איך ללמוד למבחן

איך ללמוד למבחן

מבחנים הם הסיוט של רוב הלומדים. מעבר לבחינה עצמה שנחשבת לאתגר או המשוכה שצריך לעבור על מנת להמשיך הלאה, גם השאלה איך ללמוד למבחן ותהליך הלמידה עצמו עלולים להיות מלחיצים, מבלבלים ואפילו שגויים. לכן כדי להבין איך ללמוד למבחן, צריך להתמקד בשיטתיות ובתחכום. ללמוד ללא לחץ, אבל לגרום לכך שהלימודים יהיו אפקטיביים.

כל תקופת מבחנים נפתחת בקקופוניה. הסטודנטים והתלמידים "נזכרים" בבחינה כמה ימים לפני כן ומתחילים במרץ לאסוף חומרים, להעתיק, לסכם ולצלם כל מה שרק אפשר. הם מסתגרים בחדרים או בקבוצות למידה ביומיים-שלושה האחרונים, משננים בהיסטריה את החומר, מתרגלים בעיות ותרגילים בחרדה ומתחילים לדבר על האפשרות "להסליק" כמה שליפים עם החומר שלא נטמע היטב בראש.

ברור לכולנו שהמעשה הנכון הוא למידה לטווח הארוך. השאלה היא איך באמת ניתן לעשות את זה?

תכננתם ללמוד שבוע קודם? תכפילו.

אם אתם רוצים לקבל ציונים גבוהים ולא לחוש מועקה לאורך תהליך הלמידה, תתחילו מוקדם כמה שיותר. תכננתם ללמוד שבוע לפני הבחינה? תשנו לשבועיים. חושבים שיומיים יספיקו לכם לשבת עם החומר? תהפכו אותם לארבעה.

תמיד כדאי להתחיל כפול ממה שתכננתם ויש לכך שתי סיבות מרכזיות. הראשונה, היא משום שצריך להכניס למשוואה גם תרחישים לא צפויים. אין לדעת מתי תצטרכו לעזוב את הלימודים ולהתפנות למשהו דחוף שצריך להתבצע, תחלו לפתע ולא תוכלו ללמוד כמו שצריך, תאלצו לתקן את המזגן שניזוק לכם בדירה לפתע וכדומה. הסיבה השנייה, היא על מנת שתוכלו להטמיע בזיכרון לטווח הארוך את כל החומר ולהשתמש בו בצורה יותר עמוקה ברגע האמת. אם תמטירו על המוח מתקפת בזק של פרטים, לא רק שתסבלו מחוסר נחת אלא גם מקושי לזכור פרטים מורכבים או אפילו כאלה שלא נקלטו בפעם הראשונה כי איבדתם ריכוז, דעתכם הוסחה, הנייד צלצל וכד'.

אתם רוצים ליהנות מחוויית לימודים רגועה ונינוחה. לא לסבול ממנה. לא לשם כך אתם לומדים.

למידה למבחן

"מה לדעתכם איינשטיין היה אומר אם היו שואלים אותו איך ללמוד למבחן?"

היום אומרים מחר: על דחיינות הלמידה והנזקים שלה

אנשים רבים שמעוניינים להבין איך ללמוד למבחן, מבינים בדרך שהם סובלים ברמה נמוכה או גבוהה מדחיינות. ובכן, הדחיין המתמיד ידוע ביכולותיו לעכב את המפגש עם החומר ומטפח מנגנונים קטנים שלוחשים לו שהוא מסוגל לדחוס הכל בזמן קצר ושממילא, עד הבחינה יש עוד הרבה זמן. בתרחיש נוסף, הדחיינים יתרצו את אי הלמידה במטלות תכופות יותר לביצוע ויתנו אותן בלמידה: "אני אנקה את הבית ואז יהיה לי נעים יותר ללמוד". "אני אנצל עכשיו את כל הזמן שלי בפייסבוק ואחר כך אתחיל." "קודם אפגש עם חברים, אתן לראש להתרוקן קצת ואז אחזור ואלמד לתוך הלילה".

