איך זה יכול להיות שיש אנשים שפשוט חושבים על רעיונות חדשים ויצירתיים בקלות בעוד אחרים נאבקים לעשות זאת? התשובה קשורה ליכולת להשתמש בחשיבה יצירתית.
חשיבה יצירתית היא היכולת להסתכל על הדברים בצורה שונה ולמצוא דרכים חדשות למציאת פתרונות.
חשיבה יצירתית לא נדרשת רק לעבודות יצירתיות כמו אמנים ומוזיקאים. כל אדם בין אם עצמאי או שכיר, תלמיד, מורה או סטודנט, עובד בהיי-טק או במפעל יכול להפיק מכך תועלת רבה.
בין אם אתם חושבים שאתם אנשים יצירתיים ובין אם לא, ישנם מיומנויות שימושיות וטכניקות שיכולות לשפר לכם את החשיבה היצירתית ולהכניס נקודות מבט, רעיונות ופתרונות חדשים בחיים שלכם.
מהי חשיבה יצירתית
חשיבה יצירתית משמעותה להסתכל על משהו בדרך חדשה. זו ההגדרה הבסיסית ביותר עבור "חשיבה מחוץ לקופסה". לעיתים, חשיבה יצירתית מתקשרת למה שנקרא "חשיבה רוחבית" או היכולת למצוא ולזהות דפוסים שאינם מובנים מאליהם.
כך למשל, הבלש המפורסם שרלוק הולמס, משתמש בחשיבה יצירתית, כאשר הוא מבין שכלב שלא נובח, הוא רמז חשוב למקרה רצח.
לאנשים יצירתיים יש את היכולת לזהות וליצור דרכים חדשות כדי למלא משימות, לפתור בעיות ולהתמודד עם אתגרים חדשים.
אותם אנשים מביאים רוח רעננה ולעיתים לא מקובלת או שיגרתית לעבודה וללימודים שלהם.
חשיבה יצירתית יכולה לסייע למחלקות, ארגונים, עסקים ותלמידים להיות אפקטיבים יותר. לא סתם, חשיבה יצירתית היא פרמטר יקר ערך לבעלי חברות.
זכרו: אין זה משנה אם אתם יצירתיים יותר או פחות באופן טבעי. בעזרת תרגול ניתן לפתח סוג חשיבה זה.
מקרה לדוגמה – הקשר בין חשיבה יצירתית למציאת עבודה
ישנם לא מעט עבודות וארגונים אשר מציינים בתנאי הקבלה כי נדרש מהמועמדים חשיבה יצירתית לשם מילוי התפקיד. לכן, כאשר אתם נמצאים בחיפוש אחר עבודה, חשוב לחשוב כיצד חשיבה יצירתית באה לידי ביטוי אצלכם בעבר ולדעת לשלב זאת בקורות החיים שלכם.
איך עושים זאת?
- שלבו בקורות החיים שלכם מילים שמעידות על יצירתיות כמו "אוהב לחשוב בדרכים יצירתיות", "יזמי ועוד, לצד דוגמה או שתיים למקרים בהם החשיבה היצירתית סייעה לכם בעבודה קודמת.
- הגיעו מוכנים לראיון העבודה עם דוגמאות ספציפיות שמבטאות חשיבה יצירתית.
- אם אתם מחפשים הזדמנויות יצירתיות ורצון להרגיש סיפוק, דעו כי אתם יכולים למצוא עבודות במקומות מפתיעים. כל עבודה שמאפשרת לכם לבטא את עצמכם יכולה לשלב המון יצירתיות.
מיומנויות החשיבה היצירתית החשובות ביותר
ניתוח
לפני שניתן לחשוב באופן יצירתי על משהו, חייב קודם כל להבין אותו. על מנת לעשות זאת, יש לדעת לבחון בזהירות את הסיטואציה ואת המשמעות שלה. בין אם אתם מסתכלים על מידע שמוצג כטקסט, כטבלה, כתכנית עבודה או לימודים או משוואה, המיומנות לנתח את המקרה היא הבסיס לחשיבה יצירתית.
ראש פתוח
יצירתיות מצריכה את היכולת לחשוב על הדברים בדרך בלשנית ובתוך הקשר לשאלה. עליכם לשים בצד הנחות קודמות ודעות קדומות ולהסתכל על הדברים בדרך חשה לגמרי. על ידי גישה של ראש פתוח לבעיה, אתם תאפשרו לעצמכם להביא את היצירתיות לידי ביטוי.
פתרון בעיות
מעסיקים למשל לא רוצים להעסיק מועמדים עם חשיבה יצירתית רק בגלל שהם מרשימים. הם רוצים עובדים יצירתיים שיעזרו להם לפתור בעיות שקשורות לעבודה. לכן, חשוב להסתכל על חשיבה יצירתית כדרך חשובה לפתרון בעיות ולא לשם העלאת רעיונות סתם. זו הסיבה שציינו כי בקורות חיים חשוב לציין דוגמאות למקרים בהם פתרתם בעיות לעבודה קודמת.
תקשורת
אנשים יעריכו את היצירתיות שלכם ואת פתרון הבעיות רק אם תדעו להעביר ולהסביר את הרעיון בצורה אפקטיבית לשאר האנשים שסביבכם. בין עם לשתף את הרעיון עם חברים אחרים ללימודים או לעבודה. לכן, חשוב שתהיה לכם מיומנויות חזקות של תקשורת ורבלית (שיחתית) וטקסטואלית (הבעה בכתב).
בנוסף, התקשורת היא חלק בלתי נפרד מתהליך החשיבה עצמו. מיומנות ההקשבה תסייע לכם לזהות ערך, שאלות ובעיות שמועלות או מסתתרות אצל אנשים אחרים. בנוסף, על ידי שאלת השאלות הנכונות והבנה מלאה של הבעיה תוכלו להגיע לרעיון חדש וייחודי.
דוגמאות לחשיבה יצירתית
חשיבה יצירתית נמצאת בכל מקום – בתקשורת עם המשפחה והחברים שלנו, בפתרון בעיות בזמן הלימודים ובשיפור הביצועים בעבודה ובקריירה. באופן כללי כל סיטואציה שמכילה רגע של "אההה" נחשבת לסיטואציה יצירתית.
הינה מספר דוגמאות לביטוי חשיבה יצירתית בעבודות שונות:
יצירתיות אומנותית
אתם לא חייבים להיות אמנים או מוזיקאים כדי להכניס לחייכם חלקים אמנותיים. משימות יצירתיות יכולות להיות עיצוב לוגו, כתיבת מודעות פרסומיות, יצירה ועיצוב של העטיפה או הקופסה של מוצר חדש וכן כתיבה של תסריט מכירה.
- כתיבת תסריט חדש לגיוס תרומות.
- כתיבת תסריט שיחה לטלוויזיה או פרסומת ברדיו.
- כתיבת מבחן לבדיקת הידע של תלמידים.
- עיצוב לוגו.
- הכנת שיעור שיערב את התלמידים בצורה מעניינת.
- יצירת שיר שמכיל את המונחים החשובים בנושא חדש שלמדתם.
יצירתיות בפתרון בעיות
היכולת להיות יצירתי בזמנים של בעיות ושינויים נחשבת ליכולת אמיתית של "יזם". אדם בעל יצירתיות בפתרון בעיות ימצא פתרונות חדשים מאשר שיפנה לאותן נורמות חברתיות מקובלות. אפשר לעשות סיעור מוחין לגבי איך אפשר לחסוך בחשמל או אנרגיה, למצוא דרכים חדשות לחסוך בהוצאות או למצוא אסטרטגיה חדשה להשארת לקוח קיים.
- סיעור מוחין בזמן ישיבת צוות על מנת ליצור אסטרטגיה לשנה החדשה.
- סיעור מוחין לגבי חסכון בהוצאות, כספים ומשאבים.
- יצירת קווים מנחים חדשים שיעזרו לשפר את איכות המוצרים.
