ביטחון עצמי גבוה VS ביטחון עצמי נמוך

מה ההבדל בין ביטחון עצמי גבוה לבין ביטחון עצמי נמוך? המדריך השלם על מה זה ביטחון עצמי, מה ההבדלים, מה המחקרים מצביעים ובנוסף - 10 צעדים לשיפור הביטחון העצמי.
ביטחון עצמי

נדמה שכולם מעריצים אנשים בעלי ביטחון עצמי. ייתכן ואנחנו אף מקנאים בהם לא מעט. נדמה כי אנשים בעלי ביטחון עצמי גבוה חיים את חייהם ומבצעים את עבודתם בצורה כה נינוחה ומרשימה. בנוסף, ביטחון עצמי גבוה משדר אמון והשראה לאנשים אחרים. אלו איכויות מאוד מושכות כבני אדם.

עם זאת, שאלת המפתח היא מה ההבדל בין ביטחון עצמי גבוה לבין ביטחון עצמי נמוך? האם יש סוד שרק אחדים יודעים? האם מדובר בפעולות שניתן לבצע? או האם בסך הכל מדובר בתכונה גנטית שאין לנו אפשרות לשלוט עליה?

במדריך המקיף הבא, אנחנו הולכים לצלול לעומק העניין – אנחנו נסביר מה זה ביטחון עצמי, מה זה חשוב, מה מחקרים מראים, כיצד ניתן לשפר את תחושת הביטחון ובנוסף – 10 צעדים פרקטיים שתוכלו ליישם עוד היום.

מה זה ביטחון עצמי

ביטחון העצמי הוא האמונה ביכולות, במיומנויות ובכושר השיפוט שלנו בתחום מסוים – תחושת הערכה כלפי עצמנו ללא קשר לפגמים, חסרונות או מה שאנשים אחרים עשויים לומר עלינו.

לפעמים, המונחים הערכה עצמית ומסוגלות עצמית מתערבבים עם ביטחון עצמי, אך חשוב לדעת שקיים בניהם הבדל.

ביטחון עצמי הוא ההבנה כי אתה סומך ביכולות ובכושר השיפוט שלך וכן ההבנה כי אתה מעריך את עצמך ומרגיש שווה-ערך, ללא תלות וקשר לאי-שלמות שאתה או אחרים חושבים שיש לך.

מסוגלות עצמית – אנחנו מקבלים תחושה של מסוגלות עצמית כאשר אנחנו רואים את עצמנו (ואחרים שדומים לנו) משיגים מיומנויות חדשות ומשיגים מטרות. דברים אלו מובילים אותנו להאמין, כי אם אנחנו לומדים ועובדים קשה בתחום מסוים – אנחנו נצליח. מדובר בסוג מסוים של ביטחון אשר מוביל אנשים לקבל אתגרים קשים ולהמשיך למרות הקושי.

הערכה עצמית –   היא תחושה כללית יותר כי אנחנו מסוגלים להתמודד עם כל מה שקורה בחיינו וכי יש לנו את הזכות להיות שמחים.

הערכה עצמית מגיעה בחלקה מהתחושה כי האנשים שסביבנו מאשרים אותנו. מדובר בנקודה חשובה שכן בחלק מהמקרים אנחנו יכולים או לא יכולים לשלוט בכך. ולכן, אם נחווה ביקורת רבה מצד אחרים ודחייה ההערכה העצמית שלנו בקלות יכולה להפגע, אלא אם כן נצליח לתמוך ולחזק את עצמנו בדרכים אחרות.

ממה מורכב ביטחון עצמי

חשוב להבין שביטחון עצמי לא מתבטא במישור אחד אלא במספר מישורים:

ההתנהגות שלנו

אנו יודעים לזהות על עצמנו ועל אחרים אם הם בעלי ביטחון עצמי על סמך ההתנהגות. אם יש לנו ביטחון עצמי נמוך בתחום מסוים אנחנו ננהג בצורה שונה מאשר אם יש לנו ביטחון עצמי גבוה.

המחשבות שלנו

ביטחון עצמי מושפע ומשפיע על תוכן וסגנון המחשבות שלנו. "אני מסוגל" לעומת "אני לא מסוגל", "אני גרועה" לעומת "אני טובה".

