חוק פרקינסון

חוק פרקינסון – איך להשתמש בחוק פרקינסון לטובתך

"עבודה גדלה כדי למלא זמן פנוי להשלמתה". אם אתם בעניין של אפקטיביות, יעילות ויצרנות, ייתכן ונתקלתם בחוק פרקינסון.

חוק פרקינסון הינו אמרה שנכתבה על ידי נורת'קוט פרקינסון, היסטוריון בריטי ידוע וסופר. החוק הופיע לראשונה בשנת 1955 בתור פסקת הפתיחה של מאמר עבור סוכנות Economist ולאחר מכן הפך לאחד מהספרים הידועים ביותר של פרקינסון – "חוק פרקינסון: הרדיפה אחר התקדמות".

מי זה נורת'קוט פרקינסון

רגע לפני שנדבר ונמשיך כיצד חוק פרקינסון נוגע לחיינו, חשוב להבין מדוע נורת'קוט פרקינסון הגיע למסקנה זו. פרקינסון עבד בשירות האזרחי של בריטניה והיה עד ממקור ראשון כיצד הבירוקרטיה עובדת ולא עוזבת. בירוקרטיה היא תוצר לוואי של התרבות שלנו שנולדה כתוצאה מהאמונה המגבילה כי ככל שנעבוד יותר קשה כך נעבוד גם חכם ומהר יותר באיזשהו אופן.

מה זה חוק פרקינסון

חוק פרקינסון אומר "העבודה גדלה על מנת למלא את הזמן הפנוי להשלמתה". המשמעות של המשפט היא שבין אם אתם תתנו לעצמכם שבוע לבצע משימה ובין אם תתנו לעצמכם שעתיים לבצע את אותה משימה, אז, בהיבט פסיכולוגי, העבודה תגדל במורכבות שלה ותהפוך למאיימת יותר על מנת למלא את השבוע. יכול להיות אפילו שבזמן הנוסף שנדרש לכם, לא תהיה אקסטרה עבודה, אלא רק יותר לחץ ומתח כדי לגרום לעבודה להתבצע.

פרקינסון טוען כי על ידי התאמת כמות הזמן הנדרשת למשימה, אנו נוכל לבצע ניהול זמן אפקטיבי וכן להוריד את רמת המורכבות של המשימה לרמה הנורמלית שלה.

אם אתם מרגישים לא מעט סטרס ולחץ בעבודה שלכם, הכנו לכם מספר טיפים יעילים להתמודדות עם לחץ.

אם אתם רוצים לחסוך זמן יקר ולדעת לנהל את הזמן שלכם כפי שצריך – מומלץ לקרוא את המדריך המלא על ניהול זמן.

האם חוק פרקינסון נכון?

אחת הטענות שנשמעו נגד חוק פרקינסון הייתה כי אם התצפית (המחקר) של חוק פרקינסון היה מדויק, אז אדם היה אמור להיות מסוגל להגביל למשימה למשך דקה אחת בלבד והמשימה הייתה הופכת למספיקה פשוטה כדי לסיים אותה באמת תוך דקה.

והאמת? שחוק פרקינסון טוען בדיוק את זה. לא מדובר בקסם. זה עובד כי אנשים נוטים לקחת יותר מדי זמן עבור המשימות שעליהם למלא. לפעמים כי הם רוצים גם "זמן מריחה" או "זמן טעויות" אך לעיתים קרובות מדובר בהערכה לא נכונה של כמה זמן המשימה תדרוש מהם.

אנשים לא מודעים לכמה מהר הם יכולים לבצע משימות עד שהם ביצעו את הרעיון.

האם קרה לכם שהייתה לכם עבודה להגיש בלימודים ברגע האחרון, שהייתה אמורה לקחת שבועות רבים ובכל זאת הספקתם אותה תוך ימים בודדים? טימותי פריס, מחבר רב המכר 4 שעות עבודה בשבוע, מביא זאת כדוגמה קלאסית בספרו אודות חוק פרקינסון. בספר טימותי מתאר מקרה בו היה עליו לבצע עבודת מחקר וכתיבה, אך הוא דחה ודחה אותה, עד שנשארו לו שעות ספורות להגשה. הוא ניגש למרצה שלו בבקשה לדחות את הדדליין אך המרצה סירב. טימותי נדרש לפעול במהרה, ולכן הוא האציל סמכויות לעמיתים שלו, הגיש את העבודה בזמן ואף קיבל ציון מעולה.

