות שלנו. כנסו וקבלו את הרשימה המלאה מחולקת בצורה מסודרת, יפה, צבעונית וברורה.

קרא עוד »

הרצאת קבלת החלטות

במסגרת הרצאת קבלת החלטות נדון, נתרגל ונלמד שלב אחר שלב את התהליך לקבלת החלטות. במסגרת ההרצאה נדון על טעויות נפוצות בקבלת החלטות, על המנגנונים הקוגנטיביים

קרא עוד »

מתח נפשי – תסמינים

לאורך שנות חייו, מתמודד האדם עם סיטואציות מורכבות ואירועים מלחיצים שמביאים למתח נפשי. אצל כל אדם, מתבטא המתח הנפשי בצורה אחרת וחשוב להדגיש כי אין

קרא עוד »

הגשמת חלומות

תהליך הגשמת חלומות יכול לשנות לכם את החיים. אם אתם מרגישים שאתם חיים את החיים של מישהו אחר, חוסר סיפוק מהעבודה, שיש בכם כח ופוטנציאל לא ממומש – המדריך עבורכם.

קרא עוד »

טיפים למוטיבציה

רוצים להתמלא באנרגיה רגע לפני אירוע חשוב? מנסים להבין איך להתגבר על דחיינות וקושי? רוצים להבין מה מניע אתכם? שלום לכולם, הכירו את מילת המפתח

קרא עוד »

קואצ'ר

אם המטרה לא ברורה, אם הדרך לא סלולה, ואם אתם מרגישים תקיעות והדרדרות – קואצ'ר יכול לסייע לכם בדרך החדשה. עם עשרות לקוחות קודמים, ביחד נפעל, נתרגש, נלמד ונצליח. אני כאן כדי לסייע לכם לצאת ממצב של תקיעות ובלבול ולהעניק לכם ליווי וכלים מעולים שיסייעו לכם לעשות שינוי אמיתי בחיים ולהגיע ליעדים שתמיד חלמתם עליהם.

קרא עוד »

מה זה דימוי עצמי

דימוי עצמי הוא חלק מקונספט "העצמי" אשר חיוני להבנת התפיסה של "פסיכולוגיה חיובית". "זה לא מה שאתה אומר בקול בעזרת הפה שלך שקובע את חייך,

קרא עוד »