ידע ולמידה בתחום

ככל שאנחנו צוברים יותר ידע, מידע ותאוריה בתחום כך אנחנו עשויים להרגיש נינוחים ובטוחים יותר בהבנה שיש לנו. אם אנחנו צריכים להטיס מטוס ואין לנו מושג כיצד המטוס בנוי ופועל, אנחנו עשויים להרגיש ביטחון עצמי נמוך מאוד. לעומת זאת, אם נקרא על מכניקת המטוסים, אנחנו עשויים לשפר את מידת הביטחון שלנו בתחום הזה.

ניסיון בתחום

ככל שנתרגל יותר את התחום, נטעה, נלמד, נשתפר ונצליח כך נרגיש יותר ביטחון עצמי בתחום. בין אם מדובר ברכיבה על אופניים, נהיגה, שיווק, מכירות, ניהול, מציאת בן או בת זוג או התנהלות כלכלית. מן הצד השני, אם חווינו "כישלונות", אם קיבלנו ביקורת חריפה מאדם משמעותי בעינינו בתחום, אנחנו עשויים לחוות ירידה ופגיעה בביטחון העצמי

ביטחון עצמי גבוה לעומת ביטחון עצמי נמוך

רגע לפני שנצלול לשאלה "כיצד ניתן לשפר את הביטחון העצמי", חשוב שנבין איך בפועל, בשטח, ככל הנראה יראה אדם עם ביטחון עצמי גבוה לעומת אדם עם ביטחון עצמי נמוך.

כפי שבוודאי אנחנו יכולים לשער, ביטחון עצמי משפיע באופן ישיר על צורת ההתנהגות שלנו – ולהיפך. התנהגות מסוימת יכולה לשדר לעצמנו ולאחרים מה רמת הביטחון העצמי. בטבלה הבאה תמצאו דוגמאות להבדלים בין התנהגות של אדם בעל ביטחון עצמי גבוה לעומת התנהגות שמאופינת עם חוסר ביטחון עצמי. אילו מחשבות והתנהגויות אתם יכולים לזהות בעצמכם ובאנשים שסביבכם?

סיבת הפעולה:

אדם עם ביטחון עצמי גבוה יבצע פעולה כלשהי מתוך אמונה ביכולות שלו ושל אחרים, הוא יבצע פעולה שהוא מאמין בה, לעיתים, גם אם אחרים לא מאמינים.

אדם עם ביטחון עצמי נמוך יבצע פעולה כלשהי שכן היא מקובלת על ידי אחרים, לעיתים גם אם הוא לא מסכים או מקבל אותה.

 

אתגרים, סיכונים ואזור בטוח:

אדם עם ביטחון עצמי גבוה יהיה מוכן לקחת סיכון שלדעתו ישתלם ולצאת מהאזור הנוח והמוכר, על מנת לעשות צעד קדימה אל עבר המטרה שלו.

אדם עם ביטחון עצמי נמוך יעדיף להשאר באזור הנוח והמוכר ולהמנע מכשולות וסיכונים.

 

הכרה בטעויות:

אדם עם ביטחון עצמי גבוה יודה ויכיר בטעויות שלו בפני עצמו ואחרים. הוא מודע לסיכון שהוא לקח, ולכן הוא גם לוקח אחריות על מעשיו.

אדם עם ביטחון עצמי נמוך יעשה הכל כדי שלא ישימו לב לטעויות שלו, וינסה להעביר את האשמה לאדם אחר.

 

הערכה לעומת שחצנות:

אדם עם ביטחון עצמי גבוה יידע להכיר בחוזקות ובהצלחות שלו, אך יאפשר לאנשים אחרים לברך אותו ולפרגן לו באופן טבעי.

אדם עם ביטחון עצמי נמוך עשוי לחזור על ההשגים שלו שוב ושוב בעיני אנשים, על מנת לקבל מהם הערכה.

 

תגובה לביקורת שלילית

אדם עם ביטחון עצמי גובה יידע מתי עליו לקחת, להתבונן וללמוד מהביקורת, ומתי להתעלם ממנה ללא תגובה מוחצת ופוגעת בצד השני.

