המטרה
מטרת הפעילות הינה לתת למשתתפים ולמשתתפות את החוויה והצורך בשיתוף פעולה בקבוצה. דרך הפעילות ניתן לדון בשיתוף פעולה, עבודה בקבוצות, אחריות אישית, ניהול ותכנון זמן, ניהול ותכנון משימות ועוד.
המשימה
כל צוות מקבל עובדות מבולבלות. על כל צוות לקרוא את העובדות ולענות על 2 השאלות הבאות:
- מי מגדל את הזברה?
- מי שותה מים?
פסקת תחילת התרגיל
5 בתים צבעוניים עומדים בשורה. בכל אחד גר בן-אדם מלאום אחר, כל אחד מגדל חיית שעשועים אחת, שותה רק סוג משקה אחד ובעל תחביב אחד.
להלן העובדות
1) היפני מאזין לרדיו.
2) הרוסי מגדל כלב.
3) בבית הירוק שותים קפה ומאזינים לרדיו.
4) הבית הירוק עומד מימין לבית הלבן.
5) האיש הקורא עיתונים מגדל קיפוד.
6) אל הבית האדום, האמצעי, מביאים כל בוקר עיתונים וחלב.
7) שכנו של האמריקאי קורא ספרים ושותה מיץ.
8) האנגלי שותה תה וגר ליד הנורבגי.
9) האיש הקורא "קומיקס" גר ליד הבית שבו מגדלים שועל.
10) לנורבגי מקלט טלוויזיה, והוא גר בבית הראשון משמאל.
11) הנורבגי גר ליד הבית הכחול.
12) בעל הטלוויזיה גר ליד הבית שמגדלים בו חתול.
13) דייר הבית הצהוב צופה בטלוויזיה.
14) האמריקאי גר בבית האדום.
תשובות:
– הנורבגי שותה מים.
– היפני מגדל זברה.
חשוב! פתרון התרגיל יכול להיות קשה לקבוצות ולקחת זמן. לכן, ניתן מראש או תוך כדי לתת זמן נוסף. בנוסף במידת הצורך ניתן לתת רמזים. חשוב לתת לקבוצה תחושה של הצלחה בסוף הדרך.
הדרך הטובה ביותר לפתור את התרגיל:
לעשות טבלה המכילה עבור כל אדם את הבית, החיה, המשקה והתחביב שלו.
בנוסף, לצייר את הבתים, כדי להבין את המיקום, והצבעים שלהם.
אילו רמזים ניתן לתת:
- ניתן לומר בתחילת הפעילות שלכל קבוצה יש רמז אחד. בכל שלב בפעילות, היא יכולה לבוא למנחה ולשאול אותו שאלה, והוא יענה.
- ניתן לתת רמזים כמו מי גר איפה, איזה תחביב יש למי וכו'.
דיון
תחילה נשאל את המשתתפים איך היה להם, נדבר על התחושות החיוביות והשליליות. לאחר מכן, נשאל אותם, מה עבד להם טוב ומה פחות.
משם ניתן לקחת את הדיון לשיתוף פעולה, לתכנון זמן, לעבודה נכונה וכו'
תרגיל הזברה PDF
להלן קישור להורדת ה PDF. יש לבקש גישה, ונעניק לכם אותה בחינם ובאהבה: