השאלה איך להגיע למטרות ובמילים אחרות השגת מטרות, היא שאלה שטומנת בחובה אינספור שאלות נוספות, תאוריות שונות, פחדים, הצלחות ומה לא. ולכן, בניסיון ולפצח את השאלה הזו הכנו לכם סדרה של כללים, שאם תעקבו אחריהם, תמלאו אותם, ותאמצו אותם לחיים הפרטיים או העסקיים שלכם, תוכלו להתחיל ולראות תוצאות.
הכללים הבאים לקוחים ממספר עולמות – תחום ה – NLP, ניהול זמן, קבלת החלטות, פסיכולוגיה, ספורט ומיינדפולנס.
השגת מטרות – 5 כללי הזהב
המטרה שאנחנו רוצים להשיג במדריך זה היא לתת לכם כלים פרקטיים, שתוכלו לאמץ, כבר במהלך (ומקסימום אחרי) המדריך. הגישה שלנו היא לקחת את התאוריות השונות, ולזקק מתוכן את המסרים והעקרונות החשובים ביותר שניתן לתרגם לפרקטיקה.
עקרון מספר #1 – מה המטרה?
נשמע מובן מאליו נכון? הרי אם אני רוצה להשיג מטרה מסוימת, כנראה שברור לי, מה אני רוצה להשיג? אז זהו.. שלא. במקרים רבים, הגדרת המטרה שלנו היא מלכתחילה לא נכונה, ולכן יהיה לנו קשה להשיג אותה ולא משנה כיצד נפעל.
על מנת להגדיר מטרה בצורה נכונה אנחנו יכולים להעזר במודלים שונים להגדרת מטרות כמו למשל מודל SMART.
על פי מודל סמארט עלינו:
- להיות ספצייפים במה אנחנו רוצים להשיג – SPECIFIC. הרי אם נכתוב בוייז מסעדה. אנחנו יכולים להגיע למסעדה חלבית,בשרית, איטלקית, סינית, אסייתית ואולי לרחוב שקוראים לו מסעדה. לכן, כשאנחנו מגדירים מטרה נשאף להיות ספיצים ככל הניתן.
- על המטרה להיות מדידה – Measurable – איך אני יודעת שהשגתי את המטרה? הרי "להראות טוב" יכול להיות אחרי שארד 3 ק"ג או 33 ק"ג. עליי להבין איך אני יכולה למדוד את המטרה שלי. הדבר יאפשר לי מעקב אחר ההתקדמות שלי.
- על המטרה להיות ברת השגה – ACHIEVABLE – האם אני יכול להיות נשיא ארה"ב 5 שנים מעכשיו? כנראה שלא. האם אני יכול לשלוט במזג האוויר? כנראה שלא. אך האם 3 שנים מעכשיו אני יכול לדבר רוסית שוטף? כנראה שכן. שימו לב שאתם מבקשים מטרה שהיא ברת השגה עבורכם (ואין זה משנה אם היא ברת השגה לאדם אחר או שלא).
- על המטרה להיות רלוונטית אליכם – REASONABLE / RESPONSIBLE. למה הכוונה? האם היא תשרת אתכם? האם היא בשליטתכם? האם היא תעזור לכם לצמוח ולהתפתח? והאם היא מתאימה לעקרונות ולערכים שלכם? בקורס NLP מאסטר אנחנו לומדים לעומק להכיר את הערכים שלנו, ומתוכם לבחור את המטרות שלנו.
- על המטרה להיות תחומה בזמן – האם אתם רוצים לקנות אייפון חדש בעוד 5 שנים או 5 ימים? לדדליין יש השפעה מכרעת כחלק מהגדרת המטרה, ונדבר על כך בעקרון מיוחד.
עקרון מספר #2 – למה? המוטיבציה
שלב לפני שאנחנו מדברים על אסטרטגיות להשגת מטרות, אנשים, כלים וידע שיכולים לסייע לכם להשיג את המטרות שלכם. חשוב קודם כל ליצור מוטיבציה שתתניע ותשמור את כל התהליך.
מוטיבציה היא תחום מרתק בפני עצמו, שעליו תוכלו למצוא מידע נוסף באתר שלנו. אך בקצרה נגיד שמוטיבציה מתחלקת לשני סוגים. מוטיבציה שלילית ומוטיבציה חיובית.
כדי ליצור מוטיבציה שלילית, כלומר כזו שתדחוף אתכם להמנע מכאב, והמחיר שתשלמו אם לא תבצעו, הקדישו 3 דקות במענה על השאלה:
מה המחיר שאשלם אם לא אפעל? מה המחיר שאשלם כלכלית, רגשית, בריאותית, חברתית, אם לא אשיג את המטרה?
