סטוריטלינג – Storytelling

מדובר בלא פחות מאמנות. הגיע הזמן ללמוד איך לפתח את יכולות הסטוריטלינג (ובאנגלית Storytelling) כדי לשדרג את הכישורים החברתיים שלכם, למנף את העסק ולקדם פגישות, סדנאות וקורסים בצורה אפקטיבית ומעניינת יותר.סטוריטלינג זה אמנות. לא מדובר בטכניקה, לא מדובר בתהליך מכני ומובנה אלא ב – אמנות. "אמנות הסטוריטלינג".

בדיוק כמו באמנות, סטוריטלינג דורש יצירתיות, חזון, וכמובן – תרגול. בעזרת למידת היסודות, תרגול, למידה וקריאה, תוכלו לקחת את המיומנות הזו לרמה הגבוהה ביותר.

נשמע כרגע כמו עבודה רבה וקשה נכון? אז כן דרושה עבודה, אבל היא יכולה דווקא להיות מהנה. אם נבין כמה עוצמה יש לסטוריטלינג בעולמנו האישי והעסקים, נבין שהמאמץ והזמן שווים את ההשקעה. 

 

מה זה סטוריטלינג –  Storytelling

סטוריטלינג הוא האמנות והתהליך של שימוש בעובדות וסיפורים על מנת לשדר משהו לקהל שלנו. חלק מהסיפורים הינם עובדתיים וחלקם מומצאים כאשר המטרה היא לחבר את הקהל למסר שלנו בדרך יצירתית, מעניינת ומלאת משמעות.

 

מה זה כן סטוריטלינג:

  • מידע חשוב המועבר בדרך מעניינת.
  • דרך ליצירת חיבור ואמפתיה בינך לבין האדם השני.
  • דרך להעלות מוטיבציה של הקבוצה.
  • דרך להעביר את החזון והערכים שלך ושל העסק.
  • דרך לחבר את הלקוחות שלך לעסק.
  • מידע המועבר בצורה רגשית ומחברת.
  • תהליך המחיל התחלה, משבר ופיתרון.
  • תקשורת בינך לבין צד נוסף.

 

מה זה לא סטוריטלינג:

  • מאמר מובנה וארוך של 6,000 מילים.
  • סדרת נקודות ועובדות שלא קשורות זו לזו.
  • תקשורת משעממת ומובנת.
  • נאום מכירות.

 

כדאי ללמוד מ – Pixar על Storytelling

חברת Pixar היא אולפן קולנוע הידועה בזכות הסרטים והסדרות המופלאות שלה כדוגמת צעצוע של סיפור, מכוניות, למעלה, קוקו, קדימה ועוד.

החברה זכתה בלא פחות מ 13 פרסי אקדמיה, 9 פרסי גלובס הזהב ו 11 פרסמי גרמיז.

החברה פרסמה 22 חוקים לסטוריטלינג מוצלח, והחלטנו לשתף אתכם ב 6 החוקים החשובים ביותר, שכולנו יכולים ללמוד מהם.

 

אז מה הופך את צעצוע של סיפור לאחד מהסרטים הטובים בעולם? בואו נגלה!

 

חוק #1 – סיפורים טובים הם בינלאומיים

סטורטיטלינג מעולה מדבר על תנאים או מצבים מסוימים שכולנו חווים כבני אדם (דברים כמו לידה, צמיחה, אתגרים, קשיים, השראה, ויכוחים, אהבה) ושיוכם לסיטואציה ספציפית.

פטר דוקטר, הדירקטור של פיקסאר אומר כך:

"מה שאנחנו מנסים לעשות כאשר אנחנו כותבים סיפור, זה לכתוב על אירוע בחיים שגרם לנו להרגיש בצורה מאוד מיוחדת וספציפית. כשאנחנו מספרים את הסיפור, אנחנו רוצים לגרום לקהל לחוות את אותה התחושה"

 

אז איך אפשר לעשות זאת?

דרך אחת היא לחשוב על האירועים המעניינים והמשמעותיים ביותר שחוויתם.

לאחר מכן, קחו אירוע, פרקו אותו לשלבים וחלקים קטנים והבינו מה היה שם שגרם לאותו אירוע להיות כל כך חשוב, משמעותי ומרגש.

