כיצד המח שלנו עובד

כיצד המוח שלנו עובד

המוח הוא האיבר המסתורי ביותר בגוף האדם, חוקרים רבים עוסקים בשאלה כיצד המוח שלנו עובד ומנסים לפצח את החידה המרתקת הזאת. חקר מדעי המוח הוא תחום חדשני ופורץ דרך שעוסק בהבנת האנטומיה של המוח, האופן בו הוא מתפתח והגורמים שמשפיעים עליו, לטובה ולרעה.

 

מבנה המוח

המוח מורכב ממליארדי תאי עצב המסודרים בתבניות האחראיות על המחשבה, התנועה, ההתנהגות והתחושה. אל המוח מתחברים תאי עצב שמשמשים כאוטוסטרדות של מידע המעבירות אותו במהירות מהמוח אל איברי הגוף וחזרה.

נהוג לחלק את המוח לאונה שמאלית ואונה ימנית, כאשר מקובל לסווג את האונה הימנית כאחראית על היצירתיות, על הרגש ועל הדמיון ואת האונה השמאלית כזאת שאחראית על הגיון,סדר ואחריות. כמשל לאקדמיה, האונה הימנית היא הפקולטה למדעי הרוח והשמאלית היא הפקולטה למדעי הטבע.

 

כיצד המוח שלנו לומד

במשך שנים רבות השאלה כיצד המוח עובד. החידה, כחלק מהניסיון לפתח אסטרטגיות למידה מתקדמות, נותרה ללא מענה.

משחר ההיסטוריה הועלו תאוריות רבות ולא מבוססות בנושא. למעשה הראשון להציע תאוריה מבוססת היה אריק קנדל שחקר יצור ימי בשם אליפסיה בשנות השישים של המאה העשרים.

תופעה ראשונה שקנדל גילה נקראית התרגלות, במהלך אחד הניסויים קנדל הבחין שכאשר הוא נוגע בקונכייה של האליפסיה היא מייד מתכווצת ומפרשת את המגע כסכנה. אולם, לאחר מספר פעמים בהן שב ונגע בקונכייה האליפסיה הפסיקה להתכווץ והתרגלה למגע.

תופעה שנייה והפוכה אותה גילה קנדל היא רגישות מוגברת, קנדל שם לב שבזמן מגע חשמלי האליפסיה מגיבה באופן מוגבר כאשר הזרם מגיע לזנב וכי היא מתכווצת במהירות גבוהה הרבה יותר. קנדל הניח שהאליפסיה חשה בסכנה בעת הגעת הזרם לזנבה.

למעשה, קנדל גילה שהמוח מחזק את הקשר בין נוירונים לזכרונות טובים ומחליש את הקשר לזכרונות רעים. למשל, כאשר אדם אוכל מאכל חדש וטעים המוח יחזק את הקשר בין הזיכרון של אכילת המאכל לבין האזור שאחראי על רעב. כאשר אדם יחווהתחושת כאב למשל ממגע במחבת רותחת הוא יחזק את הקשר שבין הזיכרון הזה לבין האזור האחראי על סכנה.

בין היתר בזכות ההבנה שלנו כיצד המוח לומד ועובד פותחו כלים ומיומנויות מיוחדות כמו: מפות חשיבה למשל.

 

התבגרות המח

"קשה ללמד כלב זקן טריקים חדשים" הוא פתגם ידוע שמעסיק חוקרים רבים בעולם, ואכן מחקרים מראים כי היכולת ללמוד דברים חדשים פוחתת ככל שאנו מתבגרים. לכן, רבים מנסים להבין כיצד אפשר להגן על המוחלמנוע שחיקה ביכולותיו ולשמור עליו צעיר חיוני ויעיל.

מחקר חדש שפורסם על ידי אוניברסיטת הארוורד מציע מספר דרכים להשיג את המטרה, בינהם הצורך בחוויות חדשות ושבירת שיגרה, שיפור הזיכרון, שמירה על אימון כושר טוב, הקפדה על תזונה נכונה והתמקדות בהורדת מדדים מזיקים כמו סוכר כולסטרול ולחץ דם.

מחקרים נוספים מראים שהימנעות מצריכת טבק אלכוהול ומשככי כאבים תורמת להפחתה בשחיקת המוח. המחקרים הראו שלמבוגרים הנמנעים מצריכת מוצרים אלו יש סיכוי נמוך בחמישים אחוז לחוות פגיעה בתפקוד המוחי ביחס לאוכלוסייה הכללית.

 

נקודות מעניינות על המוח

המוח מורכב מ-60 אחוזי שומן והוא האיבר השומני ביותר בגוף האדם, משקלו הוא כקילוגרם וחצי והוא מייצר כ-23 ואט של חשמל בשעות הפעילות של הגוף. אורכך הנימים והוורידים שבמוח מגיע לכ-160 אלף קילומטר. כמו כן, המוח מכיל כמאה מיליארד נוירונים במוח.