איך ליישם את חוק פרקינסון

חוק פרקינסון משתלב במגוון רחב של פעילויות ומשימות בחיינו: ביצועים בעבודה, מימוש אסטרטגיות למידה, משימות בבית ובמשרד וכן בעת יצירת הרגלים חדשים. אז איך מיישם את חוק פרקינסון?

השתמשו בשעון כתמריץ

עשו רשימה של משימות שעליכם למלא, וחלקו אותם בהתאם לכמות הזמן שנדרשת על מנת להשלימם. לאחר שעשיתם זאת וכתבתם לכל משימה כמה זמן נדרש, תנו לעצמכם חצי מהזמן להשלמת כל משימה.

חשוב לראות את תחימת הזמן כמשהו הכרחי. ראו בזמן שנתתם לעצמכם כדדליין. עלינו להסתכל על הדדליינים שאנו מציבים לעצמנו בדיוק באותו חומרה ואופן שאנו מתייחסים לדדליינים של הבוס או הלקוחות שלנו – בלתי ניתנים לשבירה.

השתמשו ברצון התחרותי הזה שיש לנו כבני אדם בתור דלק בדיוק כמו בספורט ובמשחקים על מנת לייעל את עצמכם. אתם רוצים לנצח את השעון. השתוקקו לנצח אותו בדיוק כמו יריב בתחרות, מבלי שזה יבוא על חשבון איכות העבודה או קיצורי דרך.  זה גם יעזור לכם גם לקחת את הדדליינים שלכם ושל אחרים ברצינות יותר.

חשוב להבין שבתור התחלה מדובר בניסיון ובבדיקה לבחון כמה זמן באמת נדרש לכם לבצע את המשימה. ישנן משימות שתגלו כי באמת בצעתם בחצי מהזמן! וישנן משימות שנדרש לכם מעט יותר זמן. בכל מקרה, אין זה אומר שעליכם לחזור לזמן שמלכתחילה רציתם להקציב, אלא רק להעריך במעט את הזמן.

כך למשל, אם אתם עובדים על מחשב, שעון דיגיטלי יכול להיות מאוד יעיל לבצע זאת. עם שעון דיגיטלי במחשב, תוכלו לראות בדיוק כמה זמן נשאר לכם.  לכמעט כל מערכות ההפעלה יש שעונים כדוגמת וינדוס ולינוקס.

הפסיקו את מבזבזי הזמן

אימיילים, קריאת פידים, חדשות, עיתונים וטלוויזיה שואבים מאיתנו בכל יום זמן יקר!

הינה סטטיסטיקות של כמה זמן אנשים מבלים על מבזבזי הזמן הללו:

  • על פי הדוח של נילסון בארצות הברית אנשים מבלים בממוצע 5 שעות ו-4 דקות בטלוויזיה.
  • העובד הממוצע מבלה 28% מהזמן בעבודה על אימייל. יותר מ 124 אימיילים שנשלחים ומתקבלים מדי יום וכ-11 שעות בשבוע.
  • בארה"ב, האדם הממוצע בילה בשנת 2019, שעתיים ו -55 דקות בטלפון מדי יום.

איך זה קשור לחוק פרקינסון

כאשר אנו מגבילים את עצמנו בזמן לביצוע משימה, עלינו גם להגביל את עצמנו בזמן על כל שואבי הזמן האלו! במקום לבלות בין 20 ל 30 דקות בכל בוקר על קריאת מיילים, הגדירו לכם 5 דקות לקריאה ולא יותר. משהו מדהים יקרה – אתם תבצעו סינון ראשוני מהיר יותר של מה חשוב ומה לא, תגיעו ישר לעיקר בתוכן המייל ותגיבו לרלוונטים במהירות הבזק.

הגדירו פרק זמן מוגדר נוסף בהמשך היום לבדיקה נוספת של המייל, הטלפון והעדכונים.

המשימות הללו הן בדרך כלל 10% חשובות ו – 90% חסרי חשיבות כלל. ולכן, חשוב לדעת להתייחס לכך בהתאם. בזכות הגדרת פרק זמן מדויק הכל נהיה יעיל יותר:

  • במקום לקרוא את כל הפידים בפייסבוק, תתמקדו בקבוצת פייסבוק אחת רלוונטית לתחום שלכם.
  • במקום לקרוא את כל המיילים (כולל כל הספאם) הקדישו תשומת לב רק לחשובים ביותר.

עד כמה רחוק ניתן לקחת את זה? טימותי פריס, מולטי מיליונר, יצר סיסטם, שדורש ממנו בדיקה של פעם בשבוע של המייל למשך שעה בלבד!

אז איך מוצאים את האיזון? ניסיון ותרגול. מצאו את הזמן המינימום האידאלי לביצוע המשימה ותגלו איך משימות מנופחות הופכות לקלות יותר וברורות יותר.

 

לקבלת פרטים על קורסים, סדנאות ומפגשים לשיפור הלמידה והזיכרון

מדריכים ומאמרים בנושא אסטרטגיות למידה וזיכרון

יום גיבוש לעובדים

יום גיבוש לעובדים

יום גיבוש לעובדים: מחפשים פעילות גיבוש לעובדים? מעוניינים בפעילות חוויתית ומעשירה לארגון או לחברה? אנו שמחים להציע מגוון פעילויות חלקן בדגש על כיף והנאה, וחלקן

קרא עוד »
התנסות הובלת עיוור

תרגיל "הובלת עיוור"

המטרהתוכן ענייניםמי זה נורת'קוט פרקינסוןמה זה חוק פרקינסוןהאם חוק פרקינסון נכון?איך ליישם את חוק פרקינסוןהשתמשו בשעון כתמריץהפסיקו את מבזבזי הזמן תרגיל קלאסי שרבים משתמשים בו

קרא עוד »
פעילות גיבוש

פעילות גיבוש

פעילות גיבוש: מחפש פעילות גיבוש לצוות? מחפשת פעילות חוויתית לחברה או לארגון שבו את עובדת? פעילות טובה, יכולה לשפר את המצב-רוח של המשתתפים בה, אבל

קרא עוד »
סדנת ניהול זמן

סדנת ניהול זמן

איך הופכים להיות מאסטרים בניהול זמן? איך מספיקים פי 2 במחצית מהזמן? איך מתעדפים משימות בצורה שתשקף את מה שחשוב לי באמת? איך מסיימים יום

קרא עוד »
זיכרון (1)

מה זה זיכרון

זיכרון זו היכולת של יצורים חיים (ושל מכונות) לשמור מידע. מושגי מפתח בזיכרוןתוכן ענייניםמי זה נורת'קוט פרקינסוןמה זה חוק פרקינסוןהאם חוק פרקינסון נכון?איך ליישם את

קרא עוד »
איך להצליח בתואר

איך להצליח בתואר?

שנת הלימודים כבר בפתח, ולחלקנו היא כבר אף התחילה. אז הגיע הזמן לענות על השאלה איך להצליח בתואר? קודם כל, אנחנו רוצים לומר תודה ללמעלה

קרא עוד »
הרצאת ניהול זמן

ניהול זמן הרצאה

“אם הייתה לכם עוד שעה ביום, איך הייתם מנצלים אותה?", את הרצאת ניהול הזמן, אני פותח לא פעם בשאלה הזו. ומקבל תשובות חשובות כמו: מבלה

קרא עוד »

טיפים – איך ללמוד אנגלית

קשה להתעלם מהעובדה שהשפה האנגלית הופכת יותר רלוונטית בחיי היום-יום שלנו ובתוכן שאנחנו צורכים: סדרות טלוויזיה, מוסיקה, אתרי אינטרנט ואפילו סביבות העבודה. לכן, ניתן להבין

קרא עוד »
קורס שפות

קורס שפות

היכולת ללמוד שפה חדשה היא מופלאה – להכיר תרבות חדשה, אנשים חדשים, לפתח את המח, ולהתענג על צלילים, ביטויים, מילים וסיפורים שלא הכרנו קודם. קורס

קרא עוד »
לימוד שפות

לימוד שפות

חולמים ללמוד שפה זרה חדשה? מחפשים דרך ללמוד אותה ביעילות? לימוד שפות היא יכולת מדהימה שתאפשר לכם ללמוד כל שפה שתרצו בקלות ובמהירות. אנחנו כאן

