שפת גוף על במה

שפת גוף על במה

שפת גוף על במה היא מיומנות בעלת חשיבות רבה כאשר אנו מעוניינים להציג תוכן בכלל ועל במה בפרט. הקהל אינו רק מקשיב לדובר, הוא צופה בו ועל כן הדרך בה נשתמש בגוף בזמן הבמה הינה למעשה הרצאה המוצגת במקביל למילות התוכן, אשר השפעתן יכולה ליצור או לשבור את המופע. בנוסף לכך, שפת הגוף משמשת, כמו כן במקביל למילות התוכן, ליצירת קשר עם הקהל, העברת מידע ויצירת תחושה כללית אשר הדובר מעוניין להזמין לקהל.
הבה נתבונן על דרכים אוניברסליות מעניינות אשר יאפשרו לך לשפר את תצוגתך מול קהל על הבמה באמצעות שפת הגוף: 

"הדבר החשוב ביותר בתקשורת הוא לשמוע את מה שאינו נאמר" – פ. דרוקר

שפת גוף על במה – טיפים שכדאי לדעת

טיפ 1 – קשר עין

קשר עין הינה הדרך הטובה ביותר ליצור קשר עם הקהל. אמצעי זה מאפשר לדובר להראות עם יותר סמכות וביטחון במהלך הדיבור על הבמה. 

כאשר אנו לא יוצרים קשר עין, אנו יוצרים רושם שניתן פחות להאמין לו, שאנו לא רציניים לגבי הנושא שאנו מדברים עליו, בעלי חוסר ביטחון לגביו.
קשר עין הוא קשר אנושי בסיסי המאפשר העמקה, ובמקרה של העברת תוכן על במה, מאפשר יצירת קשר יותר אישי; מומלץ להסתכל על החלל שבין השורות בקהל או לבחור שלושה אנשים בקהל שהם כבר מוכרים כ"עוגנים" אליהם ניתן לדבר. עם זאת, יצירת קשר עין יכולה להרתיע ו/או להפחיד ועל כן, ההמלצה בשימוש קשר עין הוא לא למשך זמן אורך מדי לכיוון אדם מסוים (לא יותר מכמה שניות בודדות). 

 

טיפ 2 – יציבה בטוחה

כמה פעמים בחייכם שמעתם את המשפט "עמוד/עמדי זקוף!"? ובכן, אמא אכן צדקה (כהרגלה).
כאשר אנו מעבירים תוכן על במה מול קהל, היציבה הזקופה משדרת ביטחון ותחושת סמכות, ובאמצעות כך תופסת ביותר עוצמה את תשומת ליבם של הקהל, ואף יותר מזאת מעוררת את סקרנותם. כאשר על הבמה השתדלו לפזר את משקל גופכם בין רגליכם עם ריווח כבין הכתפיים (בדומה לעמידת נח צבאית), חזה מעט מורם, כתפיים רפויות וגב זקוף. 

 

טיפ 3 – תנועה עם כוונה

טעות נפוצה במסגרת שפת גוף שיכולה להכשיל את מטרת העברת התוכן על הבמה היא סטטיות. וביחד עם זאת, תנועה על יתר המידה על הבמה יכולה להסיח את דעת הקהל ולשדר כאוס לא הכרחי אשר יסיח ויפורר את מטרת ההרצאה. התחילו את הרצאתכם באמצע הבמה, תוך כדי השיח עם הקהל נועו לכיוון אחד ואחרי שסיימתם להעביר נושא מתוך ההרצאה, התחילו לנוע לצד השני. כאשר אתם מגיעים לסיכום דברי ההרצה, נועו לכיוון אותה הנקודה במרכז הבמה בה התחלתם את ההרצאה; באופן תת מודע אתם משדרים תחושה של השלמה. 

 

טיפ 4 – השתמשו בגוף שלכם בתור כלי להעברת מסר

לבמה יש יתרון משמעותי שכדאי לנצל – רואים אתכם. רואים את הבעות הפנים שלכם, תנועות הידיים, הרגליים ומנח הגו – השתמשו בזה.

מרצה או מנחה טוב, הוא לא פחות משחקן בהצגה. אנחנו נרצה להשתמש בגוף שלנו כדי להתחבר לסיפורים, למסרים, לעקרונות ולמידע שאנחנו מעבירים.

השתמשו בידיים כדי להעביר מטאפורות ומסרים: מספרו את הטיפים או העקרונות עם האצבעות, השתמשו ביד ימין כדי להעביר את צד 1 וביד שמאל כדי להעביר את צד 2 וכן הלאה.

השתמשו בגוף כדי להעביר בסיפור שלכם רגעים קטנים וגדולים:

התכווצו והתכופפו, כדי להתחבר בסיפור שלכם לרגע שפל

הזדקפו והרימו את הראש, כאשר חוויתם הצלחה

 

טיפ 5 – השתמשו בהבעות פנים

חיוך, קריצה כיווץ גבות, הרפייה, עצב, תהייה, ועוד. בזכות הבעות הפנים שלכם, אנשים יתחברו טוב יותר למסר שלכם. וידעו מתי "מותר" להם לצחוק, ומתי דווקא מדובר ברגע עצוב. 

