fbpx

וים הוף

וים הוף

שיטית וים הוף מעוררת סנסציה גדולה בעולם האקסטרים. אדם אחד ללא תכונות מיוחדות ששבר מעל ל-20 שיאים שונים הקשורים לחום וקור, מראה לנו כיצד הוא עשה זאת וכיצד אתם גם יכולים להשיג יכולות כמעט על טבעיות בעזרת מספר תרגילים פשוטים. אז בואו נראה מי הוא וים הוף, במה השיטה אותה הוא פיתח יכולה לעזור לנו בהמשך הדרך, ומה המדע שנמצא מאחורי הקלעים. אז בואו נכיר את וים הוף!

 

מי זה וים הוף

וים הוף נולד בשנת 1959 בהולנד ונודע בכינויו “איש הקרח”, הוא אתלט אשר מוכר ביכולתו הכמעט על טבעית להתמודד עם טמפרטורות נמוכות מאוד, בנוסף פרסם הוף 4 ספרים כאשר המפורסם ביותר מספר את סיפורו של עיתונאי סקפטי שניסה להראות ששיטותיו של וים אינן נכונות, אך למרבית ההפתעה, הסקפטיות קיבלה מפנה והוא הפך למתרגל נלהב של השיטה. וים הוף מחזיק בשיאי עולם כמו שחייה מתחת לקרח, שהייה ממושכת באמבטיית קרח וריצת חצי מרתון יחף על קרח ושלג. שיאים יצרו סביב וים הוף מעריצים רבים. כאשר את כל ההישגים הללו הוא משייך לשיטה אותה הוא פיתח הקרויה על שמו. אז מהי שיטת וים הוף?

 

שיטת וים הוף

 השיטה מתחלקת לשלושה חלקים עיקריים. הראשון – נשימות עמוקות והוצאה של חלק קטן מן האוויר בריאות. השני – מדיטציה המשלבת מיינדפולנס ומעט דמיון מודרך. השלישי – טיפול קור.

נשימה

אמנם, ישנן מספר רב של שיטות נשימה שונות, השיטה הבסיסית ביותר עובדת כך:

*שימו לב! אין לתרגל את השיטה ללא קורס ותרגול על פי מדריך רשמי ומסודר. במידה ואתם סובלים מלחץ דם גבוה או נמוך, בעלי סכרת, הריון, בסיכון גבוה – אין לבצע את השיטה.

  1. היפר-ונטילציה: שלב זה כולל בין 30 ל-40 נשימות. כל נשימה מורכבת מהצעדים הבאים-קחו נשימה עמוקה שממלאת את הריאות עד הסוף, ונשמו החוצה בצורה פסיבית (שחרור האוויר בריאות ללא נשיפה). תהליך זה גורם להיפר-ונטילציה ויגרום לכם להרגיש תחושת נימול, וחוסר ריכוז.
  2. נשיפה: לאחר 30 הנשימות הללו, קחו נשימה עמוקה נוספת והוציאו אותה החוצה בצורה אקטיבית. ללא אוויר בריאות עצרו את הנשימה לפרק הזמן הארוך ביותר לו אתם מסוגלים.
  3. תחזוק התהליך: ברגע בו תרגישו צורך חזק לנשום, קחו נשימה עמוקה ושמרו אותה בפנים בין 15 ל-20 שניות ושחררו. 

חזרו על התהליך 3 פעמים.

 

מהן התוצאות של תרגילים אלו

התרגילי הנשימה בשיתוף של מדיטציה ותרגולי קור עוזרים לוים ולחניכים שלו להתמודד עם קור קיצוני בצורה טובה יותר מרוב האנשים.בנוסף, הם גורמים לעליה הרמות האנדרנלין בדם ומשתקות את מערכת החיסון. הוכחה לכך היא ההישגים העל אנושיים שוים אחראי עליהם.

 

מה קורה בגוף והמדע שמאחורי השיטה

היפר-ונטלציה הוא תהליך של נשימה מהירה ורדודה בדרך כלל, אשר גורמת לירידה ברמת הפחמן הדו-חמצני בדם. התהליך גורם לנימולים בגוף, כאבי ראש, סחרחורות ועוד.