קרא עוד »
קורס לשיפור הזיכרון

קורס לשיפור הזיכרון

אם אתם מעוניינים להפסיק לומר משפטים כמו “מצטער, אבל אני גרוע בשמות”, “וואי הזיכרון שלי על הפנים”, “הזיכרון שלי לא כמו שהיה פעם” – קורס לשיפור הזיכרון,

קרא עוד »
קורס ניהול זמן - מאסטר הזמן

קורס ניהול זמן

קורס ניהול זמןתוכן ענייניםמי זה נורת'קוט פרקינסוןמה זה חוק פרקינסוןהאם חוק פרקינסון נכון?איך ליישם את חוק פרקינסוןהשתמשו בשעון כתמריץהפסיקו את מבזבזי הזמן מאסטר הזמן –

קרא עוד »
מפת חשיבה

מפת חשיבה

מפות חשיבה הן כלי לניהול מידע ויזואלי אשר מאפשר לנו לבנות, לארגן ולזכור מידע בדרך אפקטיבית מאוד. המדריך המלא על מה זה מפות חשיבה, איך יוצרים מפת חשיבה וטיפים..

קרא עוד »
אפקטיביות מול יעילות

אפקטיביות מול יעילות

ישנו הבדל חשוב בין אפקטיביות לבין יעילות. שתי המילים מושכות את תשומת הלב של כולנו. מה זה אפקטיבי, מה זה יעיל, איך הופכים להיות אפקטיבים? כל המידע שאסור לפספס.

קרא עוד »
ניהול זמן

ניהול זמן

מהו ניהול זמן, מה החשיבות שלו ומה אתם חייבים לדעת כדי לשפר את ניהול הזמן שלכם. 7 עקרונות זהב שישפרו את הביצועים שלכם, ו 7 טעויות נפוצות שאתם חייבים להמנע מהן.

קרא עוד »
ערן כץ

ערן כץ

כמה פעמים קרה לכם שנכנסתם לסופר ויצאתם בלי הדבר שבגללו הגעתם מלכתחילה? עם שבעה ספרים מאחוריו, למעלה מ 1,000 הרצאות והמון ידע וניסיון – ערן כץ יעזור לכם לזכור.

קרא עוד »
מה ללמוד

מה ללמוד

השאלה מה ללמוד פוגשת עשרות אלפי ישראלים מדי שנה. במדריך הבא תקבלו כלים פרקטיים שיעזרו לכם למצוא סופסוף את התשובה וכן טיפים שכדאי לדעת כאשר מתלבטים מה ללמוד.

קרא עוד »
איך ללמוד למבחן

איך ללמוד למבחן

מבחנים הם הסיוט של רוב הלומדים. אך עם טיפים מנצחים לאיך ללמוד למבחן, תוכלו להפוך את הלמידה לנכונה יותר, ממוקדת יותר ומוצלחת יותר. המדריך שחובה להכיר ללמידה.

קרא עוד »
כיצד המח שלנו עובד

כיצד המוח שלנו עובד

המוח הוא האיבר המסתורי ביותר בגוף האדם. חוקרים רבים עוסקים בשאלה כיצד המוח שלנו עובד ומנסים לפצח את החידה המרתקת הזאת. במאמר הבא, תקבלו הצצה למסקנות ולתגליות שנמצאו

קרא עוד »
קריאה מהירה

קריאה מהירה

ליכולת לקרוא מהר יותר יש כח יוצא דופן: ללמוד יותר, בקלות, תוך כדי הנאה ובפחות זמן. הטכניקה הבאה תסייע לכם לקריאה מהירה בכ 200%, וב 10 דקות השקעה. מוכנים? הכנסו

קרא עוד »
אסטרטגיות למידה

אסטרטגיות למידה

אסטרטגיות למידה מתקדמות מסייעות לנו ללמוד בקלות ולהגיע להצלח ולהצטיינות. אנחנו כאן כדי לחשוף את האסטרטגיות שטובי המומחים משתמשים בהן. מוכנים? אנחנו מתחילים.

קרא עוד »
שיפור הזיכרון

שיפור הזיכרון

קרה לכם שראיתם מישהו שאתם מכירים ברחוב ולא הצלחתם לזכור איך קוראים לו? או ששמתם לב לבעיות זיכרון? אנחנו כאן עם טיפים לשיפור הזיכרון שיעזרו לכם – להנות מהזכרון.

קרא עוד »