איך להתמודד עם ביישנות

איך להתמודד עם ביישנות

בעוד שאנשים רבים יכולים להיזכר במקרים שבהם חוו תחושת ביישנות, החלת התווית "אני ביישן" על עצמך יכולה להיות מעכבת ביותר. אנשים הרואים עצמם ביישנים מאמינים לעתים קרובות שהם תקועים עם ביישנות. עם זאת, חשוב להכיר בכך שביישנות איננה "מצב כרוני", אלא סדרת התנהגויות הנובעות מדפוסי החשיבה של הפרט. במאמר זה נציע דרכי התבוננות פחות שגרתיות על הביישנות, וכמה אופנים בהם ניתן להתגבר עליה באמצעות טכניקות מעולם הטיפול ב – NLP.

להיות ביישן, זו בושה? על הרווח הסמוי מביישנות

אם אתה מחשיב את עצמך כ"אדם ביישן" – זה הזמן לשאול את עצמך: האם אתה מרוצה מהתווית הזו? זו שאלה רצינית שחשוב לתת עליה את הדעת, מכיוון שלרוב, בביישנות עשויים להיות גלומים רווחים משניים רבים, שהופכים אותה לכדאית בהיבטים רבים, עבור אלו המגדירים את עצמם כביישנים. למשל, אם אחרים רואים אותך כביישן, לא צפוי שתתרום לדיונים בעבודה, בלימודים או בצבא – וזה מאפשר לך לשבת בצד, בשקט, בזמן שמניחים לך לנפשך. זה גם מאלץ אנשים אחרים לערב אותך בשיחה, כך שלעולם לא תידרש לקחת יוזמה.

כמובן, זוהי רק דוגמא אחת למצב בו הביישנות עשויה לשרת אנשים ולפעול לטובתם בהיבטים מסוימים. לכן אם אתה מרגיש בנוח עם הביישנות שלך, ההצעה שלנו היא לאמץ אותה בלב שלם.

להיות ביישן לאו דווקא אומר שאתה לא יכול לקיים יחסים טובים עם אנשים אחרים או להגיע להישגים נהדרים בעבודה. עם זאת, אם אתה באמת רוצה להתגבר על הביישנות שלך, הנה כמה דרכים להתחיל בשינוי הזה.

אין הביישן למד – או שמא? 12 דרכים לנצח את הבושה

להלן כמה אסטרטגיות שיסייעו לך להתמודד עם הביישנות שלך. מומלץ להתחיל לעבוד עם אחת מהן ולהתקדם ליתר בהדרגה:

 

  1. תפסיק להגיד לעצמך שאתה ביישן!

במקום זאת, הזכר לעצמך זמנים שבהם לא היית ביישן – דוגמאות נגד. חשוב על פעמים בהן הצלחת לומר את אשר על ליבך באופן שהרגיש לך נוח. רצוי באמת לנתח את המקרים האלה כדי לקבוע מה בדיוק גרם לך להרגיש נינוח, ואז לעשות עוד מאותו הדבר.

 

  1. הסתובב בעולם בראש מורם

כשאתה בחוץ, הסתכל למעלה ולא לקרקע. תסתכל על אנשים. חייך וברך אחרים לשלום.
הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות הוא שהם יתעלמו ממך. אז מה? המוח שלהם אולי נמצא במקום אחר, או שהם אולי לא שמעו אותך או, למרבה האירוניה, הם עשויים להיות ביישנים בעצמם!
כך או כך – לא משנה למה הם מתעלמים ממך, אתה בטח לא הולך להפוך לנציב מלח. מספיק שתזכיר לעצמך שזה לא אישי וזה לא קשור בשום צורה אליך! לאחר שחייכת ואמרת 'שלום', זכור לברך את עצמך על שעשית את הצעד הזה, להרגיש טוב עם עצמך ולתייק במוחך את החוויה החיובית (כפי שנסביר להלן).

  1. למד כיצד לעגן מצב של אמון

עיגון הוא טכניקה ממש שימושית, פשוטה ויעילה מעולם ה – NLP. מדובר בפעולה מודעת של יצירת קישור בין פעולות למצבים רגשיים, באמצעות יצירת התניה. כאשר אנו מעגנים תחושה כלשהי בתודעתנו, נשתמש לרוב בדימוי ספציפי שיאפשר לנו ליצור אסוציאציה להרגשה מסוימת הרצויה לנו.

אתה יכול גם לעגן תחושה של הערכה עצמית. על ידי למידה כיצד לנהל את המצב הרגשי שלך באמצעות עוגנים, תוכל להיות במיטבך ולחוות הצלחות בתדירות גבוהה יותר. זכור שאתה לא יכול להרגיש בטוח בעצמך וביישן בעת ובעונה אחת – אלא אם כן אתה רוצה להיות בטוח בביישנות שלך!