- הצעת רעיונות לשיפור שירות הלקוחות.
- הצעת רעיונות לשיפור וייעול תהליך העבודה.
יצירתיות במדע ובהנדסה
למרות שלפעמים נדמה לאנשים כי המדע וההנדסה הם שתי המקצועות הכי מדויקים ולא יצירתיים שיכולים להיות. ההיפך הוא הנכון. לאורך ההיסטוריה המדע וההנדסה עשו שינויים מרחיקים לכת רק בזכות יצירתיות, ניסיונות, טעויות וחשיבה מחוץ לקופסה. כתיבת תוכנות חדשות למחשב, פיתוח בינה מלאכותית וצ'יפים מתוחכמים הם רק דוגמה לרעיונות שהפכו למציאות בזכות יצירתיות רבה.
- בניית מודל למחקר כדי לבחון השערה.
- יצירת אוטומציה שתחסוך עבודה שחורה.
- שינוי מבנה נתונים של מערכת כדי לייעל זמנים.
- עיצוב של מוצר טכנולוגי מחדש על מנת שישרת טוב יותר את הלקוחות.
קורס חשיבה יצירתית – סדנת חשיבה יצירתית
רוצים לצאת מחוץ לקופסה, להכניס חשיבה יצירתית אל תוך החיים שלכם באופן מלא ורציני יותר? בדיוק בשביל זה ישנו קורס חשיבה יצירתית.
למי הקורס/הסדנה מיועדת?
הקורס והסדנה מתאימים למגוון רחב של אנשים – לכל מי שרוצה לשלב בחייו האישיים ובקריירה שלו עבודה יצירתית. חברי צוות, אנשי ניהול פרויקטים, אנשי גיוס עובדים ועוד.
עם מה תצאו מהקורס/הסדנה?
- הבנת המשמעות של חשיבה יצירתית.
- כלים פרקטים וטכניקות להפעלת חשיבה יצירתית.
- תרגול משמעותי של פיתוח היצירתיות.
- יכולת להוביל סיעור מוחות יצירתי בקרב קבוצה.
מהלך הסדנה/הקורס
מהלך הסדנה והקורס תלוי במשך הזמן המבוקש ובהתאמה לארגון, לעבודה ולפרויקט המדובר.
- ניתן לבצע את הסדנה/הקורס באופן רצוף של יום מלא.
- ניתן לפרוש את הסדנה/הקורס על פני יומיים.
- ניתן לבצע סדרה של 3-4 מפגשים פעם בשבוע.
6 כלים ליצירתיות ולחשיבה יצירתית
הכנו לכם מספר מודלים מדהימים שיאפשרו לכם להוציא את החשיבה היצירתית שלכם החוצה מוכנים?
מודל #1 – מודל וולט דיסני
מודל שניתן להשתמש בו גם כגישה כללית וגם ככלי פרקטית. לפי הגישה יש 3 מצבים:
חולם, מתכנן ומבקר. בשני המצבים הראשונים נגיע מגישה של "הכל אפשרי", המצב השלישי מאפשר לצד הביקורתי לתת מקום.
למה זה חשוב? כי יש לנו נטיה לעשות מיקס בין כל המצבים. ברגע שעולה רעיון, ישר אנחנו שופטים אם הוא טוב או לא. במקרה כזה אנחנו פוגעים בשטף המחשבות, ולא נותנים ליצירתיות שלנו להתבטא. ולכן בשלב הראשון, רק נעלה רעיונות, מבלי לשפוט. בשלב השני, נחשוב על איך אפשר לגרום לדברים לקרות, ורק בשלב השלישי נעלה ביקורת רלוונטית.
המודל תמיד מסתיים בחשיבה מחדש במבט של החולם והמתכנן, תוך עידכון הרעיונות בהתאם לביקורות שעלו.
מודל #2 – מפות חשיבה
איך ניתן ללמוד בצורה יעילה יותר? איך ניתן לסדר את העבודה שלנו בצורה ברורה יותר? איך אפשר להעלות יותר רעיונות בקלות? איך אפשר לעזור לזיכרון ולמוח לעבוד טוב יותר?