 

חשיפה לקור
כיצד קור משפיע על הגוף – ראו קבוצת פינגווינים מתרגלת את השיטה 🙂

 

עמידות לקור

ערכים מטבוליים

בחשיפה לקור הגוף יכול לייצר חום במספר אופנים, הראשון – על-ידי רעידות והשני יצירת חום באמצעות רקמות שומן הנקראות “שומן חום“, כאשר השומן החום ממיר אנרגיה כימיקלית לחום. השומן החום בניגוד לשומן הלבן שמהווה את רוב אחוזי השומן בגוף האדם, יודע להמיר מהאנרגיה הכימית לאנרגיית חום באמצעות שרשרת תגובות ביוכימות. ידוע כי חשיפה לקור ברמה סבירה מגבירה את פעילותם של תאי השומן החום, אחת הסיבות בגללן לאנשים שגרים במדינות קרות פחות קר. לדוגמא: דובים הם יונקים בעלי אחוז גבוהה במיוחד של שומן חום, אשר מאפשר להם להשאר חמים במהלך חודשי החורף הקרים ולהשאר בחיים למשך תקופה ארוכה ללא מזון. כדי לאושש היפוטיזה זו צמד חוקרים הולנדים, בדק את וים ואת אחיו התאום(כדי לצמצם השפעות חיצוניות). הניסוי כלל תרגול של הנשימות אצל שני האחים והחישפתם לקור קיצוני, בסוף הניסוי בדקו המדענים את הפעילות המטבולית במנוחה שלהם, ומצאו שלשניהם עליה ב-40% בערכים המטבולים במנוחה ביחס ל-30% אחוז בלבד אצל גברים צעירים מהם. נתון זה מפתיע, לאור העובדה שגברים מבוגרים יותר נוטים להיות בעלי ערכים מטבולים נמוכים יותר. 

שימור חום

חלק נוסף ביכולות המדהימות של הוף, היא היכולת לשמר את חום הגוף שלו גם בתנאי קור קיצוני. מחקר מדעי הראה ששימור החום שלו נובע משתי חלקים. הראשון – חימום הגוף על ידי נשימות חזקות. השני – שימור החום באמצעות מדיטציה בה הוף מדמיין להבות בחלקים שונים בגופו ובכך שומר על החום יחסית קבוע.

 

שיתוק מערכת החיסון

פיטר פיקרס הוא חוקר הולנדי שביחד עם מתיו קוקס בדקו את דמו של הוף לאחר תרגול נשימות, מדיטציה ו-80 דקות של אמבטיית קרח. הבדיקה העלתה ממצא מעניין, בדמו של הוף ישנו אחוז נמוך יותר של חלבונים הקשורים למערכת החיסון. כדי לבדוק עניין זה, הזריקו שניים להוף אנדוטוקסינים שבאופן טבעי גורמים להשפעות המזכירות שפעת (חום, כאבי ראש ורעידות), כאשר תאים שהוטרדו על-ידי האנדוטוקסינים מגרים תגובה של חלבונים הנקראים ציטוקינים(חלבונים המתווכים תגובות במערכת החיסון). הוף, בניגוד לרוב בני האדם לא הושפע כלל מהאנדוטוקסינים ונמצאו אצלו רק כמחצית מהצטוקינים שהופיעו אצל אדם רגיל. בנוסף, סטודנטים שתרגלו את שיטת וים הוף במשך שבוע הראו ירידה גם הם בכמות הסימפטומים.

פיקרס וקוקס שייכו את האפקט על מערכת החיסון לתגובה הדומה ללחץ(מנגנון קפא-הלחם). במוחנו קיים חלק הנקרא ההיפותלמוס, אשר אחראי על מצבי סכנה וגורם לשחרור אדרנלין, שבתמורה מעלה את לחץ הדם ומשחרר גלוקוז, שניהם עוזרים לגוף להתמודד עם מצבי סכנה. בנוסף, הם מדכאים את מערכת החיסון. אלו המתרגלים את וים הוף הראו שחרור גדול יותר של אדרנלין(גבוהה יותר מאדם שקופץ בנג’י בפעם הראשונה!). 

 

הסכנות בשיטת וים הוף

חשוב לזכור, כי כמו בכל דבר, גם בשיטה זו טמונות סכנות. מספר אנשים מתו כתוצאה משימוש לא נכון בשיטה, שכן הם יצאו לשחייה לאחר התרגול ומתו כתוצאה מחוסר בחמצן. אולם, שימוש בשיטה במקום בטוח היא בטוחה ולא אמורה להזיק. על אף, העובדה שהמתרגלים מגיעים להיפר-ונטילציה מצב זה קל לטיפול. אז, מהן הבעיות בשיטה? למעשה לא קיים מחקר המעיד על השפעות ארוכות טווח ולכן קשה לומר האם יש לתרגול השפעה לא בריאה על הגוף. בנוסף, מתרגלי השיטה לעתים מבטיחים ריפוי ממחלות קשות ועוד. כמובן ששיטת וים הוף לא נמצאה כשיטה יעילה בטיפול בסרטן או מחלות לב. לכן, שימו לב כי במידה ואתם בוחרים להתנסות בשיטה עשו זאת במקום בטוח ועם השגחה. 