חברים, אין ברירה. בלימודים תצטרכו לגייס כל טיפה של משמעת עצמית ופשוט להתגבר על האתגרים. להקציב שעה לתחילת הלמידה שאין לסטות ממנה לא משנה מה, לנתק כל פוטנציאל להסחות דעת כחצי שעה-שעה קודם לכן ("רק עוד פרק אחד בסדרה ודי") ולעשות לכם טקס כניסה ללימודים שכולל מים ונשנושים, הכנת החומרים על שולחן הלימודים, אפילו מקלחת אם תרצו.

בונים לו"ז מהגיהנום – החשיבות של שגרה ברורה

כדי לעמוד בתוכנית הלימודים שלכם בצורה הטובה ביותר שתוכלו, אתם צריכים למנוע מעצמכם לעשות לעצמכם הנחות. גם אם הקשבתם לכל מילה שנאמרה כאן והכפלתם את זמן הלמידה, עדיין תצטרכו לבנות לו"ז מפורט ככל האפשר שיקבע את סדר העדיפויות שלכם.

בעיקר אם יש לכם עוד מבחנים קרובים בנוסף ואתם צריכים לפצל את זמני הלמידה. ללו"ז שלכם צריכים להיכנס חלוקת הנושאים – איזה נושא נלמד מתי וגם סוגיות כמו השלמת חומרים חסרים, ביצוע סימולציה או מבחן לדוגמה, זמן לשיחה עם החברים לספסל הלימודים להתייעצות ומענה לשאלות ועוד.

אנחנו כבני אדם, עובדים טוב יותר כאשר ברור לנו מה המשימות שעלינו לעשות. כאשר יש לנו לוח זמנים ברור, אנחנו מתלאים בתחושה של תכיפות. בנוסף, בכל פעם שנעמוד במשימה שהגדרנו, הגוף מפרגן לנו חזרה עם הורמון הדופמין שיוצר תחושה טובה בגוף.

כחלק מקורס אסטרטגיות למידה לומדים איך ליצור לוז מדויק עבורכם.

אתם לא התוכי של בזק.

אז אין צורך שתשננו מילה במילה מהדף על מנת ללמוד למבחן. עדיף שתבינו באמת מה משתמע מהמידע הנלמד, איך המושג הזה מיושם על דוגמה אקטואלית, איך המאמר הזה מתקשר לתחום הלימודים שלכם וכד'. נסו להימנע ממצב של קריאה שוב ושוב של הסיכום אלא לנסות ליישם אותו. זה מה שאתם אמורים לעשות בפועל ויחד עם זאת תביאו גם למצב של פיתוח הידע, שיישאר איתכם עוד זמן רב אחרי הבחינה.

ועוד דבר, תמיד עדיף להתחיל דווקא מהחלקים הכי קשים של החומר. הם הכי מסויטים ואתם ממש לא רוצים להתעסק איתם, אבל חייבים. עדיף שתבינו אותם מראש מאשר שתדחו את הנגיעה בהם ליום-יומיים לפני הבחינה ותעברו ממצב של למידה רגועה ללמידה בלחץ, תחת אש.

כחלק מקורס שיפור הזיכרון, ניתן ללמוד טכניקות יעילות מאוד שיחליפו את השינון בלמידה יעילה וכיפית.

איך ללמוד למבחן ב-24 השעות שלפניו?

דמיינו שכל בחינה עתידית שלכם, החל מעכשיו, מתקיימת יום לפני המועד האמיתי שלה. המטרה היא להכניס את עצמכם למצב של בחינה על כל המשתמע מכך: ההשכמה בבוקר והכנת החפצים שתיקחו אתכם, אופן ההגעה לכיתת הבחינה וכמובן העובדה שאין לכם למעשה יותר "זמן פציעות" כדי להשלים או לשנן חומרים לפני כן. כשאתם "מקדימים" ביום, אתם מסוגלים לקחת את כל החרדות, החששות והפחדים שמלווים את הבחינה עצמה ולהשליך אותם על היום הקודם. כך תגיעו לבוקר הבחינה רגועים, ממוקדים והרבה יותר מוכנים.

מה עושים בבחינה עצמה?

