איך לזהות שקרים?

איך לזהות שקרים - זיהוי שקר

ישנם לא מעט מצבים בחיים שאתה יושב אל מול אדם שכל כך בטוח בעצמו אבל האינטואיציה שלך מרגישה אחרת, מרגיש לך שאותו אדם מספר לך סיפורים לא באמת כפי שהם קורים בפועל, או במילים אחרות משקר לך. הינה מספר טיפים לשאלה – איך לזהות שקרים.

למה חשוב לדעת אם משקרים לנו

אנחנו יושבים בפגישה מול לקוח, אנחנו משוחחים עם אדם שיקר לנו, אנחנו מעוניינים בשירות כלשהו ומדברים עם נציג מכירות, איך יודעים שהאדם שמולנו דובר אמת. החל משיחות פשוטות, דרך פענוח של שפת גוף של נאשמים בבית משפט, ההשפעה של שקר יכולה להיות קטנה והיא יכולה להיות הרסנית. לכן עלינו לדעת לזהות אם האדם שמולנו דובר אמת או שקר.

טיפ #1 – מיתוס "הוא נוגע באף סימן שהוא משקר"

הדבר הראשון שנרצה לעשות הוא לנפץ את המיתוס הידוע שאומר אם הוא נוגע באף סימן שהוא משקר. האם הוא נכון תמיד? ממש לא. מצד השני, האם הוא בהכרח לא נכון? גם לא. התשובה היא, כמו כל דבר, שקשור לתחום שפת גוף, הוא תלוי.

נגיעה באף אכן יכולה להעיד בסיטואציות מסוימות על לחץ, הססנות ובמקרים מסוימים על שקר – אך המסר המרכזי מטיפ #1, הוא שכדי לקבוע שאדם משקר, אנחנו לא יכולים לסמוך על "סימן 1" אלא אנחנו רוצים לחפש מספר סימנים מעידים.

טיפ #2 – סמכו על האינטואיציה שלכם

אם אתם פוגשים אדם חדש, האינטואיציה שלכם, אומרת לכם שמשהו חשוד ולא קשורה, עדיף ככל הנראה לסמוך עליה, מאשר לגלות בדיעבד שהחשש היה נכון. 

אינוטאיציה, היא לא פשוט, תחושת בטן פשוטה, אלא מדובר בתהליך מחשבתי מאוד מהיר שלוקח בחשבון את הניסיון, הידע, והסיטואציה הנוכחית. הדבר קורה בצורה כל כך מהירה שאנחנו לא מסוגלים להאמין שזהו תהליך, אך זה היופי במוח שלנו, נעשים תהליכים עמוקים שאנחנו לא מודעים אליהם כלל.

האם אפשר לסמוך על האינטואיציה שלנו ב100% כדי לזהות שקר?

לא .כמובן שאינטואציה חזקה תמיד תעזור לך במצבים כאלה, אך זה לא הכל. כאשר אדם מדבר אליך גופו מדבר גם כן, החוכמה היא לדעת לקרוא את אותם תנועות הגוף, אותם תנועות הן אלה שיעזרו לך להבין האם האדם שמולך משקר לך או לא.

טיפ #3 – "הפוך גוטה הפוך" שאלת שאלות בדרך הפוכה

אם אדם מספר לכם רצף אירועים שהתרחש, ואתם מעוניינים לדעת אם הוא משקר או לא. אך הדרכים היעילות הוא לתת לו לספר את זה תחילה, מהתחלה לסוף. ואז לאחר מכן, לספר את זה מהסוף להתחלה.

אם האירועים אכן התרחשו, האדם בסף הכל צריך לשלוף את זה ולראות את האירועים בסדר הפוך, דבר שיכול לקחת קצת יותר זמן אך אפשרי. אם האדם ממציא חלק מהסיפור, אנו נוכל לזהות יותר קושי בדיווח, יותר הססנות ובלבול.

טיפ #4 – שפת גוף רגילה לעומת שפת גוף משקרת

אחד הדברים הראשונים שלומדים במסגרת קורס שפת גוף, הוא לדעת ליצור בסיס של שפת הגוף של כל אדם. במילים אחרות, לכולנו יש שפת גוף כלשהי, שאותה אנו מפגינים בצורה רגילה. חלקנו מדברים לאט ולחלקנו מהר, חלקנו רגועים וחלקנו נהמרים, חלקנו משתמשים בידיים וחלקנו לא.