  1. הכר בכך שאנשים עסוקים בעצמם ולא בך

כפי שהיטיב לנסח זאת הסופר אנדרה דובוס, "לביישנות יש אלמנט מוזר של נרקיסיזם, אמונה כי איך שאנחנו נראים, האופן בו אנו מתפקדים, באמת חשוב לאנשים אחרים". אז זהו, שלא. מטבעם של אנשים, אכפת להם קודם כל מעצמם. השתמש בתובנה זו כדי לשחרר את עצמך מן החשש להתבטא בנוכחות אחרים.

 

  1. הפסק לדבר עם עצמך והתחל לדבר עם אחרים

אם אתה ביישן, בטח התרגלת לנהל המון דיונים פנימיים עם עצמך. השיח הפנימי שלך עשוי להתנהל בערך כך: "האנשים האלה כל כך חכמים, מה אני יכול לתרום בכלל לשיחה? אין לי משהו מועיל להגיד. אני לא מנהל חיים מרגשים במיוחד. אנשים יחשבו שאני אידיוט!" וכן הלאה.

נשמע לך מוכר? אז שים לב לתובנה הבאה: הדיאלוג הפנימי הזה שלך, לא רק עולה לך בהזדמנות ליצור קשרים משמעותיים עם אנשים אחרים, אלא מדרדר באופן ממשי את הביטחון העצמי שלך והבריאות שלך. אם אתה באמת חש שאין לך על מה לספר לאנשים, התחל לקרוא ספרים, לראות סרטים, ללמוד תחביב חדש או לקחת קורסים. הדימוי העצמי שלך רק ילך וישתפר ונושאי השיחה יעלו מאליהם.

בנה לך תכנית לפיתוח אסרטיביות בעזרת דרך הקאיזן.

 

  1. אל תאכיל את עצמך סרטים

זה קורה לעיתים קרובות בשילוב עם השיח הפנימי השלילי שהזכרנו בסעיף הקודם. אנשים המגדירים את עצמם כביישנים, נוטים להריץ במוחם תסריטי אימה של אירועים שהם לא רוצים שיתרחשו: תרחישים בהם הם מועדים בלשונם, עושים מעצמם צחוק או שאנשים לועגים להם או מתעלמים מהם, וכן הלאה. למה לא להחליף את הסרטים הרעים האלה במחשבות על אנשים שמתענגים על כל מילה שלך, צוחקים בהנאה מהבדיחות שלך, מעריכים את הסיפורים שלך ומהנהנים בהסכמה? זכור: אתה הבמאי, התסריטאי והשחקן הראשי (והיחיד!) בעלילה שנקראת "החיים שלך". קח את זה לאן שאתה רוצה!

 

  1. התמקד בזולת במקום בעצמך

זה אולי יפתיע אותך, אבל מסתבר שאתה יכול לחוש מבוכה רק אם אתה מתמקד במודע בעצמך. לעומת זאת, כשאתה שם 100% מהתמקדות שלך באדם אחר או באנשים שאתה נמצא עימם, אתה באמת שם לב למה שיש להם לומר. אתה לא יכול להרגיש אי נוחות עם עצמך וביישן בזמן שהמוח שלך מרוכז כל כולו בהקשבה.

 

  1. דבר על מה שמלהיב אותך

כשאתה מתרגש באופן טבעי ממשהו לקולך יהיה מקצב וטון שיהפכו באופן טבעי את כל מה שיש לך לומר למעניין ומסקרן יותר עבור אנשים אחרים.

 

  1. בנה את ההערכה העצמית שלך

כשיש לנו הערכה עצמית טובה אנחנו יכולים להפסיק לדאוג לקבלת אישורים מאחרים.

יותר מזה – כשאתה מרגיש טוב עם עצמך, מה שאחרים חושבים עליך פתאום מפסיק להעסיק אותך, ובאופן מוזר, כאשר אינך זקוק לאישור חיצוני, סביר יותר שתזכה בו! אתה יכול לבנות את ההערכה העצמית שלך ולהתגבר על ביישנות על ידי עריכת רשימה של האיכויות הטובות שלך. בדיקת קורות החיים שלך עשויה להיות מקום טוב להזכיר לעצמך מה השגת עד כה, למשל, ואילו מיומנויות יש לך. מעבר לכך, זו לא בושה לשאול את בת או בן זוגך ואת החברים הקרובים שלך, מה הם אוהבים בך. בנוסף, מומלץ להעזר במידת הצורך במאמן אישי (קואצ'ר) שיסייע