כדי ליצור מוטיבציה חיובית, כלומר כזו שתדחוף אתכם לעבר העונג, לעבר הדברים שתרוויחו, הקדישו 3 דקות במענה על השאלה:
מה העונג בהשגת המטרה? מה ארוויח אם המטרה תתגם? מה אשיג מבחינה כלכלית, רגשית, בריאותית, חברתית?
עקרון מספר #3 – צרו הרגלים מנצחים
עקרון השגת מטרות זה מתייחס למספר הרגלי מפתח שיסייעו לכם בהשגת מטרות, ואין זה משנה אם היא בתחום האישי, העסקי, הזוגי, המשפחתי או הארגוני.
- פתחו ידע ומיומנות בניהול עצמי (ניהול זמן).
- פתחו ידע ומיומנות בפירוק משימות גדולות למשימות קטנות. התמקדו תחילה בתמונה הגדולה ולאחר מכן, הגדירו את הצעדים הקטנים ופעלו. בכל פעם צעד קטן.
- צרו לכם שגרת יום, שמאפשרת לכם להגיע למטרות. צרו לכם שגרה בריאה, כזו שמאפשרת לכם לעבוד, ללמוד, להיות עם אנשים שיקרים לכם וגם לנוח.
- דעו את כוחו של הרגל – הרגל לא נוצר אחרי שבוע וגם לא אחרי 21 יום (בניגוד למיתוס הנפוץ. ניתן לקרוא על כך באנגלית כאן). לכן הפוקוס שלנו צריך להיות ביצירת שגרה שנוכל לעמוד בה לטווח ארוך. אם יש לנו מטרה להתאמן, לתרגל מיינדפולנס, להקים עסק, לא מדובר בפעולה שקורת פעם אחת, חד פעמי, אלא בהרגל לאורך זמן. לשם כך, אנחנו רוצים לייצר שגרה ברורה ליצירת ההרגל. כמו למשל להתאמן בכל יום 20 דקות בשעה 19:00.
לעוד מידע: איך ליצור הרגלים
עקרון מספר #4 – הכח של קבוצה
על פי תיאוריות סוציולוגיות (מדעי החברה), אין דבר כזה אינדיבידואל (אדם פרטי). כולנו חלק מהחברה, והחברה משפיעה עלינו בצורה מכרעת. בין אם אתם מכירים ו/או מאמינים בגישות סוציולוגיות כאלו או אחרות ובין אם לא, המסר המרכזי שאנחנו רוצים להעביר כאן הוא אחד ויחיד – לאנשים שסביבכם יש תפקיד מפתח בהצלחה שלכם!
אם דין מעשן והוא רוצה להפסיק לעשן אך כל המשפחה שלו והחברים מעשנים, יהיה לו קל או קשה יותר להפסיק לעשן, מאשר רון שמשפחתו וחבריו מתנגדים לעישון?
אם יפעת רוצה לרוץ מרתון אך היא לא מכירה ולו אדם אחד שעוסק בתחום, האם יהיה לה קל יותר או קשה יותר להצליח מאשר רונית שנמצאת בקבוצת ריצה?
אנחנו לא אומרים שזה לא אפשרי להצליח לבד אלא, שזה הרבה יותר משתלם, כיף, ויעיל להשיג את המטרה לצד אנשים.
ולכן השאלה כאן היא: איך אתם יכולים ליצור או להצטרף קהילה שתתמוך בכם? בין אם מאמן כושר, קואצ'ר, פסיכולוג, קבוצות ספורט, קבוצות תמיכה, בית ספר, מסגרת וכן הלאה.
עקרון מספר #5 – הכח של סביבה
כדי להגיע למטרות וודאו שיש לכם את הכלים והסביבה להצליח. כמו שכדי להרים משקולות, עלינו להיות בחדר כושר או לקנות סט משקולות, כך לכל מטרה יש את האמצעים שלה.
אם אנחנו רצים עם נעליים קרועות, מנגנים בפסנתר חצי עובד או קוראים ספר עם עמודים חסרים, הדבר יקשה עלינו להגיע למטרות שלנו.
ולכן, חשבו: כיצד אני יוצר/ת סביבה מתאימה יותר?
אם אתם רוצים להכנס להקהילה שתתמוך במסע שלכם, אם אתם רוצים לפתח מיומנויות נוספות להשגת מטרות? אנחנו מזמינים אתכם לקורס NLP פרקטישינר שבו תשיגו בדיוק את זה.