אדם עם ביטחון עצמי נמוך עשוי מצד אחד לנסות ולהעביר אחריות, לפגוע בצד השני, ולשלול את הביקורת או מצד שני, לקחת את הדברים באופן אישי ולהיות מושפע רבות מכך.

 

תגובה לביקורת חיובית

אדם עם ביטחון עצמי גבוה יידע לקבל את המחמאה, להודות על כך ולהשיב בצניעות "תודה, עבדתי על כך קשה". במידת הצורך האדם יפרגן גם לאנשים נוספים שלקחו חלק במלאכה.

אדם עם ביטחון עצמי נמוך עשוי לסרב לקבל את הביקורת בטענה "סתם היה לי מזל", "זה לא הייתי אני".

ביטחון עצמי גבוה

ביטחון עצמי נמוך

לעשות את מה שאת/ה מאמינ/ה שנכון אפילו אם אנשים אחרים מתנגדים או מבקרים אותך
הפעולות שלך מבוססות על מה שאנשים אחרים חושבים שנכון
להיות מוכנ/ה לקחת סיכון ולקחת את הצעד הבא כדי להשיג דברים טובים יותר
להשאר באזור הנוחות, לפחד מכישלון ולהמנע מסיכונים
לדעת להודות ולהכיר בטעויות שלך וללמוד מהם
לעבוד קשה על מנת להסתיר את הטעויות שלך ולקוות כי תצליח/י לתקן אותן לפני שאחרים ישימו לב אליהן.
לאפשר לאחרים להנות מההצלחות שלך ולחכות כי הם יברכו אותך
להתפאר בתכונות ובמעלות שלך ככל הניתן ומול כמה שיותר אנשים
לדעת לקבל ולהוקיר מחמאות. "תודה, עבדתי מאוד קשה בשביל המטרה הזו. אני שמח/ה לשמוע ששמת לב למאמצים שלי"
לבטל מחמאות של אחרים באופן קבוע "המשימה הזו הייתה באמת שום-דבר, כולם יכולים לעשות את זה"

חשוב להבין! הדרך שבה אנו מתנהגים וחושבים משפיעים באופן ישיר גם על האמונות והזהות שלנו. ביטחון עצמי נמוך יכול להוביל להרס-עצמי לייצר לנו לא מעט שליליות בחיים.

לעומת זאת, אנשים עם ביטחון עצמי גבוה, הם באופן כללי חיוביים יותר – הם מעריכים את עצמם וסומכים על כושר השיפוט שלהם. ועם זאת, הם גם יודעים להודות מתי הם עשו טעות או שגיאה – וללמוד מכך.

 

למה כל העניין הזה חשוב?

ביטחון-עצמי הוא דבר הכרחי בכל אספקט בחיים שלנו, ועם זאת אנשים כה רבים נאבקים רבות כדי למצוא אותו. לצערנו, מדובר במעין מחזוריות שלא נפסקת – אנשים בעלי חוסר ביטחון עצמי בעלי סיכויים נמוכים יותר להשיג הצלחה אשר הייתה יכולה לעזור להם להשיג ביטחון עצמי.

כך למשל, אם עומד מולנו איש מכירות, שמנסה להציג לנו מוצר חדש של החברה אך הוא עושה זאת כשהוא רועד, מגמגם ומתנצל ככל הנראה שלא נרצה ללכת עם ההצעה שלנו.

לעומת זאת, אם עומד מולנו אדם שמדבר בבהירות ובחן, שמחזיק את הראש גבוה, עונה לשאלות בביטחון, וגם מודה אשר הוא לא יודע משהו, סיכוי גבוה יותר שנשתכנע.

בנוסף, אנשים בעלי ביטחון עצמי משרים ביטחון גם לסביבה שלהם – הקהל שלהם, העמיתים שלהם, המשפחה שלהם, הבוס שלהם והלקוחות שלהם. היכולת להשרות ביטחון בקרב הסובבים אותנו, היא אחת היכולות החשובות על מנת לחוות הצלחה.