 

טיפ 6- בונוס: אל תפחדו משתיקה ממושכת

אחד הכלים המדהימים שניתן להשתמש בו בזמן הנחייה או הרצאה זה דווקא – שתיקה. בסטוריטלינג זוהי טכניקה מוכרת שמטרתה להדגיש משפט מסוים, לאפשר לקהל לעכל את הדברים שנאמרוו/או ליצור מתח.

 

שפת גוף על במה – טעויות נפוצות:

הטעויות שניתן לראות על במה נובעות בעיקר מלחץ, סטרס, חוסר ביטחון או חוסר ניסיון. חשוב להבין, שגם אם זה קורה לכם, לא מדובר במשהו בלתי ניתן לתיקון. את כל אחת מהטעויות כאן ניתן לתקן, ולשפר. ב – NLP, הנחת היסוד היא שאין דבר כזה כישלון אלא רק משוב. כל עוד תלמדו מההרצאה או מהסדנה האחרונה שהעברתם, תפיקו לקחים ותשתפרו להבא – זה חלק מההצלחה.

ידיים שלובות שמשדרות ריחוק

תופעה נפוצה שקורת למנחים / מרצים היא תועפת "הידיים המשולבות". ידיים משולבות עשויות לשדר לקהל.

"אני לא מסכים איתכם", "אני שומרת ממכם מרחק", "יש לי משהו להסתיר", "אני מרגיש לא בנוח" וכדומה

 

ידיים בתוך הכיסים

ידיים בתוך הכיסים הן גם כן תופעה נפוצה. ידיים בתוך הכיסים עשויות להעיד על חוסר ביטחון או דווקא להיפך אגו וזחיחות.

 

גמגום, "אהמממ"

אנחנו מדמיינים או חושבים בטעות שמרצה מעולה הוא מרצה שמעולם לא מגמגם ופולט את הצליל המוכר בעולם "אהממממ". אך האם זה נכון?

אנחנו כאן כדי להרגיע. המילים הללו הן טבעיות לגמרי. השאלה היא מה תדירות השימוש ומהיכן הן נובעות.

 

טון מונוטוני

בתקשורת הטון שלנו מהווה כ 38% מהתקשורת והמשמעות היא אדירה. כולנו יודעים כמה טון הדיבור יכול להשפיע על רמת הקשב והעניין שלנו באדם שמדבר.

טון מונוטוני ולא משנה אם הוא נמוך או גבוה, הוא משעמם.

זה כמו לקרוא משפט ארוך שממשיך וממשיך ולא נגמר.

אם אתם רוצים לשמור על קשב מלא של הקהל תדאגו לשנות את קצב הדיבור והטון.

להדיגש מילים וקטעים חשובים. לעשות פאוזות ברגעי מתח או ברגעים שיש בהם מסר חשוב.

לדבר חלש כשרוצים לספר "סוד" לקהל וכן הלאה.

ניתן לפתח את איכויות שפת הגוף באחד מהקורסים שלנו: קורס שפת גוף או קורס NLP.

 

 

פחד קהל

פחד קהל

פחד קהל הוא הפוביה הנפוצה ביותר, אף לפני עכבישים, גבהים ואפילו מוות. המוסד לאומי לבריאות מנטלית בארצות הברית מדווחת כי חרדת קהל, או בשמה המדעי,

קרא עוד »
שפת גוף במכירות

שפת גוף במכירות

עם התקדמות הטכנולוגיה, רובנו עשויים לטעות ולחשוב ששפת גוף כבר לא נחוצה. הרי בשביל מה צריך לדעת שפת גוף במכירות אם הכל נעשה דרך הטלפון

קרא עוד »
איך לזהות שקרים - זיהוי שקר

איך לזהות שקרים?

ישנם לא מעט מצבים בחיים שאתה יושב אל מול אדם שכל כך בטוח בעצמו אבל האינטואיציה שלך מרגישה אחרת, מרגיש לך שאותו אדם מספר לך

קרא עוד »
קורס זיהוי שקרים - דר אמיר הלמר

קורס זיהוי שקרים

קורס זיהוי שקרים – פוליגרף אנושיתוכן ענייניםשפת גוף על במה – טיפים שכדאי לדעתטיפ 1 – קשר עיןטיפ 2 – יציבה בטוחהטיפ 3 – תנועה

קרא עוד »
קריאת שפת גוף והבעות פנים

קריאת שפת גוף והבעות פנים

קריאת שפת גוף והבעות פנים יכולה לשפר לכם את התקשורת ולעשות שינויים משמעותיים בתדמית שלכם. כל המידע על סימני שפת גוף שכדאי להכיר, טיפים, דוגמאות וקורס שפת גוף.

קרא עוד »