התשובה: מפות חשיבה.
מפות חשיבה (ובאנגלית: Mind Mapping) הן כלי לניהול מידע ויזואלי אשר מאפשרות לנו לבנות, לארגן, לזכור, לסדר, לבצע סיעור מוחות וללמוד מידע בדרך ספציפית מאוד.
ב-20 השנים האחרונות, המחקרים והארגונים אפשרו לנו לקבל תובנות חשובות בנוגע למוח האדם ועל היכולת המופלאה שלנו לחשוב, להבין ולאחסן מאגרי מידע ללא הגבלה.
באופן כללי ניתן לומר שמפות חשיבה, היא צורה מתקדמת ועדכנית של שמש אסוציאציות.
איך יוצרים מפת חשיבה
יצירת מפת חשיבה היא תהליך פשוט יותר משאתם עשויים לדמיין. בסך הכל נדרש ממכם, לעקוב אחר המבנה והעקרונות המנחים.
הכנתי עבורכם, מספר קווים מנחים שיסייעו לכם ליצור את מפות החשיבה הראשונות שלכם. אני מזמין אתכם לעשות זאת יחד איתי:
- קחו דף נייר חלק (A4 זה אחלה) וקחו מספר עטים/טושים צבעוניים.
- מקמו את דף הנייר בצורה אופקית מולכם.
- בחרו נושא/סוגיה/תחום/שאלה/בעיה שמעסיקה אתכם ואתם מעוניינים לטפל בה.
- ציירו תמונה שתייצג את הנושא שבחרתם או לחילופין ציירו צורה ובתוכה רשמו את הנושא – במרכז הדף.
- ציירו לפחות 4 ענפים עבים אשר יוצאים מתוך התמונה המרכזית. השתמשו בצבע שונה עבור כל ענף. הערה: על מנת לעורר גמישות , ציירו את הענפים בצורה מעוגלת ולא קווית.
- כתבו את מילות המפתח (הכותרות הראשיות) על גבי הענפים אשר מייצגים עבורכם את התמונה המרכזית שאתם ממפים.
- ציירו תת-ענפים אשר ירחיבו את הענפים הקיימים (ציירו אותם דקים יותר) וכתבו תת-נושאים על גבם אשר מייצגים עבורכם את הענף (תת-הנושא) הקיים.
- המשיכו להרחיב את מפת החשיבה כלפי חוץ והוסיפו עוד תת-נושאים ועוד ענפים.
- התייחסו לעקרונות של מפות החשיבה אשר מוצגים בפסקה הבאה על מנת לשפר את יכולת הזיכרון שלכם ולזכור טוב יותר את המפה שיצרתם.
מודל #3 – מודל סקאמפר SCAMPER MODEL
מטרת המודל הינה לבחון את השאלה / את הבעיה מנקודות מבט שונות
)S( substitute, (C) combine, (A) adapt, (M) modify, (P) put to another use, (E) eliminate and (R) reverse
נחשוב על סוגיה ונבחן אותה דרך כל אחד מהמצבים שהמודל מציע.
S – החלפה – נחשוב אלו דברים קיימים ניתן להחליף.
C – חיבור – נחשוב איך ניתן לשלב בין רעיונות/מטרות שונים
A – הסתגלות – נחשוב איך ניתן לאמץ גישות חדשות, להוסיף, לשפר את הקיים
M – לשנות – מה ניתן לשנות, לצמצם ולהגדיל
P – שימושים נוספים – האם ניתן להשתמש בקיים לשימושים נוספים?
E – למחוק – מה אפשר להוריד?
R – היפוך – להפוך את התהליך, להפוך את שלביי הייצור וכו'.
ניתן לקרוא עוד על המודל באנגלית כאן.
