מה זה דימוי עצמי

דימוי עצמי

דימוי עצמי הוא חלק מקונספט "העצמי" אשר חיוני להבנת התפיסה של "פסיכולוגיה חיובית".

"זה לא מה שאתה אומר בקול בעזרת הפה שלך שקובע את חייך, זה מה שאתה לוחש לעצמך שיש לו את הכי הרבה כוח" רוברט קיוסאקי, מחבר הספר "אבא עשיר, אבא עני".

מה זה דימוי עצמי

דימוי עצמי הוא עוד אחד ממושגי ה"עצמי" החיוניים להבנה בהקשר של פסיכולוגיה חיובית. למרות הקשר המובהק בין הדימוי העצמי של אנשים לאופן בו הסביבה מגיבה אליהם, דימוי עצמי הוא מונח מובהק שיש לו מקום וחשיבות משלו. במאמר זה נסביר מהו דימוי עצמי, כיצד הוא שונה ממושגים אחרים כמו הערכה עצמית, באיזה אופן משפיע דימוי עצמי על מצבנו הנפשי ומה אנו יכולים לעשות כאשר אנו סובלים מדימוי עצמי שלילי או לא בריא.

מה המשמעות של דימוי עצמי?

דימוי עצמי קשור למה שאתה רואה כשאתה מסתכל במראה – עם זאת, זה הרבה יותר עמוק מזה. דימוי עצמי מתייחס לאופן בו אנו רואים את עצמנו ברמה גלובלית יותר, פנימית וחיצונית.

ההגדרה המילונית למונח "דימוי עצמי" הינה:"התפיסה או הדימוי הנפשי שיש לפרט על עצמו".

כלומר, דימוי עצמי הוא האופן בו אתה תופס את עצמך. זהו מספר רשמים עצמיים שנבנו לאורך זמן רשמים עצמיים אלה יכולים להיות חיוביים מאוד, מה שמעניק לאדם ביטחון במחשבותיו ובמעשיו, או שליליים, מה שהופך את הפרט לאדם הנוטה לפקפק ביכולותיו ובדעותיו.

הדימוי העצמי של אדם, אם כן, הוא שילוב בין מה שהוא רואה כשהוא מתבונן על עצמו במראה, לצד האופן בו הוא מדמיין את עצמו בעיני רוחו.

דימוי עצמי לעומת תפיסה עצמית

דימוי עצמי ותפיסה עצמית הם שני מושגים שקיים ביניהם קשר הדוק מאוד, אך הם לא זהים זה לזה. תפיסה עצמית היא מושג כולל יותר מאשר דימוי עצמי. התפיסה העצמית של אדם מתייחסת לאופן בו הוא רואה את עצמו, הצורה שהוא חושב על עצמו ואיך שהוא מרגיש עם עצמו.
במובן מסוים, דימוי עצמי הוא אחד המרכיבים שמרכיבים את המושג תפיסה עצמית.

דימוי עצמי לעומת הערכה עצמית

באופן דומה, לדימוי העצמי יש הרבה קשר להערכה העצמית שלנו ולביטחון עצמי. אחרי הכל, איך שאנחנו רואים את עצמנו הוא גורם תורם גדול לאיך שאנחנו מרגישים עם עצמנו. עם זאת, ההערכה העצמית היא מעבר לדימוי עצמי. הערכה עצמית היא תחושת הכבוד הכללית שאנו רוחשים כלפי עצמנו והיא נגזרת מן הסוגיה עד כמה אנחנו נוטים להתייחס לעצמנו באופן אוהד.

אף שדימוי עצמי שלילי יכול בהחלט להשפיע לרעה על ההערכה העצמית שלנו, והערכה עצמית נמוכה עשויה להיות מלווה בדימוי עצמי שלילי, לא תמיד קיים בהכרח קשר של תלות בין הדימוי העצמי להערכה העצמית של אדם.