בבחינה עצמה, קראו את כל המבחן לפני שתענו. זה ברור לכם וכמובן למאות אלפי הסטודנטים הנוספים, אבל ברגע האמת דברים נוטים להישכח. הקדישו את 5-10 הדקות הראשונות של הבחינה לקריאה של כל השאלות. זה יציף לכם את החומר הנלמד ויגרום לכם להתחיל לחשוב על התשובות. אם אתם רואים שאלה שאתם יודעים עליה את התשובה ב-100% – תענו באותו רגע! אל תשכחו לקרוא לאט והיטב כדי לא לפספס את מהות השאלה (אינו/ הינו, קיים/ לא קיים) ולסמן לעצמכם סימון קטן ליד שאלות קשות שייקח לכם יותר זמן לענות עליהן.

קראו שוב את הבחינה לפני שתגישו אותה וגם כאן קחו עוד 5-10 דקות כדי לעבור על הכל. וודאו שהכתב שלכם מובן, שלא פספסתם שאלה ושאין כלום בדף האחורי ששכחתם להפוך.

והכי חשוב – אופטימיות! ככל שהיא תישאר לצידכם, כך תוכלו לקבל תחושה נעימה יותר לאורך המבחן, לשלוף מהזיכרון את הפרטים המתאימים ופשוט לעבור את זה כמו אלופים. בהצלחה!

 

 

 

לקבלת פרטים על קורסים, סדנאות ומפגשים לשיפור הלמידה והזיכרון

מדריכים ומאמרים בנושא אסטרטגיות למידה וזיכרון

יום גיבוש לעובדים

יום גיבוש לעובדים

יום גיבוש לעובדים: מחפשים פעילות גיבוש לעובדים? מעוניינים בפעילות חוויתית ומעשירה לארגון או לחברה? אנו שמחים להציע מגוון פעילויות חלקן בדגש על כיף והנאה, וחלקן

קרא עוד »
התנסות הובלת עיוור

תרגיל "הובלת עיוור"

המטרהתוכן ענייניםתכננתם ללמוד שבוע קודם? תכפילו.היום אומרים מחר: על דחיינות הלמידה והנזקים שלהבונים לו"ז מהגיהנום – החשיבות של שגרה ברורהאתם לא התוכי של בזק.איך ללמוד

קרא עוד »
פעילות גיבוש

פעילות גיבוש

פעילות גיבוש: מחפש פעילות גיבוש לצוות? מחפשת פעילות חוויתית לחברה או לארגון שבו את עובדת? פעילות טובה, יכולה לשפר את המצב-רוח של המשתתפים בה, אבל

קרא עוד »
סדנת ניהול זמן

סדנת ניהול זמן

איך הופכים להיות מאסטרים בניהול זמן? איך מספיקים פי 2 במחצית מהזמן? איך מתעדפים משימות בצורה שתשקף את מה שחשוב לי באמת? איך מסיימים יום

קרא עוד »
זיכרון (1)

מה זה זיכרון

זיכרון זו היכולת של יצורים חיים (ושל מכונות) לשמור מידע. מושגי מפתח בזיכרוןתוכן ענייניםתכננתם ללמוד שבוע קודם? תכפילו.היום אומרים מחר: על דחיינות הלמידה והנזקים שלהבונים

קרא עוד »
איך להצליח בתואר

איך להצליח בתואר?

שנת הלימודים כבר בפתח, ולחלקנו היא כבר אף התחילה. אז הגיע הזמן לענות על השאלה איך להצליח בתואר? קודם כל, אנחנו רוצים לומר תודה ללמעלה

קרא עוד »
הרצאת ניהול זמן

ניהול זמן הרצאה

“אם הייתה לכם עוד שעה ביום, איך הייתם מנצלים אותה?", את הרצאת ניהול הזמן, אני פותח לא פעם בשאלה הזו. ומקבל תשובות חשובות כמו: מבלה

קרא עוד »

טיפים – איך ללמוד אנגלית

קשה להתעלם מהעובדה שהשפה האנגלית הופכת יותר רלוונטית בחיי היום-יום שלנו ובתוכן שאנחנו צורכים: סדרות טלוויזיה, מוסיקה, אתרי אינטרנט ואפילו סביבות העבודה. לכן, ניתן להבין

קרא עוד »
קורס שפות

קורס שפות

היכולת ללמוד שפה חדשה היא מופלאה – להכיר תרבות חדשה, אנשים חדשים, לפתח את המח, ולהתענג על צלילים, ביטויים, מילים וסיפורים שלא הכרנו קודם. קורס

