fbpx

אכילה מודעת – 6 דרכים לתרגל אכילה מודעת

אכילה מודעת

אכילה מודעת היא אחת הדרכים לתרגל מיינדפולנס.

מי מאיתנו שהיה בריטריט ארוך של תרגול מדיטציה או בויפאסנה מבין מהר מאוד שלאכול עם אותה קשיבות ותשומת לב בחיי היום-יום היא פעמים רבות דבר לא ראלי. במהלך השגרה אנחנו עסוקים בעבודה, מוקפים באנשים, רצים ממקום אחד לשני, ממהרים לסיים ולעבור למשימה הבאה ומה לא – ואולי דווקא בגלל זה אכילה מודעת בחיי היום-יום יכולה להכניס לנו הרגל כל כך חשוב.

אני רוצה להציע 6 דרכים לתרגל אכילה מודעת באופן מעט עדין יותר, מהתרגול הפורמלי של אכילה מודעת. הינה 6 קווים מניחים שמהווים את ההבדל העיקרי בין “אכילה רגשית” לבין “אכילה מודעת”.

אכילה מודעת אכילה רגשית
להקשיב לגוף ולהיות מודעים כאשר אנחנו מלאים לאכול גם אחרי תחושת שובע ולהתעלם מסימני הגוף
לאכול כשהגוף מאותת לנו לאכול (אנרגיה נמוכה, בטן מקרקרת) לאכול כשהרגשות גורמות לנו לאכול (תחושת עצב,תסכול,עצבנות,בדידות, שעמום ולחץ)
לאכול עם אחרים בזמנים ומקומות קבועים לאכול לבד, בזמנים ומקומות רנדומלים
לאכול אוכל מזין ובריא לאכול אוכל “מנחם”
כשאנחנו אוכלים – אנחנו רק אוכלים לאכול ותוך כדי לבצע מספר דברים במקביל (מולטיטאסקינג)
לחשוב מהיכן הגיע האוכל שלנו (להוקיר תודה) להסתכל על האוכל בתור מוצר מוכן

מה זה אכילה מודעת

אכילה מודעת היא היכולת לשים לב לאכול שאנחנו אוכלים, עם כוונה, רגע אחר רגע, ללא שיפוטיות.

המטרה של אכילה מודעת איננה לספור קלוריות, חלבונים ושומנים וגם לא לרדת במשקל, על אף, שאלו שמאמצים ומפתחים אכילה מודעת ככל הנראה ירדו במשקל. הכוונה באכילה מודעת היא לעזור לאדם היחיד להתענג מהרגע ומהאכילה ולעודד את הנוכחות המלאה בזמן חווית האכילה.

 

6 דרכים לתרגול

1. אפשרו לגוף להדביק את הפער עם המוח

להקשיב לגוף ולהיות מודעים כאשר אנחנו מלאים לעומת לאכול גם אחרי תחושת שובע ולהתעלם מסימני הגוף.

להאט את הקצב זה כנראה אחת הדרכים הטובות ביותר על מנת לאפשר לגוף והתודעה להראות לעצמנו מה התזונה שאנחנו באמת זקוקים לה.

2. דעו מתי הגוף משדר לכם שהוא רעב

האם אתם מגיבים לרצון רגשי או מגיבים לצרכים האמיתיים של הגוף?

3. לאמץ מטבח עם מודעות

לאכול עם אחרים בזמנים ומקומות קבועים לעומת לאכול לבד, בזמנים ומקומות רנדומלים

4. הבינו את המוטיבציה שלכם

לאכול אוכל מזין ובריא לעומת לאכול אוכל “מנחם”

5. צרו חיבור עמוק יותר עם האוכל

לחשוב מהיכן הגיע האוכל שלנו (להוקיר תודה) לעומת לאכול ותוך כדי לבצע מספר דברים במקביל (מולטיטאסקינג)

6. שימו לב לצלחת שלכם

כשאנחנו אוכלים – אנחנו רק אוכלים לעומת לאכול ותוך כדי לבצע מספר דברים במקביל (מולטיטאסקינג)

 

תרגול פורמלי של אכילה מודעת

  1. קחו צימוק ושימו אותו מולכם. עצרו. אל תרימו יד לקחת את הצימוק לתוך הפה.
  2. דמיינו כי אתם בפעם הראשונה נוחתים בכדור הארץ ואתם לא יודעים איפה אתם. מעולם לא חוויתם משהו מכדור הארץ. עם שום ניסיון, אין שיפוטיות, פחדים או ציפיות. הכל חדש. קחו מספר נשימות ונוחו.
  3. הסתכלו על הצימוק והרימו אותו.
  4. הרגישו את המשקל.
  5. בחנו את הטקסטורה שלו – הצורה, החלקים הכהים או הבהירים, ניגודי צבעים, נקודות חלקות מחוספסות.
  6. הריחו את הצימוק ושימו לב איך אתם מרגישים. 
  7. הזיזו את הצימוק בין האצבעות ושמעו איזה קול הוא משמיע. שימו לב למרקם שלו.
  8. שימו לב מה אתם מרגישים כלפי הצימוק הזה.
  9. שימו את הצימוק בין השפתיים ורק הניחו אותו שם למספר רגעים. למה אתם שמים לב שמתחולל בתוכם? בלוטות הרוק פועלות?
  10. אפשרו לצימוק להכנס לתוך הפה מבלי ללעוס אלא רק גלגלו אותו בפה. האם אתם שמים לב לטעם? מה הרצון שעולה בהם?
  11. אוקי. תנו ביס, רק פעם אחת. למה אתם שמים לב?
  12. לאט לאט התחילו ללעוס. שימו לב מה כל לעיסה מביאה.
  13. המשיכו ללעוס את הצימוק עד שהצימוק הופך לנוזלי לחלוטין לפני שאתם בולעים.
  14. אחרי הבליעה. עצמו את העיניים למספר רגעים כדי לשים לב למה חוויתם עכשיו.
קורס מיינדפולנס אונליין

