fbpx

מדיטציית מטא (מטה) יותר אושר ב-5 דקות ביום

מדיטציית מטה

יש סיכוי טוב שלחלק מאיתנו עצם המחשבה שעלינו לשבת ברגליים משולבות ולחזור על ביטויים כמו “הלוואי וכל היצוריים החיים יהיו משוחררים מסבל”, יכולה לעורר מובכות וגיחוך. כך קרה לי בפעם הראשונה שתרגלתי מדיטציית מטה לפני כ -6 שנים.

עם זאת, אלפי אנשים מדי יום וכן מחקרים תומכים בכך שתרגול של מדיטצית מטה יכול להכניס לחיינו מימד נוסף של אושר.

מה זה מדיטציית מטה או מדיטציית מטא

המילה מטא מקורה בשפה הפאלית “נדיבות לב”. על פי הבודהיזם תרגול של נדיבות-לב הוא חלק בלתי נפרד מהדרך על מנת להגיע להארה ולהשתחרר מהסבל.

בתרגול של מדיטציית מטה (מטא) אנו מתרגלים אהבה כלפי כל היצורים החיים ומאחלים להם טוב. התרגול של הבעת אהבה במטא הוא שונה מהבעת האהבה היומיומית שאנו רגילים.

בעוד שבאהבה בין בני זוג או בין אם לילדיה קיימת השתוקקות להיות זה עם זה יחדיו, במדיטציית מטא אנו מתרגלים הבעת האהבה ללא תלות בצד השני.

מה המחקרים מספרים לנו

מחקרים מראים כי לתרגול של מדיטציה באופן כללי ומדיטציית נדיבות-לב בפרט יש כח אדיר. מעבר ליצירת תחושות טובות רגעיות, נמצא במחקר כי לאחר תרגול של מדיטציית מטה למשך 9 שבועות, אנשים חוו באופן כללי רגשות חיוביים יותר. המחקר הראה בצורה משכנעת כי התרגול מסייע לאנשים להכנס למסלול של צמיחה אישית – מסייע להם להתמודד בצורה טובה יותר עם דיכאון ולחוש תחושת סיפוק גדולה יותר.

ד”ר קריסטין קרטר אשר עשתה את הדוקטורט שלה בסוציולוגיה מספרת כי הסיבה לדעתה שמדיטציית מטה משפיעה בצורה כזו היא כי התרגול מגדיל הרבה מאוד מהמקורות אשר מסייעים לנו להרגיש בעלי חיים מצליחים ומשמעותיים כמ הגברת תחושת החזון, תמיכה חברתית חזקה יותר ופחות חולי. ד”ר קרטר מוסיפה כי המחקר אף מראה כי מדיטציית מטה “משנה את הגישה של אנשים כלפי החיים לטובה”.

על פי המאמר (באנגלית) שפורסם באתר PSYCOLOGY-TODAY (לקריאה), אלו ההשפעות של מדיטצית מטא:

  1. הגברת הרגשות החיוביים והפחתת הרגשות השליליים.
  2. הגברת ה ” Vagal Tone” (שמה האקדמי של הפעילות של עצב הווגוס שתפקידה לשמור עלינו בטוחים ולהתריע לנו על סכנות) ובכך מוביל להגברת הרגשות החיוביים ואת תחושת החיבור החברתי.
  3. הפחתת מגרנות.
  4. הפחתת כאב-כרוני.
  5. הפחתת PTSD.
  6. מפחית הפרעות סכיזופרניה-ספקטורם.
  7. מפעיל אמפתיה ופעילות רגשית במוח.
  8. הגדלת נפח החומר האפור במוח אשר קשור לויסות הפעילות הרגשית.
  9. הגדלת ה RSA  – respiratory sinus arrythmia .  פעילות שמשפיעה על היכולת להכנס למצב מנוחה ושיקום.
  10. האטת הזדקנות ביולוגית.
  11. הופך אותנו לאנשים שיותר עוזרים.
  12. הגדלת החמלה.
  13. הגדלת האמפתיה.
  14. הפחתת הדעות הקדומות כלפי אחרים.
  15. הגדלת החיבור החברת.
  16. הפחתת הביקורת העצמית.
  17. אפילו תרגול קצר ולא קבוע של מדיטציית מטה נמצאה אפקטיבית.
  18. השפעה לטווח הארוך.