הנקודה החשובה כאן היא לזהות את הרגשות האמיתיים שלכם מאחורי הסיפור, כי בזמן הסטורטיטלינג אנחנו רוצים להשתמש, להעביר ולמסור את אותם הרגשות.

 

במילים אחרות, הבסיס של סטוריטלינג איכותי הוא קודם כל להכיר את עצמנו טוב יותר, להיות מודעים לעצמנו ומשם להתחיל ולבנות את הסיפור.

קורס NLP למשל יכול לעזור לנו לעשות בדיוק את זה.

 

בזכות היותנו כולנו (עד לעליית הרובוטריקים) בני אדם, כולנו יכולים להתחבר בדרך זו אחרת לסיפורים של אנשים אחרים – השתמשו בזה.

 

חוק #2 – לסיפורים מעולים יש מבנה ברור ומטרה

לסיפור מעולה יש – מבנה ברור

דרך מעולה ליצור סיפור משכנע ומעביר מסר, היא להשתמש במבנה ברור של סטוריטלינג. נוכל לקחת מבנים קיימים שאנשים פיתחו עבורנו או לחילופין, לפתח בעצמנו בעזרת ניסיון והבנה את המבנה שלדעתנו הטוב ביותר.

הינה דוגמה, למבנה הסיפורים של חברת פיקסאר:

  • לפני שנים רבות היה ______.
  • בכל יום, ______.
  • עד שיום אחד ______.
  • ובגלל זה __________.
  • וזה גרם ל ____________.
  • עד שלבסוף __________.

 

אתם מוזמנים לתת צ'אנס למבנה הזה וליצור סטוריטלינג על פי המבנה של פיקסאר. כמובן שעם התרגול, תוכלו לשכלל ולהוסיף דברים שלכם.

 

לסיפור מעולה יש – מטרה

חשוב מאוד לדעת למה אנחנו יוצרים Storytelling. נוכל לשאול את עצמנו?

  • למה אני חייב/ת לספר את הסיפור הזה?
  • מה האמונה שבוערת בי שמחייבת אותי ליצור את הסיפור?
  • איזו מטרה הסיפור הזה משרת? מה הסיפור הזה מלמד?

המטרה היא הלב של סטוריטלינג מעולה.

 

כי האמת היא פשוטה (למרות שקל מאוד לשכוח זאת) – אם אנחנו מתלהבים באמת מהסיפור שאנחנו מספרים, אם אנחנו מאמינים שלסיפור יש מטרה ראויה, אנחנו באופן אוטומטי נעביר את המסר בצורה מעניינת וחזקה יותר.

 

חוק #3 – לסיפורים מעולים יש דמות מפתח (לרוב אנרדוג)

אנשים אוהבים להיקשר ולהתחבר לדמויות בסיפורים, ובמיוחד לדמות שנחשבת לאנדר-דוג בסיפור.

ולמה?

הקהל מעריץ דמויות שעובדות קשה ומנסות לא פעם ולא פעמיים כדי להצליח. במילים אחרות, הסטוריטלינג מדבר יותר על המסע שהדמות עוברת מאשר על המטרה הסופית.

 

תחשבו על זה שנייה,

האם אנחנו לא מעריכים ומעריצים סיפורים על אנשים שהיו בקשיים והצליחו להתגבר על זה?

  • כמו למשל אדם שגדל בשכונות פשע ועוני והפך למבוסס.
  • אדם שנפצע בתאונה קטלנית ובכל זאת הצליח להשתקם.

אנחנו רואים וקוראים מדי שבוע, כתבות בעיתונאים על יזמים שאיבדו הכל, ולמרות זאת הצליחו להתגבר על עשרות הכשלונות שלהם והפכו למולטי מליונרים.

ולמה? כי לזה אנחנו הכי מתחברים! במילים אחרות, תנו לקהל שלכם, דמות להתחבר אליה!

 

חוק #4 – סיפורים נוגעים ברגשות העמוקים שלנו.

כעס, גועל, פחד, שמחה, עצב והפתעה – אלו 6 סוגי הרגשות שאנו חווים, ושסטוריטלינג טוב, יוצר בנו.

אם צפיתם באחד הסרטים של פיקסאר, תוכלו לזהות את הרגשות הללו בסרט די מהר.

 

ככל שתבינו טוב יותר, אלו חלקים בסיפור שלכם, גרמו לכם לחוות רגשות מסוימים והעצימו או הפחיתו את התחושה.

כך תדעו טוב יותר, לזהות וליצור זאת אצל אנשים אחרים.

שאלות טובות שיעזרו לנו לזהות זאת הן:

" למה אנחנו מרגישים ככה?"

"איך אני יכול/ה לשדר את הרגש הזה דרך סיפור"?

ככל שנשאל את עצמנו יותר שאלות, ככה נוכל ליצור סיפורים אותנטיים יותר ולא פחות חשוב – סיפורים שיוצרים תחושות אצל הקהל שלנו.

בנוסף, אנו רוצים לדעת להשתמש בשפת הגוף שלנו כדי להמחיש, להדגיש ולהעביר רגשות. אם אנחנו רוצים לפתח את מיומנות שפת הגוף שלנו, ניתן להצטרף לקורס שפת גוף.

 

חוק #5 – סיפורים מעולים הם מפתיעים ולא צפויים

סיפורי סינדרלה, שילגייה, עמי ותמי, זהבה והדובים, כולם מכילים טוויסטים בעלילה, שבתור ילדים, גרמו לנו להיות מרותקים אליהם.

בין אם אנחנו ילדים או מבוגרים – אנחנו אוהבים את תחושת ההפתעה ואי הודאות בסיפורים. 

אז נסיכה חסרת ישע זה כבר סיפור ישן ומשעמם כנראה.

אבל מה שהופך סיפור למפתיע ולא צפוי, אלו גורמים בעלילה שגורמים לנו לתפוס את המציאות בצורה שונה.

אדם שמופיע, אירוע שמתחרש, תובנה שמגיעה או אסימון שנופל – כל אלו יכולים לשנות את הסיפור מקצה לקצה – וזה… מרתק!

 

טיפ: הציפו שאלות עמוקות שמשפיעות על האנושות, דברו על סטריוטיפים ובעיות קשות, תופעות טבע מיוחדות. כל אלו עוזרים לנו להשאיר את הקהל שלנו עם נקודות למחשבה.

 

חוק #6 – סטוריטלינג מעולה הוא פשוט וממוקד

בתור מאזינים, קל לנו לזהות סיפור טוב כשהוא מופיע. סיפור שבו כל הדמויות מתחברות וכל הנושאים מתקשרים.

ולכן, אנחנו רוצים להזהר מעודף מידע, טוויסטים ודמויות.

 

רוצים ללמוד מיומנות שפה שיסייעו לכם בסטוריטלינג ועל הדרך גם להכיר את עצמכם לעומק? קורס NLP יכול לסייע לכם בדיוק לזה!

 

כתבות על NLP

טכניקות NLP

טכניקות NLP

טכניקות הטיפול שמציעה שיטת ה – NLP מאפשרות לאדם לשלוט, כאמור במחשבותיו, בלשונו ובמעשיו, וכפועל יוצא של אלו – לשנות את דפוסי ההתנהגות שלו. 4

קרא עוד »
קורס NLP חיפה

קורס NLP בחיפה

כל אחד ואחת מאיתנו היו שמחים לבצע צמיחה והתפתחות הן במישור האישי והן במישור המקצועי של חיינו. מרבית האנשים מנסים לשפר את עצמם מעת לעת,

קרא עוד »
Nlp פרקטישינר

NLP פרקטישינר

האם תרצו לקבל כלים ומיומנויות פרקטיים להצלחה? לראות, לחוות ולהבין את הדברים בצורה חדה יותר, ברורה יותר? האם תרצו לשנות את דעתכם? לא על החלטה

קרא עוד »
קורס NLP ברמת גן

קורס NLP ברמת גן

במסגרת קורס NLP ברמת גן נלמד לבחון את ההחלטות שאנחנו מקבלים מדי יום, להבין אילו מהן אנחנו רוצים לשקול מחדש, נתרגל כלים פרקטיים לבניית חזון,

קרא עוד »