מודל #4 – Reverse Brainstorming
המודל הקלאסי של בריינסטורמינג הוא די מוכר, שימושי ונפוץ. מודל פחות מוכר, אך כזה שמאפשר לנו לגלות רעיונות חדשים, ולשחרר תקיעות שלעיתים יש לנו נקרא Reverse Brainstorming או בעברית בריינסטורמינג הפוך. על פי גישת המודל ישנם 5 שלבים. לצד הסבר כל שלב, נציג את המודל בעזרת הנושא "הגדלת כמות הלקוחות בעסק":
1 – הגדרת הבעיה. יש להגדיר את הבעיה/שאלה בצורה ברורה. לדוגמה: "כיצד ניתן להגדיל את כמות הלקוחות בעסק?"
2- לעשות היפוך לתהליך הרצוי. כלומר, במקום לשאול "איך אפשר לפתור את הבעיה. נשאל את עצמנו "איך אפשר להפוך את הבעיה לחמורה יותר?" לדוגמה: "כיצד ניתן להקטין בצורה משמעותית את כמות הלקוחות בעסק?" // "כיצד ניתן להפטר מכל הלקוחות הקיימים ולדאוג שאף לקוח לא יצטרף?"
3 – הצעת פתרונות – להציע פתרונות לתהליך ההפוך. ללא ביקורת, כל ההצעות מתקבלות. לדוגמה: "להתקשר לכל הלקוחות הקיימים, להתייחס אליהם מגעיל ולסלק אותם"
"להוריד את כל הפרסומים הקיימים במדיות החברתיות"
"לעשות עבודה גרועה בעסק, לא לספק דברים בזמן, לתת לקוח הרבה פחות ערך משהוא ציפה לו"
"לא לענות ללקוחות פוטנציאאלים שמשאירים פנייה"
"להציע ללקוחות מחיר מופקע עם מעט ערך"
4 – היפוך לפיתרונות – כעת לעשות היפוך לפתרונות שהצענו, ולחשוב איך לוקחים את המקרים הללו כדי לפתור את הבעיה המקורית.
לדוגמה:
"להתקשר לכל הלקוחות הקיימים, לשאול לשלומם, לתת להם יחס מעולה, לשאול אותם אם יש דברים לשפר, ולשאול אותם אם יש להם עמיתים שלדעתם יצטרכו את השירות שלנו"
"לפרסם בצורה טובה וגדולה יותר את עצמנו במדיות החברתיות, ולשקול מקומות נוספים לפרסום"
"להקפיד על עבודה מעולה, לספק את הדברים לפני הזמן, לתת לקוחות יותר ערך משציפו לו"
"לדאוג למענה מהיר ללקוחות פוטנציאלים שמשאירים פנייה"
"להציע ללקוחות מחיר הוגן, עם הרבה ערך, ולהציג להם את זה בצורה משכנעת"
5 – הערכה – להעריך כל אחד מהפתרונות האפשריים, ולבחור בפיתרון הטוב ביותר.
מודל #5 – מודל 6 כובעי החשיבה
מודל מפורסם של קבלת החלטות, שנכתב בספרו של דה-בונו, רופא ופסיכולוג ממלטה, שכתב מספר ספרים רבי מכר לרבות Lateral Thinking for Management. המודל מציע 6 כובעים שונים, כאשר כל כובע מציע פרספקטיבה שונה. במודל אפשר לקיים מספר שלבים. למשל 4 שלבים מתבקשים הם:
שלב #1 – דרך כל כובע לחשוב על אפשרויות ומידע רלוונטים
שלב #2 – לבחור 3-5 אפשרויות מבין כל אלו שעלו
שלב #3 –כל אפשרות, לנתח דרך כל כובעי החשיבה
שלב #4 – לבחור
לצורך הדוגמה נניח שקובי, מתלבט היכן לקיים את החופשה שלו עם זוגתו עדן. קובי בחר במודל ששת כובעי החשיבה לצורך חשיבה אודות הנושא.
הכובע הלבן
הכובע מייצג את האירוע "האובייקטיבי". מה העובדות והמידע הידוע באירוע/בבעיה/בשאלה. שאלות כמו "מה המידע שזמין לנו על הבעיה?" "מה העובדות שיש לנו?"