 

היכן ניתן לתרגל וים הוף

ישנם לא מעט סטודנטים של השיטה המציעים מפגשים במקומות שונים בארץ. אולם כדי להיות בטוחים באיכות התרגול והשמירה על בריאותכם נסו לעשות זאת עם מדריכים מוסמכים. ניתן להתייעץ איתנו בסטרונגר, על מנת למצוא את אנשי המקצוע הנכונים בשבילכם.

 

לסיכום

שיטת וים הוף היא שיטה נהדרת לשיפור היכולות האישיות לפרקי זמן קצרים ובמיוחד בהתמודדות עם תנאי קור קיצוניים. יחד עם זאת יש לוודא כי מצבכם הבריאותי מאפשר התנסות בשיטה. אז אם אתם יוצאים לטייל במידה כמו נפאל או מתגייסים ליחידה קרבית בצבא. אנו ממליצים להתנסות בשיטה ובסגולותיה. בהצלחה.

דמיון מודרך

דמיון מודרך

דמיון מודרך הוא תרגול ממוקד אשר מערב את כל אחד מ-5 החושים שלנו. המדריך המלא על מה זה דמיון מודרך, דוגמאות לתרגול, השפעות על פי המחקר, דמיון מודרך לחרדות ולילדים

קרא עוד »
גלי מוח

גלי מוח

בבסיס של כל המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלנו עומדת התקשורת בין נוירונים במוח שלנו. גלי מוח – כל המידע על הסוגים, ההשפעות, המחקר וכיצד ניתן להשפיע על גלי מוח.

קרא עוד »
מדיטציה להרגעה

מדיטציה להרגעה

מדיטציה להרגעה היא דרך מעולה ואפקטיבית שיכולה לעזור להקל על הסטרס. במדריך הבא תקבלו סרטון לתרגול, הסברים, מחקרים, טיפים והדרכות שיעזרו לכם לחוות הקלה והרגעה.

קרא עוד »
מדיטציה בארגונים

מדיטציה בארגונים

מה משותף לגוגל, נוקיה, IBM, HBO, לופטנזה, נאס”א ואפל? הן לא רק חברות מעולות ומצליחות אלא הן גם מהראשונות אשר החדירו מדיטציה בארגונים. רוצים גם? כל הפרטים.

קרא עוד »
ספרי מדיטציה מומלצים

ספרי מדיטציה

עולם המדיטציה טומן בחובו אוצרות, שאלות, תשובות ותגליות יוצאות דופן. 8 ספרי מדיטציה מומלצים אשר יעזרו לכם להכיר, ללמוד, לתרגל ולהטמיע את עקרונות המדיטציה בחייכם.

קרא עוד »
סדנת מדיטציה

סדנת מדיטציה

מעוניינים בסדנת מדיטציה עם טובי המורים והמתרגלים? הכנו לכם יום תרגול מלא של מדיטציה במספר מועדים שונים לבחירה. הצטרפו לקהילת המדיטציה שלנו.

קרא עוד »
ספריית המדיטציות

ספריית המדיטציות

ברוכים הבאים לספריית המדיטציות – מאגר ענק ומתעדכן של סרטוני מדיטציה לתרגול: מדיטצית נשימה, מדיטציה למתחילים, סריקת גוף, מיינדפולנס ועוד. הכנסו ותהנו.

קרא עוד »
תרגילי נשימה

תרגילי נשימה

4 תרגילי נשימה שאתם חייבים להכיר: תרגול נשימת אש, נשימה טבעית, פראניאמה, נשימה יוגית. הגיע הזמן לחזק את הנשימה, ללמוד לנשום נכון ובעיקר להנות מחווית תרגול מעולה

קרא עוד »
מדיטציה לפני השינה

מדיטציה לפני השינה

אנשים שמקפידים לבצע מדיטציה לפני השינה ישנים שנת לילה טובה ואיכותית יותר. אנחנו כאן כדי להסביר שלב אחרי שלב איך לעשות מדיטציה לפני השינה בנוחות, בהנאה ובחיוך.

קרא עוד »
קורס מדיטציה

קורס מדיטציה

בעזרת סדרת מפגשים במסגרת קורס מדיטציה, תקבלו גישה לכלי מדהים שמאפשר לפתח מודעות וקשיבות למתרחש בגופנו וסביבתנו ובכך להתמלא באנרגיה, להרגע ובעיקר – להנות.

קרא עוד »

רוצים לתרגל מדיטציה אבל לא יודעים איך להתחיל?

טיפים, סרטונים, הקלטות, שאלות ותשובות - ללא עלות ישר למייל

קבלו במתנה הקלטות, הסברים וסדנאות לתרגול מדיטציה ומיינדפולנס