קורס מיינדפולנס אונליין

תוכן ענייניםמה זה אכילה מודעת6 דרכים לתרגול1. אפשרו לגוף להדביק את הפער עם המוח2. דעו מתי הגוף משדר לכם שהוא רעב3. לאמץ מטבח עם מודעות4.

קרא עוד »
מיינדפולנס בארגונים

מיינדפולנס בארגונים

חברות כמו אפל, גוגל ו IBM אשר היו מהראשונות אשר יצרו את מה שנקרא מיינדפולנס בארגונים. רוצים גם? בעזרת הדרכה, תרגולים וליווי מקצועי – אנו נהיה כאן עבורכם.

קרא עוד »
קבוצת תרגול מיינדפולנס

קבוצת תרגול מיינדפולנס בחיפה

לפחות אחת לשבוע אנו נפגשים בתור קבוצת תרגול מיינדפולנס. ביחד, נוכל להעמיק ביסודות התרגול, לפתח שיח קשוב אחד כלפי השני ולשלב את התרגול באופן שבועי כך שיחזק אותנו

קרא עוד »
מיינדפולנס הרצאה

מיינדפולנס הרצאה

בעזרת הרצאת מיינדפולנס המשלבת תאוריה לצד תרגול אתם תצאו מהרצאה אחרי שאתם יודעים מה זה מיינדפולנס, מה העקרונות המנחים את התרגול ואפילו עם חווית תרגול..

קרא עוד »
קשיבות

קשיבות

המילה קשיבות מוכרת לרוב בתור מיינדפולנס. קשיבות הינה הליך פסיכולוגי במהלכו מתחזקת היכולת לשים לב לרגע הזה, בחמלה ולא שיפוטיות. כל המידע על קשיבות.

קרא עוד »
ספרי מיינדפולנס

5 ספרי מיינדפולנס בעברית

בין אם אתם עושים את הצעדים הראשונים בעולם המיינדפולנס ובין אם אתם מתרגלים מנוסים, כדאי שתכירו 5 ספרי מיינדפולנס מעולים בשפה העברית.

קרא עוד »
סדנת מיינדפולנס

סדנת מיינדפולנס

סדנת מיינדפולנס נועדה לבצע הכרות ולהעמיק את ההכרות עם גישת המיינדפולנס.
מיינדפולנס הוא עניין של תרגול. תרגול תשומת הלב שלנו לתחושות, לרגשות ולנשימה שלנו.

קרא עוד »
אפליקצית מיינדפולנס

אפליקציות מיינדפולנס

הכירו 4 אפליקציות מיינדפולנס שיאפשרו לכם לתרגל מיינדפולנס בכל מקום ובכל זמן. לכל אפליקציה יש את הפיצ’רים המיוחדים שלה וכך תוכלו לבחור את האחת שמתאימה לכם.

קרא עוד »
קורס מיינדפולנס

קורס מיינדפולנס

קורס מיינדפולנס נועד להעניק ולשפר יכולות חשובות בחיינו. בעזרת 8 מפגשים ותרגול, תזכו לקבל בחייכם – רוגע, ריכוז, מודעות עצמית, הנאה ושינה טובה. פרטים בפנים

קרא עוד »
מיינדפולנס

מיינדפולנס

מיינדפולנס מחולל מהפכה בעולם המודרני ומסייע לרבים להתמודד עם לחץ, כאב ודיכאון. המדריך המלא למיינדפולנס – מהו, השפעותיו, איך מבצעים, מחקרים וטיפים חשובים.

קרא עוד »

סדנת מיינדפולנס - להכיר את מעמקי התודעה

עכשיו ללא עלות (במקום 47 ש"ח)

50 דקות שבהן תלמדו יחד עם ערן שני, מנהל מרכז סטרונגר:

V ננפץ מיתוסים על מיינדפולנס

V נדבר על מחקרים שנעשו בתחום ואיך מיינדפולנס יכול לתרום לנו

V נתרגל ביחד – סריקת גוף

V נבין איך אפשר להטמיע מיינדפולנס בחיים שלנו

V בונוס! נתרגל כלי ייחודי להתמודדות מיידית עם לחץ