המוח מסוגל לשרוד בין חמש לשש דקות ללא אספקת חמצן אולם במידה ואספקת הדם למוח נעצרת כעבור כעשר שניות המוח יוביל למצב של אובדן הכרה.

תופעה מעניינת נוספת ידועה בכינוי "brain freeze", קפיאת מוח, התופעה מתרחשת לרוב בזמן שתיית משקאות או מאכלים קרים, היא מתרחשת מכיוון שהמוצרים הקרים מקפיאים גם את כלי הדם בחלק האחורי של הצוואר האחראי על העברת הדם למוח, מה שמוביל לירידה בכמות הדם שמועבר למוח ולכאב הראש המפורסם.

 

מחלות מוח

ישנן מספר מחלות מוכרות התוקפות את המוח, זהו אחד התחומים הנחקרים ביותר בתחום מדעי המוח ומטרתו למנוע את התרחשות המחלות הללו ולשפר את הטיפול בהן משהתרחשו.

המחלה שגובה את מספר הקורבנות הגדול ביותר היא השבץ המוחי,  בעת התרחשותו  נגרם נזק קבוע ולפעמים בלתי הפיך לתאי המוח, לרוב המחלה מתרחשת לאנשים בעלי לחץ דם גבוה ורמות סוכר ושומן גבוהות. מחקרים רפואיים הראו שפיתוח יחידות המתמחות בטיפול במקרים אלו מובילה לשיפור ניכר בזיהוי המחלה ובסיכויי החולה לשרוד את המחלה, לכן בבתי חולים רבים הוקמו יחידות האחראיות בלעדית על הנושא.

מחלה נוספת וחשוכת מרפא הינה האלצהיימר,  אשר פוגעת באופן שבו המוח פועל. מחלה מובילה להרז תאי מוח בזה אחר זה בתהליך הדרגתי שיכול לארוך שנים רבות. התסימנים המוכרים של המחלה היא פגיעה חמורה בזיכרון, ירידה ביכולת לזהות אנשים בינהם קרובי משפחה וכן פגיעה בשיקול הדעת.

חלק ניכר מהדברים שעושים אותנו אנושיים,היכולת ללמוד להתפתח ולחוות רגשות מסתמכת כל כולה על איבר המסתוריו המרתק  הזה.

ניתן לשער ברמה גבוהה של וודאות שהשאלה כיצד המוח עובד תלווה את מיטב החוקרים בעולם עוד שנים רבות, יש עוד שאלות רבות שנותרו חסרות מענה לגבי תפקודו ולא נותר אלא לדמיין את ההתפתחויות המדהימות שעוד מחכות להתרחש בעתיד.

לקבלת פרטים על קורסים, סדנאות ומפגשים לשיפור הלמידה והזיכרון

מדריכים ומאמרים בנושא אסטרטגיות למידה וזיכרון

יום גיבוש לעובדים

יום גיבוש לעובדים

יום גיבוש לעובדים: מחפשים פעילות גיבוש לעובדים? מעוניינים בפעילות חוויתית ומעשירה לארגון או לחברה? אנו שמחים להציע מגוון פעילויות חלקן בדגש על כיף והנאה, וחלקן

קרא עוד »
התנסות הובלת עיוור

תרגיל "הובלת עיוור"

המטרהתוכן ענייניםמבנה המוחכיצד המוח שלנו לומדהתבגרות המחנקודות מעניינות על המוחמחלות מוח תרגיל קלאסי שרבים משתמשים בו על מנת לדון על אחריות אישית ואחריות חברתית. על

קרא עוד »
פעילות גיבוש

פעילות גיבוש

פעילות גיבוש: מחפש פעילות גיבוש לצוות? מחפשת פעילות חוויתית לחברה או לארגון שבו את עובדת? פעילות טובה, יכולה לשפר את המצב-רוח של המשתתפים בה, אבל

קרא עוד »
סדנת ניהול זמן

סדנת ניהול זמן

איך הופכים להיות מאסטרים בניהול זמן? איך מספיקים פי 2 במחצית מהזמן? איך מתעדפים משימות בצורה שתשקף את מה שחשוב לי באמת? איך מסיימים יום

קרא עוד »
זיכרון (1)

מה זה זיכרון

זיכרון זו היכולת של יצורים חיים (ושל מכונות) לשמור מידע. מושגי מפתח בזיכרוןתוכן ענייניםמבנה המוחכיצד המוח שלנו לומדהתבגרות המחנקודות מעניינות על המוחמחלות מוח דרך שיטת

קרא עוד »
איך להצליח בתואר

איך להצליח בתואר?