"ביטחון עצמי נמוך זה כמו לנהוג בחיים כשהיד השבורה שלך על ההגה" דוקטור מקסוול מלץ

מה מחקרים מראים על ביטחון עצמי

הסתכלות רחבה על ההשפעות של ביטחון עצמי מראה כי ביטחון עצמי מוביל לבריאות טובה יותר, ליותר חיים חברתיים ולהגנה מפני הפרעות מנטליות וחברתיות (Mann, Hosman, Schaalma, & de Vries, 2004).

  • אחדים מהמחקרים הראו קשר חזק בין ביטחון עצמי לבין בריאות מנטלית חיובית (Atherton et al., 2016; Clark & Gakuru, 2014; Gloppen, David-Ferdon, & Bates, 2010; Skenderis, 2015; Stankov, 2013; Stankov & Lee, 2014). ההצלחה של אנשים עם ביטחון עצמי גבוה יותר קשורה ל-6 המשתנים הבאים
    • תחושה גדולה יותר של ערך-עצמי
    • הנאה גדולה יותר בחיים ובפעילויות
    • חופש מספק-עצמי
    • חופש מפחד וחרדה, חופש מחרדה חברתית ופחות סטרס
    • יותר אנרגיה ומוטיבציה לפעולה
    • יותר זמן מהנה לתקשר עם אנשים אחרים. כאשר אנחנו בעלי ביטחון עצמי, אנשים חשים יותר בנוח סביבנו
  • אחדים מהמחקרים מראים עם זאת כי אין קשר ישיר בין ביטחון עצמי לבין השגים חיוביים יותר (Brinkman, Tichelaar, van Agtmael, de Vries, & Richir, 2015; Forsyth, Lawrence, Burnette, & Baumeister, 2007). כך לדוגמה נמצא כי על אף שביטחון-עצמי עלה ב50 השנה האחרונות, אנו עדים גם לעליה בנרקיסיזם ולציפיות לא ראליות (Kremer, 2013)

לטיפים באנגלית על איך לפתח אצל הילדים ביטחון עצמי ומסוגלות – לקריאה נוספת ב Psycologytoday

 

שיפור ביטחון עצמי – 10 צעדים

בתור קואצ'ר בשיטת מיינדפולנס ו -NLP, התפיסה שלי היא שעל מנת לבצע שיפור משמעותי בביטחון עצמי. יש לעבוד בשני מישורים. מישור ההוויה (Being) ומישור העשייה (Doing). רק עבודה בשני המישורים יחד תוביל לשיפור משמעותי בביטחון עצמי. על כן, חלק מהצעדים שלהלן מטרתם לפתח אמונות וזהות מיטיבה יותר לעצמנו, ולחלק מהצעדים כאן מטרה ליצור מומנטום של עשייה חיובית בחיינו.

1. ראו את עצמכם כפי שהייתם רוצים להיות

"מה שהמוח יכול להעלות על הדעת ולהאמין שניתן להשיג" נפוליאון היל

ויזואליזציה היא טכניקה שבעזרתה אנו מייצרים תמונה של עצמנו או של מטרה כלשהי כשהיא מתממשת. במקרה זה, אנו רוצים לייצר תמונה שבה אנו רואים את עצמנו בתור האדם שאנו מתגאים בו, בתוך התודעה שלנו. כאשר אנו נאבקים עם ביטחון-עצמי נמוך, אנחנו נוטים לתפוס את עצמנו בצורה לא נכונה ושלילית. תרגלו מדי יום את התמונה שבה אתם רואים את עצמכם בגרסה הכי מופלאה שלכם כשאתם משיגים את המטרות שלכם.

2. צרו תודעה חיובית – הצהרות חיוביות

אנחנו נוטים להתנהג על פי תמונת העצמי. במילים אחרות, אנו מבצעים פעולות, מדברים ומתנהגים על פי הדרך שבה אנו תופסים את עצמנו.

הנקודה החשובה כאן היא שעל מנת לשפר את הביטחון עלינו לשפר את הדרך שבה אנו תופסים את עצמנו.

הצהרות חיוביות בכלל ומדיטצית מטה בפרט הם הצהרות חיוביות ומרוממות שאנחנו אומרים לעצמנו. מעין "מנטרות".

הצהרות אלו בדרך כלל חזקות ומשפיעות יותר אם נאמר את זה בקלות כאשר אנחנו שומעים את עצמנו אומרים אותן.

