מנטור

מנטור הוא אדם שיכול ללוות אותנו בדרך שאנו עושים כיוון שהוא כבר השיג את מה שאנחנו רוצים להשיג. קיראו עוד על החשיבות של מנטור ומדוע הוא חשוב בהתפתחות שלנו.
מנטור - אדם ללמוד ממנו

אני לא יכול להעביר במילים כמה מנטור – (אדם או חברה) שמשמש עבורנו דוגמה, הוא אבן דרך משמעותית במסע שאנו עושים.

מה הוא מנטור

על פי ויקיפדיה: "מנטור הוא אדם המשמש כיועץ או מדריך, לרוב בעל ניסיון עשיר בתחום התמחותו. הביטוי קרוי על שמו של מנטור, חברו של אודיסאוס, במיתולוגיה היוונית".

מנטור - אדם ללמוד ממנו

איפה פגשתי לראשונה מנטור?

לפני 8 שנים, הייתה הפעם הראשונה שנכנסתי לחדר כושר.

לפני 8 שנים, פגשתי באדם שהתאמן ונראה בצורה שבה אני שאפתי להתאמן ולהראות.

לפני 8 שנים, קיוויתי וייחלתי להגיע למשקלים שהוא עושה.

לפני 8 שנים, מבלי להיות מודע בכלל לכך, הוא הפך עבורי להשראה.

ומה מדהים בכל העניין?

לפני 8 שנים לא החלפנו מילה.

הרגשתי ילדון בליגה של הגדולים, וללא סיבה מוצדקת להפריע (אוי כמה שזה לא נכון!).

אבל מספיק עבורי היה להסתכל עליו, כדי לראות איך הוא מרים משקלים שלא חלמתי להרים, ללמוד מהטכניקה והתרגילים שהוא מבצע.

לפני חודש קרה משהו מדהים.

במקרה, בעודי הולך לאימון חד-פעמי למכון כושר אחר שבדרך כלל איני הולך אליו, פתאום זיהיתי פרצוף מוכר.

8 שנים עברו מאז. והמטרות שלי? מזמן הושגו 🙂 הגעתי למשקלים שראיתי אותו עושה אז, ועליתי במשקל בדיוק כמו שרציתי.

לא חיכיתי. ניגשתי אליו וסיפרתי לו, איך בתור מתחיל הוא שימש לי כדוגמה מבלי שהוא ידע ומיד פתחנו בשיחה טובה.

הוא שמח לשמוע והסביר איך גם הוא בהתחלה התקשה, לא ראה תוצאות ולא הצליח לגדול (מוכר לכם? כי זה קורה לכולם !).

אני לא יכול לתאר איזו סגירת מעגל זו הייתה עבורי. לראות בן-אדם שהערצת לפני מספר שנים, לעבור את הדרך שלך, להצליח ולחזור ולשתף אותו אחרי.

אז מה זה מנטור בתכל'ס?

בפשטות – אדם שכבר השיג את מה שאנחנו רוצים להשיג והוא יכול ללמד וללוות אותנו בדרך שאנו עושים ועוברים.

מדובר באדם שניסה, שטעה, שהצליח, ששמח, שבכה, שהזיע, שלמד, שקרא, שחשב, שקיווה, שהתאכזב, שהאמין ושעשה עוד מאות פעולות עד שהוא הגיע לאן שהוא הגיע.

ואם הוא מייצג משהו שהייתי רוצה לקחת בו חלק ויש לו יכולות שאני מעוניין לפתח? למה לא ללמוד וליהנות מכל מה שהוא כבר צבר? ברור שצריך!

בנימה אישית, אני ניסיתי את שתי הדרכים. לאורך שנים האמנתי שהדרך הטובה והמלמדת ביותר היא ללמוד לגמרי בכוחות עצמי. אך עם הזמן והשנים ככל שהתחלתי להיחשף לתחומים נוספים הבנתי שבעזרת מורים, מדריכים ומנטורים, הדרך יכולה להראות אחרת לגמרי.