 

תרגול מדיטציית מטה (מטא)

הרעיון הכללי בתרגול הוא לשבת בצורה נינוחה עם עיניים עצומות ולדמיין מה אנחנו מאחלים לעצמנו בחיים. את הרצונות שלכם בטאו בעזרת 3 או 4 משפטים. אם תבחרו במשפטים המסורתיים זה יראה כך:

  • “מי ייתן ואהיה בריא/ה וחזק/ה”.
  • “מי ייתן ואהיה מאושר/ת”.
  • “מי ייתן ואתמלא בתחושת רווחה והקלה”.

מדיטציית נדיבות-לב היא תרגול חזרתי פשוט של המשפטים הללו כאשר אנו מכוונים את המשפטים הללו לאנשים שונים.

ניתן לתרגל את המדיטציה לבד, עם חברים, משפחה, ילדים ועוד.

זה סדר התרגול המומלץ:

  1. נתחיל עם המשפטים כאשר אנו מכוונים אותם כלפי עצמנו “מי ייתן ואהיה מאושר/ת”
  2. בשלב השני, נכוון את מילות המטה כלפי אנשים שקרובים אלינו שנמצאים כעת בחיים, לאנשים שאנו מודים להם על כך שהם נמצאים בחיים שלנו, לאנשים שעזרו לנו. “מי ייתן ו X יהיה בריא וחזק”
  3.  כעת, נדמיין באופן חזותי אדם שאנו מרגישים נטרלי לגביו – אנשים שאנחנו לא אוהבים ולא שונאים. יכול להיות שתגלו, שלוקח לכם מעט זמן לעשות זאת, שכן יש לנו נטייה טבעית לשפוט אנשים לחיוב או לשלילה בחיים שלנו.  “מי ייתן ו – Y יתמלא בתחושת רווחה והקלה”
  4. בשלב זה, נבחר אדם שאנחנו לא אוהבים ולא מסתדרים איתו ונדמיין אותו באופן חזותי. חשוב לציין שבמידה ואתם מתרגלים מטה תקופת זמן קצרה, רצוי לא לבחור אדם שיש לכם כלפיו תחושות שליליות חזקות. התרגול של השלב הזה מאפשר לנו להעצים את עצמנו בזכות העובדה שאנחנו שולחים אהבה דווקא לאנשים שגורמים לנו לתחושה לא נעימה.
  5. לבסוף, נכוון את מילות המטה כלפי כל היקום וכל היצורים החיים “מי ייתן וכל היצורים החיים יהיו מאושרים”

בזכות תרגול יום-יומי של 5 דקות של מדיטציית מטה, תוכלו להגביר את תחושת האהבה והסיפוק שלכם כלפי עצמכם וכלפי אחרים.

במסגרת קורס המדיטציה שלנו, אנחנו כמובן מלמדים זאת באופן מסודר ומעמיק.

 

מתי כדאי לתרגל מדיטציית מטה

ניתן לתרגל מדיטציית מטה לאורך כל שעות היממה:

  • ניתן להפוך זאת לשגרת בוקר – לתרגל בכל בוקר 5 דקות של מדיטצית נדיבות-לב.
  • ניתן לשלב זאת רגע לפני השינה – על מנת לסיים את היום בתחושה חיובית והכרת תודה.
  • ניתן לשלב זאת במהלך היום – בין אם בזמן העבודה, הלימודים והשגרה, ניתן לקחת הפסקה של מספר דקות על מנת לשלוח אהבה לעצמנו ולאחרים ולהתמלא באנרגיה.