תבינו, אנחנו נוטים להאמין במה שאנחנו אומרים לעצמנו באופן קבוע. למשל, אם באופן קבוע אני אומר לעצמי "אני שמן" או "הזיכרון שלי על הפנים", אנחנו נקבל הוכחות כי זה באמת המצב.

לכן, אנחנו רוצים להתחיל לשלב בחיי היום-יום הצהרות חיוביות שבאות לחזק אותנו ולא לפגוע.

טיפ: אם אנחנו רוצים לאפשר לעצמנו ולמוח לקבל את ההצהרות האלו בקלות רבה יותר, ניתן להפוך אותן למבנה של שאלה:

במקום "אני טוב ביצירת קשרים עם אנשים חדשים" -> "איך זה שאני טוב ביצירת קשרים עם אנשים חדשים?"

במקום "אני יודע לעמוד על שלי ולהגיע למטרות שלי" -> "מה מאפשר לי לעמוד על שלי ולהגיע למטרות שלי?"

המוח שלנו באופן ביולוגי מכוון למצוא תשובות לשאלות, מבלי לנתח אם השאלה תקינה או לא. ולכן, כאשר נבנה שאלה שמוצגת באופן חיובי, נוכל למצוא תשובות חיוביות בהתאם.

3. עשו משהו אחד שמפחיד אתכם בכל יום

"אם אתם חשים חוסר ביטחון, נחשו מה? שאר העולם גם באותו המצב. אל תעריכו יתר על המידה את התחרות ואל תזלזלו בעצמכם. אתם יותר טובים ממה שאתם חושבים" ט.ארב הקר – איש עסקים וסופר

הדרך הטובה ביותר להתגבר על פחד, היא להתחיל ליצור הרגל של עשייה לצד הפחד. על ידי עשייה של משהו שמפחיד אותנו, קטן ככל שיהיה, בכל יום, אתם תחוו מכל ניסיון וחוויה תמיכה נוספת לביטחון העצמי שלכם. אז מה הדבר הקטן הבא שאתם הולכים לעשות שמפחיד אתכם?

לא יודעים מאיפה להתחיל? אני ממליץ לקרוא על דרך הקאיזן על מנת להבין למה קשה לנו לעשות דברים שמפחידים אותנו ואיך ניתן להתגבר על זה.

4. הטילו ספק בביקורת העצמית

"את מבקרת את עצמך במשך שנים וזה לא עובד. נסי קבל את עצמך וראי מה קורה" לואיז היי, סופרת אמריקאית בתחום הגוף והנפש

אחת התגובות הקשות ביותר שאנו מקבלים מגיעה מעצמנו דרך "הקול של הביקורת העצמית". אם את/ה נאבק/ת בביטחון עצמי נמוך, יש סיכוי טוב כי הקול הפנימי הזה פעיל וביקורתי יתר על המידה.

ישנן מספר דרכים על מנת לטפל בביקורת עצמית נוקשה זו ובניהן:

  • טיפול התנהגותי-קוגנטיבי: אחת הדרכים שהטיפול עוזר (מיד נציג תרגיל) היא שהטיפול מטיל ספק באותם משפטים נחרצים. בדרך זו אנו מציגים שאלות לאותה ביקורת עצמית ולחפש אחר הוכחות שיתמכו או יפריכו את הטענה. למשל, אם באופן קבוע כל הביקורת אומר "אני כישלון". מומלץ להעזר ב-2 השאלות הבאות: "מה ההוכחות שתומכות במחשבה הזו שאני כישלון"". "מה ההוכחות שלא תומכות במחשבה שאני כישלון?"
  • חגיגה של הצלחות-קטנות: אנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך, נוטים באופן טבעי לשים את הפוקוס על הכשלונות שלהם ולהתעלם או לזלזל בהצלחות. "סתם היה לי מזל", "אהה זה שום דבר". חגיגה של הצלחות קטנות היא חלק חשוב מהדרך להצלחה. ולכן, כל הצלחה קטנה ככל שהיא תהיה, ראויה למחמאה ופרגון עצמי. מצאו דרך מעניינת לחגוג הצלחה אפילו בעזרת משפט שתאמרו לעצמכם, מחיאות כפיים, שיר שמח או שיתוף של חבר.
  • מיינדפולנס: תרגול של מיינדפולנס עוזר לנו להתמודד עם הקול של הביקורת העצמית ולקבל אותו בתור מחשבה בתוך סל המחשבות שברשותנו. כאשר אנחנו מפתחים מרחב בין ה"אני" לבין "המחשבות" אנחנו יכולים לבחור מה המשקל שאני רוצה לתת למחשבה, האם אני מזדהה איתה והאם ישנן מחשבות נוספות.