על הקשר בין זהות לדימוי עצמי

זהות היא גם מושג הקשור קשר הדוק לנושא של דימוי עצמי, אך הוא גם מושג גדול ומקיף יותר מאשר דימוי עצמי. זהות היא המושג הכללי שלנו לגבי מי שאנחנו. במילים אחרות, זהות היא התמונה השלמה של מי שאנחנו מאמינים שאנחנו – ומי שאנחנו מספרים לעצמנו ולאחרים שאנחנו – ואילו הדימוי העצמי הוא בסך הכל חלק של אותה תמונה.

 

 

שלושת המרכיבים המרכזיים שיוצרים את הדימוי העצמי של האדם

ידוע כי דימוי עצמי מבוסס על תפיסת המציאות שלנו, שהוא נבנה לאורך כל החיים וממשיך להשתנות יחד איתנו, ושזה משהו שיש לנו השפעה כלשהי עליו.

שלושת האלמנטים המרכזיים המרכיבים את הדימוי העצמי של האדם הם:

  1. הדרך בה האדם תופס את עצמו או חושב על עצמו.
  2. האופן בו האדם מפרש את תפיסות האחרים (או מה שהוא חושב שאחרים חושבים עליו) לגבי עצמו.
  3. מה שאדם היה רוצה להיות (העצמי האידיאלי שלו).

הציונים שאנו נותנים לעצמנו – 6 מימדים של דימוי עצמי

ששת המימדים של הדימוי העצמי של האדם הם:

  • ממד פיזי: כיצד האדם מעריך את מראהו
  • מימד פסיכולוגי: כיצד האדם מעריך את אישיותו
  • מימד אינטלקטואלי: כיצד האדם מעריך את האינטליגנציה שלו
  • מימד מיומנויות: כיצד האדם מעריך את כישוריו החברתיים והטכניים
  • מימד מוסרי: כיצד האדם מעריך את ערכיו ועקרונותיו
  • מימד מיני: כיצד האדם מרגיש שהוא משתלב עם הנורמות הגבריות / הנשיות של החברה

אלמנטים וממדים אלה מציעים מסגרת באמצעותה ניתן לראות את הדימוי העצמי, אך זכרו כי לא מדובר במסגרת ידועה ומקובלת, אלא בדרך אפשרית אחת לחשיבה על דימוי עצמי.

10 דוגמאות לדימוי עצמי חיובי או שלילי

די קל להבחין בין דימוי עצמי חיובי לשלילי, כאשר דימוי עצמי חיובי הוא ראייה אוהדת של אדם את עצמו לדוגמה:

 

  • לראות את עצמך כאדם מושך ורצוי.
  • להתבונן על עצמך כאדם חכם ואינטליגנטי.
  • לראות אדם שמח ובריא כשאתה מסתכל במראה.
  • להאמין שאתה קרוב במידה רבה לגרסה הטובה ביותר של לעצמך.
  • לחשוב שאחרים תופסים אותך בהתאם לאופן בו אתה תופס את עצמך בכל ההיבטים החיוביים שצוינו לעיל.

מצד שני, דימוי עצמי שלילי הוא הצד השני של המטבע וזה עשוי להתבטא כך:

  • לראות את עצמך לא מושך ובלתי רצוי.
  • להתבונן על עצמך כאדם טיפש או לא אינטליגנטי.
  • לראות אדם אומלל ולא בריא כשאתה מסתכל במראה.
  • להאמין שאתה לא קרוב להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמך.
  • לחשוב שאחרים תופסים אותך בהתאם לאופן בו אתה תופס את עצמך בכל ההיבטים השליליים שצוינו לעיל.

החשיבות של דימוי עצמי חיובי

אנשים רבים בעולם סובלים מדימוי עצמי מעוות או הפרעה בדימוי עצמי.

דימוי עצמי מעוות משמעו שיש לך השקפה על עצמך שאינה מבוססת על המציאות. לכולנו יש סטיות קלות מהמציאות כאשר אנו חושבים על עצמנו – אולי אנחנו חושבים שאנחנו קצת יותר רזים או מלאים ממה שאנחנו באמת, למשל – אבל כאשר הדימוי העצמי שלך מנותק מאוד מהמציאות, זה יכול לגרום לבעיות רגשיות ופסיכולוגיות חמורות ביותר. למעשה, יש הפרעה נפשית הנובעת מעיוות שכזה בדימוי העצמי. זה נקרא הפרעת גוף דיסמורפית ( Body Dysmorphic Disorder או בראשי תיבות: BDD).

