איך להתמודד עם פחד במה

פחד במה - איך להתמודד

כל אחד מאיתנו נדרש לעמוד לפני קהל – בני-משפחה, חברים, חברים לעבודה, כיתת לימוד, ישיבת צוות, ישיבת הנהלה וכדומה. לא תמיד זה קל. פחד במה הוא טבעי ואנושי, ולעתים קרובות לאחר דקות ראשונות של פחד, אנחנו מתפקדים היטב, מעבירים את המסר שלנו, ואפילו מצליחים מאוד בכך. אךלפעמים פחד הבמה מאיים, לפעמים פחד הבמה מפחיד כדי כך שאנו מתחמקים מהאירוע, חשים אי-נוחות גופנית, רעד, הזעה, הסמקה, גמגום.

 

 

מתי מתרחש פחד במה

פחד במה יכול להתרחש גם במצבים שהקהל שלנו מורכב רק מאדם אחד – בן או בת זוג, הורה, מורה, שכן מאיים. פחד במה יכול להתעורר גם כאשר אנחנו נמצאים בקרב קבוצה של אנשים מוכרים, בני משפחה, חברים קרובים, חברים לעבודה או חברים ללימודים.

 

מהם התסמינים של פחד במה

כאשר אדם חש פחד במה הוא חש שהוא אינו יודע מה עליו לומר, איך הוא יכול לדבר, הקול שלו, הפנים שלו, ההופעה החיצונית שלו, הכל לקוי ומשובש. פחד הבמה גורם לתחושה של מודעות, לעתים מזויפת, ביחס לעצמי, להתנהגות, להופעה. ומתעוררת חרדה, העלולה להוביל לשיתוק המחשבה והלחץ הנפשי מתגבר.

החרדה הגוברת מעוררת את הגוף, החש בסכנה, ומתחילה לפעול בגוף מערכת גופנית שתפקידה להכין את הגוף למצב של סכנה. ומתחילים להופיע תסמינים גופניים כגון: הזעת יתר, דופק לב מואץ, הסמקה, הקול רועד, גמגום, חולשה בגוף.

 

פחד במה והערכה עצמית

האדם חש ירידה בערך העצמי שלו, כעס, דיכאון, והרגשות השליליים הולכים ומתעצמים.

האדם אומר לעצמו ׳אני לא שווה כלום׳, ׳אין לי מה להציע׳, ׳אין לי מה לומר׳, ׳אף אחד לא רוצה לשמוע אותי׳, וכדומה.

כל אלה מובילים את האדם להימנע מלהיחשף ולעשות כל שביכולתו כדי להימנע מהמצב הלא-נעים והמאיים הזה – פחד הקהל מוביל אנשים להימנע מלדבר בפני קהל, לא חשוב כמה אנשים מונה הקהל, לא חשוב כמה קרובים אליך האנשים שבקהל.

 

איך מתמודדים עם פחד במה?

אפשר לנסות לטפל בפחד הבמה באופן עצמאי.

להכין בכתב את מה שאנחנו מבקשים לומר, לעמוד מול מראה, לדבר, לצלם את עצמנו עושים זאת, להקליט את עצמנו, לבחון איך אנחנו נשמעים ואיך אנחנו נראים כשאנחנו מדברים בקול רם. האם אנחנו אוהבים את מה שאנחנו רואים ושומעים? מה היינו משפרים?

 

אפשר לפנות לטיפול בפחד הבמה אצל גורמים מקצועיים

מטפל מקצועי יכול לסייע שלב אחר שלב לפוגג את פחד הבמה. בניגוד לטיפול העצמי אליו התייחסנו קודם לכן, טיפול מקצועי עוזר למוסס את פחד הבמה שלב אחרי שלב, תוך התייחסות לגורמים שהביאו את האדם לפחד במה, חוויות קודמות, תכונות אישיות, מחשבות, תוך התייחסות להיבטים השונים של פחד הבמה.

 

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

קואצ'ינג

אם בעבר פסיכולוג היווה כאופציה היחידה כאשר אדם חש תקיעות או בלבול. כיום, קואצ'ינג ובעברית: אימון אישי, מהווה אלטרנטיבה מצוינת לשינוי אמיתי בחיים ולהשגת מטרות.

קרא עוד »

מתח נפשי – תסמינים

לאורך שנות חייו, מתמודד האדם עם סיטואציות מורכבות ואירועים מלחיצים שמביאים למתח נפשי. אצל כל אדם, מתבטא המתח הנפשי בצורה אחרת וחשוב להדגיש כי אין

קרא עוד »

ראפור – מה זה ראפור

ראפור זה היכולת לייצר תקשורת המאפשרת פתיחות, אמון ותחושת כימיה. מדובר ביכולת שלכולנו יש אותה במידה זו או אחרת, אך לא תמיד קל לנו ליישם

קרא עוד »

איך להתמודד עם פחד?

איך להתמודד עם פחד? האם נועדו להסתגר בחדר, לוותר על חלומות, לוותר על זוגיות, על הזדמנויות עסקיות, רק כי אנחנו חשים פחד? חד משמעית לא.

קרא עוד »

מנטור

מנטור הוא אדם שיכול ללוות אותנו בדרך שאנו עושים כיוון שהוא כבר השיג את מה שאנחנו רוצים להשיג. קיראו עוד על החשיבות של מנטור ומדוע הוא חשוב בהתפתחות שלנו.

קרא עוד »

מה זה דימוי עצמי

דימוי עצמי הוא חלק מקונספט "העצמי" אשר חיוני להבנת התפיסה של "פסיכולוגיה חיובית". "זה לא מה שאתה אומר בקול בעזרת הפה שלך שקובע את חייך,

קרא עוד »

מה זה תת-מודע

האם אנחנו פועלים מרצון חופשי או על פי דפוסים שנטמעו בעבר שלנו? האם אנחנו קולטים פרטים ומידע מבלי שנהיה מודעים אליו? האם חלומות הם דרך

קרא עוד »

אסרטיביות

אסרטיביות היא סוג של התנהגות המשמשת לביטוי צרכיו של אדם באופן בריא וחברתי. להיות אסרטיבי יכול להועיל במגוון מצבים חברתיים, אם כי יכולות להיות לכך

קרא עוד »