 

מדיטציה לחרדות

מדיטציה לחרדות

תוכן ענייניםמה זה מדיטציית מטה או מדיטציית מטאמה המחקרים מספרים לנותרגול מדיטציית מטה (מטא)מתי כדאי לתרגל מדיטציית מטה בין אם אתם מרגישים את העניין הזה

קרא עוד »
וים הוף

וים הוף

תוכן ענייניםמה זה מדיטציית מטה או מדיטציית מטאמה המחקרים מספרים לנותרגול מדיטציית מטה (מטא)מתי כדאי לתרגל מדיטציית מטה שיטית וים הוף מעוררת סנסציה גדולה בעולם

קרא עוד »
דמיון מודרך

דמיון מודרך

דמיון מודרך הוא תרגול ממוקד אשר מערב את כל אחד מ-5 החושים שלנו. המדריך המלא על מה זה דמיון מודרך, דוגמאות לתרגול, השפעות על פי המחקר, דמיון מודרך לחרדות ולילדים

קרא עוד »
גלי מוח

גלי מוח

בבסיס של כל המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלנו עומדת התקשורת בין נוירונים במוח שלנו. גלי מוח – כל המידע על הסוגים, ההשפעות, המחקר וכיצד ניתן להשפיע על גלי מוח.

קרא עוד »
מדיטציה להרגעה

מדיטציה להרגעה

מדיטציה להרגעה היא דרך מעולה ואפקטיבית שיכולה לעזור להקל על הסטרס. במדריך הבא תקבלו סרטון לתרגול, הסברים, מחקרים, טיפים והדרכות שיעזרו לכם לחוות הקלה והרגעה.

קרא עוד »
מדיטציה בארגונים

מדיטציה בארגונים

מה משותף לגוגל, נוקיה, IBM, HBO, לופטנזה, נאס”א ואפל? הן לא רק חברות מעולות ומצליחות אלא הן גם מהראשונות אשר החדירו מדיטציה בארגונים. רוצים גם? כל הפרטים.

קרא עוד »
ספרי מדיטציה מומלצים

ספרי מדיטציה

עולם המדיטציה טומן בחובו אוצרות, שאלות, תשובות ותגליות יוצאות דופן. 8 ספרי מדיטציה מומלצים אשר יעזרו לכם להכיר, ללמוד, לתרגל ולהטמיע את עקרונות המדיטציה בחייכם.

קרא עוד »
סדנת מדיטציה

סדנת מדיטציה

מעוניינים בסדנת מדיטציה עם טובי המורים והמתרגלים? הכנו לכם יום תרגול מלא של מדיטציה במספר מועדים שונים לבחירה. הצטרפו לקהילת המדיטציה שלנו.

קרא עוד »
ספריית המדיטציות

ספריית המדיטציות

ברוכים הבאים לספריית המדיטציות – מאגר ענק ומתעדכן של סרטוני מדיטציה לתרגול: מדיטצית נשימה, מדיטציה למתחילים, סריקת גוף, מיינדפולנס ועוד. הכנסו ותהנו.

קרא עוד »
תרגילי נשימה

תרגילי נשימה

4 תרגילי נשימה שאתם חייבים להכיר: תרגול נשימת אש, נשימה טבעית, פראניאמה, נשימה יוגית. הגיע הזמן לחזק את הנשימה, ללמוד לנשום נכון ובעיקר להנות מחווית תרגול מעולה

קרא עוד »
מדיטציה לפני השינה

מדיטציה לפני השינה

אנשים שמקפידים לבצע מדיטציה לפני השינה ישנים שנת לילה טובה ואיכותית יותר. אנחנו כאן כדי להסביר שלב אחרי שלב איך לעשות מדיטציה לפני השינה בנוחות, בהנאה ובחיוך.

קרא עוד »
קורס מדיטציה

קורס מדיטציה

בעזרת סדרת מפגשים במסגרת קורס מדיטציה, תקבלו גישה לכלי מדהים שמאפשר לפתח מודעות וקשיבות למתרחש בגופנו וסביבתנו ובכך להתמלא באנרגיה, להרגע ובעיקר – להנות.

קרא עוד »

סדנת מיינדפולנס - להכיר את מעמקי התודעה

עכשיו ללא עלות (במקום 47 ש"ח)

50 דקות שבהן תלמדו יחד עם ערן שני, מנהל מרכז סטרונגר:

V ננפץ מיתוסים על מיינדפולנס

V נדבר על מחקרים שנעשו בתחום ואיך מיינדפולנס יכול לתרום לנו

V נתרגל ביחד – סריקת גוף

V נבין איך אפשר להטמיע מיינדפולנס בחיים שלנו

V בונוס! נתרגל כלי ייחודי להתמודדות מיידית עם לחץ