 

דימוי עצמי: כיצד ניתן לשפר אותו?

כמו ברוב השינויים בדרך בה אנו חושבים ומרגישים, אין פתרון מהיר לשיפור הדימוי העצמי. עם זאת, החדשות הטובות הן שיש דברים שניתן לעשות כדי להתקדם אט אט למקום של חמלה עצמית והכלה עצמית!

 

5 טיפים להשגת שיפור הדרגתי בדימוי העצמי

טיפ #1 – גלו את עצמכם מחדש:

שאלו את עצמכם "מי אני?" ורשמו על דף את כל מה שהופך אתכם למי שאתם – את הדברים הטובים, את הרעים ואת כל מה שביניהם. עכשיו, צאו למסע עם עצמכם – דמיינו שבמסע זה תחצו שלושה גשרים. בכל גשר מחכה לכם טרול שגובה מכם את מחירו – 30% מהאיכויות שלכם, בתמורה לזה שתוכלו לעבור. זה אומר שבכל פעם שתעברו גשר תצטרכו לתת לו כמעט שליש מהתכונות שלכם. זו הסיבה שרשומות כל כך הרבה תכונות שליליות על הנייר: כדי שתהיה לכם הזדמנות להפטר מהן. ברגע שתגיעו לסוף המסע, יישארו בידיכם רק 10% מהאיכויות שלכם. אלו הן התכונות המוערכות והחשובות ביותר שלכם, ואלו שאתה צריך לטפח ולפעול כדי לשמר. באמצעות התרגיל הקצר הזה תוכלו לקבל מושג טוב יותר מי אתם ומה התכונות שלכם – טובות וגם לא טובות – ותלמדו אילו תכונות אתם מעריכים ביותר בעצמכם. בעזרת מידע זה בידכם, תוכלו לבנות דימוי עצמי חיובי יותר.

דרך נוספת היא בעזרת בניית חזון. בניית חזון היא דרך אפקטיבית להעלות את המוטיבציה שלנו ובכך להתחיל ולעצב את החיים שלנו בדרך שתעלה את הדימוי העצמי שלנו.

טיפ #2 – רשמו 10 דברים שאתם אוהבים בעצמכם:

זהו תרגיל פשוט, אך עוצמתי מאוד. כל שעליכם לעשות הוא לרשום 10 דברים שאתם אוהבים בעצמכם! כן, זה יכול להיות קשה ממה שזה נראה, אך חיפוש אחר החיובי בעצמכם יקל עליכם לראות את עצמכם באור חיובי. אם אתם מגיעים ל – 10 ויש לכם עוד לרשום, המשיכו לכתוב אותם! אחרי הכל, לא יזיק לכם להכיר בדברים נוספים לאהוב בעצמכם.

טיפ #3 – רשמו 10 מיומנויות שניחנתם בהן:

בניית דימוי עצמי טוב יותר היא לא רק לאהוב את עצמנו, אלא לבנות את עצמנו בכל אחד מממדי הדימוי העצמי שהזכרנו קודם לכן. תרגיל זה יכול לעזור לכם לשפר את הדימוי העצמי שלכם במימד הכישורים, אז קחו עט ופיסת נייר ורשמו לעצמכם 10 מיומנויות שיש לכם. מיומנויות אלה יכולות להיות כל דבר שאתם טובים בו, כמו שחיה, ציור, כתיבה, הקשבה, עבודה עם גיליונות אלקטרוניים של Excel, פתרון חידות, אילוף כלבים ועוד.

טיפ #4 – העזרו באיש מקצוע

אם אתם חשים כי אתם סובלים מדימוי עצמי נמוך, חשוב שתדעו שאתם לא צריכים לעבור את זה לבד. בעזרת עזרה של קואצ'ר, מטפל NLP, מטפל CBT או פסיכולוג, תוכלו לבצע עבודה משמעותית בתחום הזה.

טיפ #5 – העזרו בדרך הקאיזן

אם אתם מרגישים שאין לכם מה לעשות בנידון, אם אתם חשים תקיעות, דרך מאות אפקטיבית להתמודדות נקראת קאיזן. על פי הגישה, עלינו בכל יום, לעשות צעדים קטנים, וכמעט בלתי מורגשים, כדי בסופו של דבר לעשות שינוי גדול. לכן אם אתם לא מרוצים מאורח החיים שלכם למשל, חשבו מה הדבר הקטן ביותר שאתם יכולים לעשות כבר היום, כדי לשפר ולו במעט את היום שלכם. אולי ללכת לישון 10 דקות מוקדם יותר, אולי לוותר על פרוסת לחם אחת בלבד. לעוד מידע על – דרך הקאיזן.

רשמו לפחות 10 מיומנויות. גם כאן – אם הצלחתם למצוא יותר, המשיכו לרשום!

כמו כן, לקבלת דחיפה נוספת לדימוי העצמי שלכם, הוסיפו הערה קצרה המסבירה כיצד אנשים אחרים נהנים או עשויים להפיק תועלת מהמיומנות הזו שלכם. זה יעזור לכם לראות את זה כמיומנות בעלת ערך, ולראות את עצמכם כאדם בעל ערך ששווה להכיר.

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

תקשורת בין אישית

ממה מורכבת תקשורת בין אישית וכיצד ניתן לשפר אותה בחיינו? נחשוף את 6 היסודות שקיימים בכל תקשורת שאנו מבצעים וכן 6 עקרונות שכדאי ליישם על מנת לשפר את היחסים שלכם.

קרא עוד »

רשימת רגשות

עצב, שמחה, אושר, ייאוש, אכזבה, ציפייה, חמלה ואהבה – הן רק חלק קטן מרשימת הרגשות שלנו. כנסו וקבלו את הרשימה המלאה מחולקת בצורה מסודרת, יפה, צבעונית וברורה.

קרא עוד »

קורס מנהיגות

קורס מנהיגותתוכן ענייניםמה זה דימוי עצמימה המשמעות של דימוי עצמי?דימוי עצמי לעומת תפיסה עצמיתדימוי עצמי לעומת הערכה עצמיתעל הקשר בין זהות לדימוי עצמישלושת המרכיבים המרכזיים

קרא עוד »

למצוא את ה"למה"

למה כשאנשים במצבי קיצון, ההתנהגות משתנה בחדות, ולמה קל לי יותר ללמוד חומר שמעניין אותי מאשר כשמכריחים אותי. איך להציב מטרה ולהשיג אותה באמצעות הלמה שלי

קרא עוד »

הערכה עצמית

כולנו יודעים כי הערכה עצמית היא חלק חשוב בסיפוק ובהצלחה האישית שלנו. במדריך הבא נסביר מה זה הערכת עצמית, מה מחקרים מראים וכיצד ניתן לשפר את ההערכה העצמית שלנו.

קרא עוד »

פתיחת עוסק פטור

מזל טוב! מעוניינים בפתיחת עוסק פטור? הגעתם למקום הנכון. במדריך שלפניכם תמצאו את המידע החשוב ביותר, רגע לפני שאתם הולכים לצאת לדרך עצמאית. נשמח לסייע

קרא עוד »

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

איך ייעוץ עסקי יכול להציל את העסק שלכם? במובנים רבים הרבה מנהלי עסקים מרגישים בודדים. הם חשים בכובד האחריות ויודעים שאנשים רבים תלויים בהם, הם מתמודדים

קרא עוד »

הרגלים של אנשים בריאים

לכולנו יש אדם קרוב או רחוק, שאנחנו נדהמים לראות כיצד הוא שומר על הגוף והנפש שלנו. אז איך הוא ואחרים עושים זאת? נחשוף את ההרגלים של אנשים בריאים.

קרא עוד »