ללא ספק כשיש לך אדם שמלווה אותך, הדרך נעשית מהנה יותר, קצרה יותר וממוקדת יותר, מאשר אם היינו עושים זאת לגמרי בעצמנו.

ומי שבמקרה דואג – אתם תעשו טעויות גם כשהמנטורים לצדכם והדרך שלכם תהיה הדרך שלכם ולא של אף אחד אחר.

ההבדל העיקרי הוא – הדרך החדשה, שבדרך כלל מאלה בערפל לא ברור, תהפוך בעזרת המנטור, למעט ברורה יותר.

סוגי המנטורים הקיימים

מנטור יכול להימצא בכל מקום. ככל שהוא יהיה יותר נוכח בחיינו, כך ההשפעה שלו תהיה גדולה יותר עלינו. כיום, בעזרת הטכנולוגיה המדהימה הקיימת, אנו יכולים לחצות יבשות, ולהכיר אנשים שיכולים לעזור לנו בכל מקום בעולם. אתייחס לארבע הרמות השונות בהן אתם עשויים להיתקל במנטור:

1.מודל השראה וירטואלי – אדם שאינו נמצא בסביבתכם הקרובה אך מצאתם אותו כמצליח בתחום שמעניין אתכם. קראתם, צפיתם בו, ומצאתם בו כדמות לחיקוי. הוא מלווה אתכם באמצעות האינטרנט, הרשתות החברתיות, ספרים ופיתוחים שהוא פיתח.

למשל, סימון סינק, משמש כמודל השראה וירטואלי עבורי בתחום האימון האישי והנאומים ומארק ריפטו בתחום האימונים והפאוורליפטינג (הרמת משקולות)

2.מודל השראה בסביבתנו אדם שאינכם מכירים באופן אישי ולא יצרתם עימו חיבור אך אתם נפגשים בו באירועים שונים. נתקלתם בו מספר פעמים וראיתם אותו נוהג בדרך מיוחדת שמייצגת את מה שאתם מאמינים בו ואף ייתכן ושמעתם עליו מאנשים נוספים כאדם מיוחד. ייתכן וגם הוא משתף את הידע שלו באמצעי התקשורת השונים.

*כמו הראל, הבחור מלפני 8 שנים ששימש לי דוגמה עבור פיתוח גוף

3.מנטור וירטואלי אדם שהיווה כמודל השראה וירטואלי עבורכם (רמה 1) והחלטתם לפתח איתו יחסים לרמה הבאה. באמצעות צ'אט, שיחות וקורס ממוחשב, יצרתם איתו חיבור עמוק יותר והוא מכיר אתכם. מעבר לספיגת החומרים שהוא מעביר,הוא מלווה אתכם בדרך שאתם עוברים ועוזר לכם בקבלת ההחלטות ובהסקת מסקנות.

4.מנטור בסביבתנו אדם שהיווה מודל השראה בסביבתכם (רמה 2) והפך להיות מ -5 האנשים הכי קרובים ומשפיעים עליכם. פגישות, שיחות והתכתבויות הינם חלק מאופי הקשר בניכם. אתם לומדים את עבודתו והוא לומד אתכם ומסייע לכם בדרך שלכם. גם קואצ'ר יכול להוות מנטור בהיבטים מסוימים.

איזה סוג של מנטור הוא הטוב ביותר?

ללא ספק המנטור שבסביבתנו. הקשר הוא העמוק ביותר מבין הארבעה, וממנו נלמד ונספוג הכי הרבה.

איך מוצאים את המנטור הנכון?

1. חישבו על התחומים החשובים לכם ביותר בחייכם ורשמו אותם.

בין אם זה העבודה, התפתחות אישית, ריקודים, אימוני כושר, נגינה, מדיטציה, זוגיות, בישול ועוד.