קרא עוד »
לימוד שפות

לימוד שפות

חולמים ללמוד שפה זרה חדשה? מחפשים דרך ללמוד אותה ביעילות? לימוד שפות היא יכולת מדהימה שתאפשר לכם ללמוד כל שפה שתרצו בקלות ובמהירות. אנחנו כאן

קרא עוד »
קורס לשיפור הזיכרון

קורס לשיפור הזיכרון

אם אתם מעוניינים להפסיק לומר משפטים כמו “מצטער, אבל אני גרוע בשמות”, “וואי הזיכרון שלי על הפנים”, “הזיכרון שלי לא כמו שהיה פעם” – קורס לשיפור הזיכרון,

קרא עוד »
קורס ניהול זמן - מאסטר הזמן

קורס ניהול זמן

קורס ניהול זמןתוכן ענייניםתכננתם ללמוד שבוע קודם? תכפילו.היום אומרים מחר: על דחיינות הלמידה והנזקים שלהבונים לו"ז מהגיהנום – החשיבות של שגרה ברורהאתם לא התוכי של

קרא עוד »
מפת חשיבה

מפת חשיבה

מפות חשיבה הן כלי לניהול מידע ויזואלי אשר מאפשר לנו לבנות, לארגן ולזכור מידע בדרך אפקטיבית מאוד. המדריך המלא על מה זה מפות חשיבה, איך יוצרים מפת חשיבה וטיפים..

קרא עוד »
אפקטיביות מול יעילות

אפקטיביות מול יעילות

ישנו הבדל חשוב בין אפקטיביות לבין יעילות. שתי המילים מושכות את תשומת הלב של כולנו. מה זה אפקטיבי, מה זה יעיל, איך הופכים להיות אפקטיבים? כל המידע שאסור לפספס.

קרא עוד »
ניהול זמן

ניהול זמן

מהו ניהול זמן, מה החשיבות שלו ומה אתם חייבים לדעת כדי לשפר את ניהול הזמן שלכם. 7 עקרונות זהב שישפרו את הביצועים שלכם, ו 7 טעויות נפוצות שאתם חייבים להמנע מהן.

קרא עוד »
ערן כץ

ערן כץ

כמה פעמים קרה לכם שנכנסתם לסופר ויצאתם בלי הדבר שבגללו הגעתם מלכתחילה? עם שבעה ספרים מאחוריו, למעלה מ 1,000 הרצאות והמון ידע וניסיון – ערן כץ יעזור לכם לזכור.

קרא עוד »
מה ללמוד

מה ללמוד

השאלה מה ללמוד פוגשת עשרות אלפי ישראלים מדי שנה. במדריך הבא תקבלו כלים פרקטיים שיעזרו לכם למצוא סופסוף את התשובה וכן טיפים שכדאי לדעת כאשר מתלבטים מה ללמוד.

קרא עוד »
כיצד המח שלנו עובד

כיצד המוח שלנו עובד

המוח הוא האיבר המסתורי ביותר בגוף האדם. חוקרים רבים עוסקים בשאלה כיצד המוח שלנו עובד ומנסים לפצח את החידה המרתקת הזאת. במאמר הבא, תקבלו הצצה למסקנות ולתגליות שנמצאו

קרא עוד »
קריאה מהירה

קריאה מהירה

ליכולת לקרוא מהר יותר יש כח יוצא דופן: ללמוד יותר, בקלות, תוך כדי הנאה ובפחות זמן. הטכניקה הבאה תסייע לכם לקריאה מהירה בכ 200%, וב 10 דקות השקעה. מוכנים? הכנסו

קרא עוד »
אסטרטגיות למידה

אסטרטגיות למידה

אסטרטגיות למידה מתקדמות מסייעות לנו ללמוד בקלות ולהגיע להצלח ולהצטיינות. אנחנו כאן כדי לחשוף את האסטרטגיות שטובי המומחים משתמשים בהן. מוכנים? אנחנו מתחילים.

קרא עוד »
שיפור הזיכרון

שיפור הזיכרון

קרה לכם שראיתם מישהו שאתם מכירים ברחוב ולא הצלחתם לזכור איך קוראים לו? או ששמתם לב לבעיות זיכרון? אנחנו כאן עם טיפים לשיפור הזיכרון שיעזרו לכם – להנות מהזכרון.

קרא עוד »