"אדם לא יכול לחוש נינוחות ללא האישור של עצמו" מארק טווין

5. קחו את אתגר ה-100 יום של דחייה

ג'יה ג'יאנג הפך למפורסם בזכות לחוויה "לפוצץ את הפחד" שהוא יצר לעצמו – במסגרתה הוא בכוונה ביקש בקשות מוגזמות מאנשים על מנת לקבל 100 דחיות במשך למעלה מ-100 ימים.

המטרה שלו בחוויה הזו היה להפחית את רמת הרגישות שלו לדחייה לאחר שהוא קיבל דחייה ממשקיע פוטנציאלי.

חשוב להבין שהפחד במקורו קיים בשביל להגן עלינו והוא תמיד יהיה קיים איתנו. עם זאת, אנחנו יכולים ללמוד להתמודד איתו בצורה מיטיבה ובריאה יותר. אחת הדרכים להתמודד עם פחד ועם דחייה היא בדיוק כמו שג'יה ג'יאנג עשה ולראות שהנורא מכל – לא כל כך קורה אם אנחנו לא מצליחים.

בנוסף, האתגר הזה יכול להעלות לכם חיוך, בזמן התהליך הכה מיוחד וחשוב על זה של העלאת ביטחון עצמי.

6. רשימת ההצלחות שלי

"כדי ליצור ביטחון-עצמי אמיתי, אנחנו מוכרחים להתרכז בהצלחות שלנו ולשכוח מהכישלונות ומהשליליות בחיים שלנו" וולט דיסני

יותר מדי אנשים מרגישים עודף לחץ וחששות לגבי היכולות שלהם מכיוון שהם מציבים לעצמם מטרות יותר קשות-להשגה. ולכן, התחילו עם מטרות קטנות שיהיה לכם קל להשיג.

ברגע שאנחנו בונים רצף של הצלחות קטנות שמשפרות את תחושת המסוגלות שלנו, נוכל בהדרגה לעבור למטרות נוספות וגדולות יותר.

בנוסף, אני ממליץ ליצור את "רשימת ההצלחות שלי".

הקדישו מחברת שתהווה זיכרון נצחי להצלחות שלכם בחיים. רשמו את ההצלחות הקטנות והגדולות כאחד אשר יזכירו לכם בזמנים יפים ובזמנים קשים מה השגתם עד כה.

במקום להתמקד ללא הפסקה ב"משימות לעשות" ו-"כשלונות חיי" בלו 5 דקות ביום ברשימת ההצלחות שלכם. במהלך 5 הדקות האלו, הוסיפו את ההצלחות הקטנות החדשות שהשגתם כיום, ועברו על ההצלחות שהשגתם עד היום. שיקוף של ההצלחות בעזרת כתיבה, היא דרך מעולה כדי לעצב מחדש את תחושת הביטחון שלנו.

7. עזרו למישהו אחר

הסיוע למישהו אחר מאפשר לנו לשכוח מעצמנו ולהוקיר תודה על מה שיש לנו. בנוסף, זה יוצר תחושה נעימה כאשר אנחנו יודעים שסייענו למישהו לשפר את חיוו, אפילו במעט.

במקום להתמקד בחולשות שלנו, בפגיעות שלנו, התנדבות בתור מנטור, מורה או מסייע לאנשים או בעלי חיים, משפיע באופן ישיר על תהליך הצמיחה האישי שלנו.