2. חישבו האם יש לכם מנטור בכל אחד מהתחומים לפחות ברמה הבסיסית ביותר ממנו אתם לומדים. ואם יש יותר מאחד, זה מעולה.

3. במידה ויש תחום ואין אדם או חברה אותה אתם מכירים לעומק, פיתחו את האינטרנט וחפשו אחר סרטונים ומאמרים בנושא ברמה גבוהה שמהם אתם יכולים ללמוד. האדם או החברה שנותנים לכם את הערך, יכולים לשמש עבורכם כמקור השראה.

4. כל תחום שאתם מעוניינים לקחת לרמה הבאה, מומלץ שיהיה לכם מנטור ברמה הגבוהה ביותר. כלומר, במידה ותחום הבישול הוא חייכם, אל תסתפקו בסדרת סרטונים של שף ביוטיוב, אלא מצאו שף אותו תוכלו לפגוש פנים אל פנים.

5 אל תהססו לשלוח הודעה, ליצור קשר או פשוט לגשת ולומר שלום. אנשים מעריכים אנשים אחרים שיש להם מטרה ברורה. וגם אם אדם מסוים לא שיתף פעולה,  יש עוד רבים וטובים בתחום.

מנטור טוב, יכול לשנות באופן מהותי את המסע שאנחנו עוברים. מנטור טוב, יכול לעזור לנו להתמיד ולהגיע לתוצאות.

לחיי מנטורים חדשים בחיינו,

צוות סטרונגר, ערן שני

כתבות נוספות על קואצ'ינג והתפתחות אישית:

למצוא את ה"למה"

למה כשאנשים במצבי קיצון, ההתנהגות משתנה בחדות, ולמה קל לי יותר ללמוד חומר שמעניין אותי מאשר כשמכריחים אותי. איך להציב מטרה ולהשיג אותה באמצעות הלמה שלי

קרא עוד »

תקשורת בין אישית

ממה מורכבת תקשורת בין אישית וכיצד ניתן לשפר אותה בחיינו? נחשוף את 6 היסודות שקיימים בכל תקשורת שאנו מבצעים וכן 6 עקרונות שכדאי ליישם על מנת לשפר את היחסים שלכם.

קרא עוד »

קבלת החלטות

הנושא של קבלת החלטות פוגש אותנו בכל יום, במהלך כל החיים שלנו: לגור במרכז או בפריפריה? להתחתן על פי ההלכה או בחתונה אזרחית? ללמוד באוניברסיטה

קרא עוד »

הגשמת חלומות

תהליך הגשמת חלומות יכול לשנות לכם את החיים. אם אתם מרגישים שאתם חיים את החיים של מישהו אחר, חוסר סיפוק מהעבודה, שיש בכם כח ופוטנציאל לא ממומש – המדריך עבורכם.

קרא עוד »

השפעת הסביבה

לסביבה יש כח אדיר על החיים שלנו – לפעמים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. אז מה השפעת הסביבה? ואיך ניתן לשפר את החיים שלנו בעזרת שינוי סביבה? כל המידע.

קרא עוד »

מאמן NLP – אימון אישי NLP

אימון אישי בשיטת NLP הינו אימון שיכול לסייע בכל תחום בחיים: קריירה, זוגיות, תחביבים, יצירת הרגלים, כסף, משפחה והתפתחות אישית. ערן שני מאמן NLP כאן עבורכם.

קרא עוד »

הרצאת קבלת החלטות

במסגרת הרצאת קבלת החלטות נדון, נתרגל ונלמד שלב אחר שלב את התהליך לקבלת החלטות. במסגרת ההרצאה נדון על טעויות נפוצות בקבלת החלטות, על המנגנונים הקוגנטיביים

קרא עוד »

ספרים על זוגיות ואהבה

כפי שכתב ויליאם שייקספיר פעם: "דרכה של אהבת אמת מעולם לא הייתה קלה".אין ספק כי מדובר בתובנה אשר נוגעת בנקודה רגישה אצל רבים מאיתנו, ועם

קרא עוד »