לדוגמה, העובדות שזמינות:
- שנינו פנויים בין התאריכים 1.4 עד 7.4. בשאר התאריכים, אחד מאיתנו עסוק בעבודה
- יש לנו תקציב של עד 8 אלף ₪ לשנינו
- אנחנו אוהבים טבע ולא עיר.
- עדן מעדיפה מקום חם ולקובי לא משנה.
- שיט לא בא בחשבון
הכובע הצהוב
הכובע מייצג את הגישה "האופטימית". הצהוב מסמל את השמש. בכובע זה, נחשוב על כל האפשרויות והגישות החיוביות כדי לפתור את הבעיה. נחשוב על הרעיונות והאפשרויות הכי אופטימים.
למשל:
- אנחנו מוצאים טיסה מושלמת שמתחילה ב 1.4 ומסתיימת ב 7.4. מוצאים טיסה לקאריבים, בדיוק כמו שחלמנו במחיר טוב ומבלים שם.
- טיסה לנורווגיה שכוללת הרבה טבע וכיף
- טיסה לגאורגיה, טיולים בכל יום
- וכו'
הכובע השחור
הכובע המייצג את הגישה "הביקורתית", לחשוב על הרעיון/בעיה מנקודת מבט מתגוננת וזהירה. לזהות אתגרים ובעיות שעלולות לצוץ. ניתן לשאול "מה הסכנות שבבעיה וברעיונות השונים?, " מה יכול להשתבש?"
למשל:
- הכסף עשוי להגמר לפני סוף החופשה
- אנחנו עלולים לפספס את הטיסה מסיבות שונות
- יהיה סגר ונצטרך לקיים חופשה בארץ
- הבוסים שלנו עשויים לכעוס על השבוע חופש
הכובע האדום
הכובע המייצג את "הרגשות", את הצד האמוציונלי שלנו ושל הסוגיה. מה אנחנו מרגישים כלפי הבעיה / הסוגייה / השאלה. המטרה היא לשים לב לרגשות השונים שצפים בעקבות הסוגיה ולתת להם מקום. ניתן לשאול "מה אנחנו מרגישים בנוגע לבעיה?" "מה אנחנו מרגיעים אודות רעיון X?", "מה תחושת הבטן שלי אומרת?
למשל:
- תחושת הבטן שלי אומרת שגאוגריה תתאים לנו בול, הכסף יסתדר ויהיה טוב.
- אני חושש שלא יהיה לנו כיף כמו שאני מתכנן.
- אני מתרגש מהטיול עם עדן, הרבה זמן לא טיילנו ואני רוצה שזה יהיה מושלם.
- באלי חו"ל, הרבה זמן לא טסתי.
- אני מפחד שנבזבז יותר מדי כסף.
הכובע הירוק
הכובע המייצג את "החשיבה היצירתית", הכובע שמזמין אותנו להסתכל על הבעיה/סוגיה מנקודות מבט חדשות. ניתן לשאול "באילו עוד דרכים אפשר להסתכל על הסוגיה?", "איזה פיתרון יצירתי שלא חשבנו עדיין ניתן להציע?", "אם Y [אדם יצירתי כלשהו] הייתה פה מה היא הייתה מציעה?"
למשל:
- אפשר לדבר עם סוכנות טיולים, ולשמוע אילו הצעות שוות יש להן, וככה לקחת רעיונות.
- אפשר למכור את האקס בוקס 360 שלי שלא בשימוש ולהרוויח עוד כסף לטיסה.
- אפשר לקחת חופשה ארוכה יותר ולטוס בכלל לויאטנם לחודש.
- דין היה אומר לי, שחיים פעם אחת, ושנהנה עד הסוף מהחופשה, כי זה בסוף מה שנזכור
הכובע הכחול
הכובע שמייצג את "ארגון החשיבה", הכובעים האחרים עסוקים בנקודות מבט שונות אודות התוכן. אך הכובע הכחול עסוק במסגרת הארגון והחשיבה. כשאנו חובשים את הכובע הכחול, נרצה לשים לב לתהליך החשיבה ולמסגרת. למשל: האם השאלה הוגדרה היטב? אילו רעיונות עלו עד כאן, האם יש מסקנות, תוספות, חידודים שעלו בכובעים האחרים? האם יש כובע, ששווה לחזור אליו?
למשל:
- מתוך הכובעים הסקתי שחשוב לי ממש שאני ועדן נהנה, אך גם שנשים לב לכסף
- רעיונות שאהבתי עד כה: גאורגיה ונורבגיה. וגם האפשרות למכור חפצים ישנים היא מעולה.
מודל #6 – טבלת יתרונות וחסרונות
כמה פשוט ככה עוזר. לפעמים כשאנחנו עומדים מול דילמה, אנחנו כל כך מוטרדים שכל הזמן המחשבות מתרוצצות בראשנו. כדי להפוך את הזמן למקדם להכרעה לפחות (שכן גם ככה מוקדש זמן להתלבטות), כדאי לקחת דף ועט, לכתוב טבלה פשוטה- אלטרנטיבה, חסרון, יתרון וכך לאפשר לעצמנו להעמיד את הדברים על דיוקם. מה זאת אומרת? פעמים רבות הדברים מעורפלים בראשנו, קשה לנו להתנתק מהרגש שמציף אותנו. כתיבה על הדף וסידור האלטרנטיבות עם חסרונותיהן ויתרונותיהן עשוי לייצר תמונה ברורה יותר, חדה יותר ולקדם אותנו להכרעה. [אפשר להדגים בקצרה עם דוגמא של תלמיד].
שלב ראשון יהיה לעלות כמה שיותר רעיונות בצורה חופשית, ללא ביקורתיות. שלב שני, יהיה לכתוב את הטבלה.
אופציה למשל היא ליצור טבלה עם כל חלופה, ולתת לכל חלופה ציון בין 1-10 עבור כל קריטריון. כשאסור לתת ל 2 חלופות את אותו מספר בכל קריטריון. 10 – הכי טוב. בנוסף, שווה להוסיף חוץ מהקריטריונים, גם שורה של אינטאויציה. ננסה לדמיין איך יהיה אם נבחר כל דבר, ומה תחושת הבטן אומרת לנו.
במקרה של רוני,
אשקלון |
באר שבע |
תל אביב |
|
מחיר |
8 |
10 |
1 |
מרחק |
10 |
6 |
4 |
חברים |
5 |
10 |
8 |
אווירה טובה |
7 |
8 |
9 |
אינטואיציה |
6 |
8 |
5 |
סך הכל |
36 |
42 |
27 |
אז לפי הטבלה איפה כדאי לרוני לגור? בבאר שבע! והוו!
תרגיל חשיבה יצירתית
בתור קואצ'ר, אני מעודד את המתאמנים שלי לצאת מהקופסה למצוא אפשרויות חדשות לכל בעיה, רצון או שינוי.
בין אם אתם מנחי קבוצות, מורים, מנהלים, סטודנטים או חברי צוות, התרגיל הבא שנלקח מאתר trainingcoursematerial משמש דוגמה מעולה לחשיבה יצירתית.
שם התרגיל: 25 אוביקטים.
מטרת התרגיל: להראות כי דווקא תחת פחות נהלים ואכיפה, ניתן להעלות ולעודד את רמת החשיבה היצירתית בקבוצה. (אל תגלו לקבוצה כי זו המטרה).
הכנה נדרשת: הכנת 2 מעטפות/שקיות עם 25 אוביקטים. הינה דוגמה לאביזרים שניתן לשלב:
כף מפלסטיק
מפת דרכים
שקית קטשופ
מטבע
אבן קטנה
כדור אספירין
מפתח
נר
חתיכת פלסטיק
מברג
עפרון
כפתור
פותחן בירה
שקית סוכר
חוט ברזל
חוט בד
אטריות
סיכה לשיער
חתיכת בד
פתק
סים טלפון
ציפורן
מקל קינמון
צדפה
עלה
מהלך התרגיל/המשחק
- חלוקת הקבוצה לקבוצות קטנות של 5-9 משתתפים.
- בחירת מנהיג לקבוצה.
- בחירת משקיף.
- הסברת התפקיד של כל מנהיג (כל אחד לחוד).
- הסברת תפקיד המשקיף.
- עבודה.
- בחינת התוצאות.
- למידה
הוראות המנהיג
מנהיג א' – לקבוצה שלך יש מטרה לסווג לקבוצות את כל האוביקטים שבשקית. יצירתיות הקבוצה תמדד על ידי מספר הקבוצות שתוכלו למצוא תוך 10 דקות. המטרה שלך היא לשחרר את היצירתיות בקבוצה. מכיוון שהמשימה ברורה, הנחה אותם להתחיל ישירות לאחר משפט או שתיים של מוטיבציה. תן להם את דף ההנחיות, זרוק את 25 האוביקטים על הושלחן והתחילו לעבוד.
מנהיג ב' – לקבוצה שלך יש מטרה לסווג לקבוצות את כל האוביקטים שבשקית. יצירתיות הקבוצה תמדד על ידי מספר הקבוצות שתוכלו למצוא תוך 10 דקות. ניסיון קודם של המשחק הראה שהקבוצה שלך תתפקד טוב יותר אם תיתן לה "שיחת הכנה" לפני ביצוע העבודה. לכן, הקדש 4 או 5 דקות על החשיבות של הקטגוריות והקבוצות. השתמש בדוגמאות מחיי היום- יום, כמו איך סופר לא היה מתפקד אילולא לא היה בו חלוקת מוצרים (פירות, ירקות, חטיפים, גבינות, אוכל קפוא ועוד). איך חברות מחלקות את עצמן למחלקות כדי לעשות סדר בין התפקידים השונים (מזכירות, שירות, תמיכה תכנים, צוות פיתוח ועוד).
הוראות המשקיף
- שים לב מה מעודד את יצירתיות הקבוצות.
- שים לב מה מוריד מיצירתיות הקבוצה.
- שים לב כיצד המנהיג מתפקד.
- שים לב לאווירה בקבוצות.
- כיצד כל אחד מהמשתתפים לוקחים חלק.
- האם היו פריצות דרך במהלך העבודה? אם כן מה יצר אותם?
הוראות הקבוצה
מטרת המשחק היא לבחון את יצירתיות הקבוצה. המשימה שלכם היא:
- למצוא כמה שיותר קבוצות שונות לאוביקטים (קטגוריות וסיווגים). למשל פחית קולה יכולה להיות בתוך קבוצה של אלומיניום.
- רשמו את הקבוצות בטבלה המסודרת.
- בצעו את המשימה ב 10 דקות.
תוצאות
- הקבוצה שניתנה להם הכנה תתפקד פחות טוב מהקבוצה החופשית. למה? כי מבנה מוגדר היטב מפחית יצירתיות. "אם תגידו לרונן לצייר סוס, אתם תקבלו סוס. אם תתנו לו יד חופשית לצייר, אולי תקבלו את המונה ליזה".
- אם 2 הקבוצות יצאו בשיוויון, השאלה היא: "אם הרצאות לא עושות שינוי ושיפור, למה להשתמש בהם?". כשמשתמשים ביותר מדי הסברים. הקבוצה צריכה להתמודד לא עם בעיה קיימת אחת אלא עם שתיים: איך למלא את המשימה וגם איך להתמודד עם מה שהמנהיג אמר במהלך המשימה.
- במידה והתוצאה משום מה הפוכה. כלומר הקבוצה שקיבלה שיחה מקדימה ניצחה. שאלו את המשקיף מה יצר שם את היצירתיות?. שתפו אותם כי זוהי תוצאה יוצאת דופן כי בדרך כלל, מבנה מקובע מבלבל אנשים, מעט אותם ומוריד מיצירתיות.
תשאלו את המשתתפים שאלה לסיום
שאלו את המשתתפים כיצד סדר מקובע והיררכיה השפיעו להם על היצירתיות במהלך החיים.