8. השקיעו בעצמכם

"אכפתיות כלפי עצמנו היא מעולם לא מעשה אנוכי. זה פשוט מימוש של המתנה היחידה שיש לי, המתנה שלשמה אני בכדור הארץ להציע לאחרים" פארקר פאלמר, סופר אמריקאי ומחנך

ביטחון עצמי תלוי בשילוב של בריאות פיזית טובה, בריאות רגשית ובריאות חברתית. קשה להרגיש טוב אם אנחנו לא אוהבים את הגוף שלנו או לחלופין נמצאים באופן קבוע בסטייס(תחושה רגעית) נמוך.

פנו זמן כדי לאמץ לחייכם הרגלים מיטיבים של פעילות ספורטיבית, אכילה ושינה.  בנוסף, התלבשו כמו שתרצו להרגיש. הלבוש, הוא חלק בלתי נפרד ממה שאנחנו משדרים לעצמנו ומה אנחנו משדרים לאחרים.

9. יצרו גבולות אישיים

"לעולם אל תאפשרו לעצמכם להפוך לקורבן. אל תקבלו שום הגדרה של החיים שלך מאדם אחר, אך הגדירו את עצמכם" הארווי פירסטיין, שחקן ותסריטאי יהודי

למדו לומר לא. אסרטיביות היא חלק בלתי נפרד מהביטחון העצמי שלנו. היכולת ללמד אחרים לכבד את הגבולות האישיים שלנו. אם צריך, השתתפו בסדנאות ובקורסים שילמדו אתכם איך להיות יותר אסרטיבים ואיך לבקש מאדם אחר את מה שאתם רוצים. ככל שתהיו יותר בעלי שליטה על חייכם כך הביטחון העצמי שלכם יהיה גבוה יותר.

10. שנו למנטליות של "אני שווה"

"הרצון להיות אדם אחר הוא בזבוז של האדם שאתה" מרילין מונרו

אנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך נוטים לראות את האחרים כטובים יותר או ככאלו שלהם מגיע יותר. במקום לשאת את הפרספקטיבה הזו שבה אני מנמיך את עצמי ומרים אחרים, ראו עצמכם כשווים לכולם. הם לא טובים יותר, ולא מגיע להם יותר מאשר שמגיע לכם. בצעו שינוי מנטלי למנטליות "אני שווה", וזו בתמורה תעניק לכם את היכולת לראות את הדברים אחרת.

כך נראת המנטליות של "אני שווה".

במקום "העשירים האלו, נולדו לזה ולי אין סיכוי להצליח" -> "גם אני יכול/ה ללמוד איך להרוויח יותר כסף, עליי רק ללמוד ולהתאמן על כך"

במקום "לכולם מגיע אהבה ולי לא" -> "גם לי מגיעה אהבה, ועליי להבין כיצד למצוא אותה"

במקום "אני לא מתאימ/ה לתפקיד בכיר, יש טובים יותר ממני" -> "אני יכול/ה לקחת חלק משמעותי בחברה. אני יכול/ה להיות מנהל/ת טובה אם רק אלמד, אתמקצע ואקבל עליי את התפקיד"

 

איך להעלות ביטחון – טיפים

חשוב לדעת שביטחון עצמי היא תחושה שניתן לפתח בכל זמן ומקום. ולכן, לא משנה כיצד אנחנו מרגישים עכשיו, עלינו לזכור ולהזכיר לעצמנו שיש מה לעשות בנושא. בנוסף ל – 10 הצעדים שציינו קודם. קבלו 5 טיפים נוספים להעלאת הביטחון העצמי שלנו.

 

טיפ מספר 1 : מודעות עצמית

על מנת לשפר את הביטחון העצמי שלנו עלינו תחילה להבין תחילה מה המצב הנוכחי שלנו. האם הסיבה שאנחנו מרגישים חוסר ביטחון עצמי היא הגיונית או לא הגיונית. ואם הגיונית, האם כי חסר לנו ידע, ניסיון, סביבה תומכת?

 

טיפ מספר 2: צברו ניסיון וידע בתחום

לפעמים הסיבה לכך שאנחנו מרגישים ביטחון עצמי נמוך בתחום מסוים היא מובנת לגמרי. אם יש לי פחד מול קהל, ומעולם לא העברתי הרצאה או סדנה, טבעי שיהיו לי חששות. לכן, המטרה שלנו היא להתחיל לצבור עוד ידע וניסיון בתחום.

נקודת המפתח כאן היא פעולות קטנות. אם כרגע מפחידה אותי המחשבה לדבר מול 100 אנשים, אתחיל מהרצאה למשפחה הקרובה ולאט לאט אתקדם משם.

 

טיפ מספר 3: הסתכלו בצורה שונה על כישלון והצלחה

הפחד מכישלון מוביל אותנו פעמים רבות לקיפאון, בריחה וביטחון עצמי נמוך. ולכן, נרצה לשנות את הדרך שבה אנחנו מסתכלים על כשלונות.

במקום לראות כל טעות ככישלון. נזכור, שכל עוד אנחנו לומדים מהטעות, ומתקדמים הלאה, ממש לא נכשלנו, אלא להיפך התפתחנו ועשינו צעד נוסף להצלחה.

 

טיפ מספר 4: למדו לשנות דפוסי חשיבה

80% מהזמן אנחנו חושבים את אותן מחשבות כך מראה המחקר. אם נדע לשנות את דפוס החשיבה שלנו שכנראה פוגע בנו, נוכל לשנות את המציאות.

אפשר ללמוד לעשות זאת בעזרת קורס NLP איכותי.

 

טיפ מספר 5: יצרו הרגלים חדשים

אם אתם כל יום עושים את אותו הדבר, באותה הדרך, איך אפשר לצפות שמשהו ישתנה.

חישבו אלו הרגלים יש לאנשים שאתם מעריכים בתחומכם, אלו הרגלים היו גורמים ליום שלכם ולעבודה שלכם להראות אחרת – והתחילו להטמיע אותם בחייכם.

 

 

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

סדנת מנהיגות

במסגרת סדנת מנהיגות, אנו נפצח את היכולת הזו שנקראת "להנהיג", שלב אחר שלב. ננפץ מיתוסים, נתנסה בסיטואציות שונות שבהם מנהיגים נתקלים ונדבר על אחריות, יוזמה,

קרא עוד »

שנות העשרים

8 מתוך 10 הרגעים הכי חשובים בחיים מתרחשים עד גיל 35. 66% מהעלייה בשכר מתרחשת ב10 השנים הראשונות בעבודה. כל המידע שחובה לדעת על שנות העשרים ולמה הן כה חשובות

קרא עוד »

מתח נפשי – תסמינים

לאורך שנות חייו, מתמודד האדם עם סיטואציות מורכבות ואירועים מלחיצים שמביאים למתח נפשי. אצל כל אדם, מתבטא המתח הנפשי בצורה אחרת וחשוב להדגיש כי אין

קרא עוד »

מנטור

מנטור הוא אדם שיכול ללוות אותנו בדרך שאנו עושים כיוון שהוא כבר השיג את מה שאנחנו רוצים להשיג. קיראו עוד על החשיבות של מנטור ומדוע הוא חשוב בהתפתחות שלנו.

קרא עוד »

טכניקות שכנוע

אנחנו לא שמים לב לזה, אבל אנו נתקלים הרבה פעמים במהלך היום 'בקרב' שכנוע. תלמיד- מורה, הורה- ילד, מוכר-קונה ובמיוחד אנשי עסקים, לרוב מטרת המפגש

קרא עוד »

איך להתמודד עם ביישנות

בעוד שאנשים רבים יכולים להיזכר במקרים שבהם חוו תחושת ביישנות, החלת התווית "אני ביישן" על עצמך יכולה להיות מעכבת ביותר. אנשים הרואים עצמם ביישנים מאמינים

קרא עוד »

סדנת קבלת החלטות

במסגרת סדנת קבלת החלטות נפצח שלב אחר שלב את התהליך המלא לקבלת החלטות. במסגרת הסדנה נדון על טעויות נפוצות בקבלת החלטות, על המנגנונים הקוגנטיביים (מוחיים)

קרא עוד »

כאב כרוני – איך לטפל בכאב

מה זה כאב כרוני, האם יש טיפולים שיכולים לעזור, מה המחקר מראה על כאב? מאמר שנכתב על ידי מרצ'לה, מנהלת מכון פיזתורפיה שתוציא אתכם עם גישה חדשה ואופטימית לכאב.

קרא עוד »