שנת הלימודים כבר בפתח, ולחלקנו היא כבר אף התחילה. אז הגיע הזמן לענות על השאלה איך להצליח בתואר? קודם כל, אנחנו רוצים לומר תודה ללמעלה

קרא עוד »
הרצאת ניהול זמן

ניהול זמן הרצאה

“אם הייתה לכם עוד שעה ביום, איך הייתם מנצלים אותה?", את הרצאת ניהול הזמן, אני פותח לא פעם בשאלה הזו. ומקבל תשובות חשובות כמו: מבלה

קרא עוד »

טיפים – איך ללמוד אנגלית

קשה להתעלם מהעובדה שהשפה האנגלית הופכת יותר רלוונטית בחיי היום-יום שלנו ובתוכן שאנחנו צורכים: סדרות טלוויזיה, מוסיקה, אתרי אינטרנט ואפילו סביבות העבודה. לכן, ניתן להבין

קרא עוד »
קורס שפות

קורס שפות

היכולת ללמוד שפה חדשה היא מופלאה – להכיר תרבות חדשה, אנשים חדשים, לפתח את המח, ולהתענג על צלילים, ביטויים, מילים וסיפורים שלא הכרנו קודם. קורס

קרא עוד »
לימוד שפות

לימוד שפות

חולמים ללמוד שפה זרה חדשה? מחפשים דרך ללמוד אותה ביעילות? לימוד שפות היא יכולת מדהימה שתאפשר לכם ללמוד כל שפה שתרצו בקלות ובמהירות. אנחנו כאן

קרא עוד »
קורס לשיפור הזיכרון

קורס לשיפור הזיכרון

אם אתם מעוניינים להפסיק לומר משפטים כמו “מצטער, אבל אני גרוע בשמות”, “וואי הזיכרון שלי על הפנים”, “הזיכרון שלי לא כמו שהיה פעם” – קורס לשיפור הזיכרון,

קרא עוד »
קורס ניהול זמן - מאסטר הזמן

קורס ניהול זמן

קורס ניהול זמןתוכן ענייניםמבנה המוחכיצד המוח שלנו לומדהתבגרות המחנקודות מעניינות על המוחמחלות מוח מאסטר הזמן – להספיק פי 2 במחצית מהזמן מה אם יכולתם לסיים

קרא עוד »
מפת חשיבה

מפת חשיבה

מפות חשיבה הן כלי לניהול מידע ויזואלי אשר מאפשר לנו לבנות, לארגן ולזכור מידע בדרך אפקטיבית מאוד. המדריך המלא על מה זה מפות חשיבה, איך יוצרים מפת חשיבה וטיפים..

קרא עוד »
אפקטיביות מול יעילות

אפקטיביות מול יעילות

ישנו הבדל חשוב בין אפקטיביות לבין יעילות. שתי המילים מושכות את תשומת הלב של כולנו. מה זה אפקטיבי, מה זה יעיל, איך הופכים להיות אפקטיבים? כל המידע שאסור לפספס.

קרא עוד »
ניהול זמן

ניהול זמן

מהו ניהול זמן, מה החשיבות שלו ומה אתם חייבים לדעת כדי לשפר את ניהול הזמן שלכם. 7 עקרונות זהב שישפרו את הביצועים שלכם, ו 7 טעויות נפוצות שאתם חייבים להמנע מהן.

קרא עוד »
ערן כץ

ערן כץ

כמה פעמים קרה לכם שנכנסתם לסופר ויצאתם בלי הדבר שבגללו הגעתם מלכתחילה? עם שבעה ספרים מאחוריו, למעלה מ 1,000 הרצאות והמון ידע וניסיון – ערן כץ יעזור לכם לזכור.

קרא עוד »
מה ללמוד

מה ללמוד

השאלה מה ללמוד פוגשת עשרות אלפי ישראלים מדי שנה. במדריך הבא תקבלו כלים פרקטיים שיעזרו לכם למצוא סופסוף את התשובה וכן טיפים שכדאי לדעת כאשר מתלבטים מה ללמוד.

קרא עוד »
איך ללמוד למבחן

איך ללמוד למבחן

מבחנים הם הסיוט של רוב הלומדים. אך עם טיפים מנצחים לאיך ללמוד למבחן, תוכלו להפוך את הלמידה לנכונה יותר, ממוקדת יותר ומוצלחת יותר. המדריך שחובה להכיר ללמידה.

קרא עוד »
קריאה מהירה

קריאה מהירה

ליכולת לקרוא מהר יותר יש כח יוצא דופן: ללמוד יותר, בקלות, תוך כדי הנאה ובפחות זמן. הטכניקה הבאה תסייע לכם לקריאה מהירה בכ 200%, וב 10 דקות השקעה. מוכנים? הכנסו

קרא עוד »
אסטרטגיות למידה

אסטרטגיות למידה

אסטרטגיות למידה מתקדמות מסייעות לנו ללמוד בקלות ולהגיע להצלח ולהצטיינות. אנחנו כאן כדי לחשוף את האסטרטגיות שטובי המומחים משתמשים בהן. מוכנים? אנחנו מתחילים.

קרא עוד »
שיפור הזיכרון

שיפור הזיכרון

קרה לכם שראיתם מישהו שאתם מכירים ברחוב ולא הצלחתם לזכור איך קוראים לו? או ששמתם לב לבעיות זיכרון? אנחנו כאן עם טיפים לשיפור הזיכרון שיעזרו לכם – להנות מהזכרון.

קרא עוד »