 

  1. פתח את כישורי התקשורת שלך

רוב האנשים למדו אנגלית בבית הספר. אך רבים מעולם לא למדו לתקשר ביעילות, ובעיקר כיצד לנהל שיחה כאשר הדברים אינם מתנהלים על פי התוכנית. קרא ספרים, עשה קורס NLP אונליין לשיפור מיומנויות התקשורת הבין אישית או התחל תהליך של אימון אישי. בנוסף, שאל את עצמך, "באילו נסיבות קל לי יותר לדבר?" ושים את עצמך במצבים אלה בתדירות גבוהה יותר, על מנת לתרגל את כישורי התקשורת שרכשת.

 

  1. שים לב לאופן בו אתה חושב על אחרים

כשאתה חושב על אנשים שאתה רוצה לשוחח איתם, איפה הם נמצאים בתודעתך? ההימור שלנו הוא שבעיני רוחך הם ממוקמים מעליך איפשהו, מתנשאים מעליך ומתבוננים עליך מגבוה. בעולם ה – NLP המונח שמתייחס להיררכיה מסוג זה נקרא "פנורמה חברתית" וחשוב להבין כיצד היא משפיעה על מערכות היחסים שלך. אם אתה מוצא שזה המקרה, הזז את אותם אנשים למטה במוחך, כך שהם יהיו באותה רמה כמוך.

 

  1. התבונן בשפת הגוף של אנשים

אם אתה מתקשר עם קבוצה של אנשים, נסה לחקות במודע ובעדינות את שפת הגוף של האדם המדבר. למעשה, זה משהו שרוב האנשים עושים באופן טבעי וזה יוצר תחושה של חיבור ואמון.

בשורה התחתונה

אף שקריאת מאמר לא תגרום לך להיות פחות ביישן, לפחות עכשיו אתה מכיר כמה אסטרטגיות להתמודדות עם הביישנות שלך. כעת משהכלים להשגת השינוי הרצוי לך נמצאים באמתחתך,
חשוב להתאזר בסבלנות, מאחר ומדובר בתהליך שמצריך מצידך עבודה ועקביות. ההמלצה שלנו היא להקפיד לעשות שימוש בשיטות שמנינו לעיל על בסיס קבוע כחלק משגרת היומיום שלך,
כך שתתחיל לשנות את ההרגלים שהובילו אותך למקום בו אתה נמצא עכשיו, ולהפוך לאדם התקשורתי והבטוח בעצמו שאתה רוצה ויכול להיות.

 

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

איך להתמודד עם כישלון

לא פעם עצרנו את עצמנו מלעשות דבר רק בגלל שפחדנו מהתוצאה, זה קורה לכולנו, הפחד מכישלון גובר על ההתלהבות מהצלחה בהרבה מהמקרים ואנו עוצרים עצמנו

קרא עוד »

מה זה תת-מודע

האם אנחנו פועלים מרצון חופשי או על פי דפוסים שנטמעו בעבר שלנו? האם אנחנו קולטים פרטים ומידע מבלי שנהיה מודעים אליו? האם חלומות הם דרך

קרא עוד »

מנהיגות

מנהיגות: אפשר ללמוד את זה או שפשוט נולדים עם זה? האם יש תכניות לפיתוח מנהיגות שבאמת עובדות? מה זה מנהיגות? אילו סוגי מנהיגים קיימים? כל המידע.

קרא עוד »

קבלת החלטות

הנושא של קבלת החלטות פוגש אותנו בכל יום, במהלך כל החיים שלנו: לגור במרכז או בפריפריה? להתחתן על פי ההלכה או בחתונה אזרחית? ללמוד באוניברסיטה

קרא עוד »

למצוא את ה"למה"

למה כשאנשים במצבי קיצון, ההתנהגות משתנה בחדות, ולמה קל לי יותר ללמוד חומר שמעניין אותי מאשר כשמכריחים אותי. איך להציב מטרה ולהשיג אותה באמצעות הלמה שלי

קרא עוד »

טיפים למוטיבציה

רוצים להתמלא באנרגיה רגע לפני אירוע חשוב? מנסים להבין איך להתגבר על דחיינות וקושי? רוצים להבין מה מניע אתכם? שלום לכולם, הכירו את מילת המפתח

קרא עוד »

איך לעשות שינוי בחיים

איך לעשות שינוי בחיים: אתם חוזרים בכל יום יותר ויותר עייפים מהעבודה או מהלימודים – ופשוט נמאס לכם. 4 צעדים פשוטים לאיך לעשות שינוי בחיים שיסייעו לכם לשנות את המצב.

קרא עוד »