ההבנה החשובה בנוגע לזיהוי שקרים היא, שלא הפעולה עצמה היא העיקר לזיהוי שקרים, אלא שינוי אופן הפעולה הוא המעיד על אמת או שקר.

במילים אחרות, אם אדם מדבר בצורה שוטפת, אך כשהוא נשאל שאלה כלשהי הוא מתחיל לגמגם, אז זהו סימן למתח/בלבול/קושי/שקר כלשהו.

אם אדם מביט אלינו בצורה ישירה, אך כשהוא מגיע לחלק כלשהו בסיפור, הוא מפנה את המבט, זהו סימן כלשהו.

גם להיפך – אם אדם לא מסתכל עלינו רוב הזמן, אבל דווקא, בחלק כלשהו, הוא לא מסיר את העיניים מאיתנו, זהו סימן כלשהו.

לכן, הדבר הראשון שנרצה לעשות בכל אינטראקציה עם אדם, היא ליצור את בסיס שפת הגוף. את הדבר הזה, בשלב מוקדם בשיחה, בו אנחנו יכולים להיות בטוחים שהוא מדבר אמת. נוכל לדבר על מזג אוויר, על אירועים שקרו בימים האחרונים בחדשות וכדומה. תוך כדי נאמר לעצמנו:

  • האם האדם מדבר לאט או מהר?
  • האם הוא זקוף או מכופף?
  • האם הוא מיישיר מבט או מפנה מבט?
  • האם הוא נראה נינוח או מתוח?
  • איך הוא משתמש בידיים?

 

טיפ #5 – משחק עם השפתיים והלשון

נשיכת השפתיים או הלשון, כיווץ של הפה לכיוון אחד, יכולים להעיד על חוסר שביעות רצון של האדם שלפנינו. במהלך השיחה, שימו לב לתנועות השפתיים של האדם, שכן הם יכולים לספר לנו לא מעט אם האדם מדבר אמת או שקר.

 

טיפ #6 – חוסר הלימה בין הנאמר לבין הנעשה

אם האדם מדבר בביטחון, אך בפועל נראה שהוא צריך להשען על גב הכסא או להתמך במשהו לצידו. אם האדם אומר מילים חמות, אך בפועל נראה שהוא סגור ומכווץ, חוסר ההלימה הזה, בין הנאמר לבין הנעשה יכול להעיד על משהו מחשיד. 

שפת גוף, על פי עוגת התקשורת, מהווה כ 93% מהתקשורת שלנו. 7% בלבד קשור למילים. במילים אנחנו יכולים לשלוט, אך רובנו, לא שולטים בשפת הגוף שלנו, ולכן שפת הגוף היא כלי עוצמתי כדי לקרוא ולהעביר מסרים. 

 

טיפ #7 – דעו מתי לשתוק, מתי לשאול ומתי להשיב

פיתוח מיומוניות תקשורת ברמה גבוהה, יכולים לעזור לנו בין היתר כדי לזהות שקרים.

לפעמים שתיקה ממושכת, יכולה להיות הגורם לחשיפת סוד.

לעומת זאת לפעמים, דווקא שאילת שאלות חוזרת ונשנת במקומות הנכונים, היא זו שיכולה לחשוף את האמת שהאדם מחפש להסתיר.

אנו רוצים לפתח מיומנויות של הקשבה אקטיבית, לצד טכניקות שכנוע ויכולות מסע ומתן ובכך בין היתר לדעת לזהות שקר שהוא נאמר או מתרחש.

 

טיפ #8 – למדו ותרגלו את העקרונות והמיומנויות

כמו כל דבר חדש שאנחנו לומדים, כדי באמת להיות מסוגלים להשתמש בכלים לזיהוי שקרים, עלינו ללמוד את זה בצורה מסודרת ולתרגל את זה.

במסגרת קורס שפת גוף, תלמדו על השפה הכי עצמתית שבני האדם משתמשים בה. תוכלו לקחת את הכלים הן לעולם האישי והן לעולם העיסקי.

בנוסף, במסגרת קורס NLP, לצד שפת גוף, תלמדו מיומנויות תקשורת, כלים להתפתחות אישית לרבות בניית חזון, ייצור הרגלים חדשים וטיפול באמונות מגבילות.

 

 

אוקיי, אז תנועות הגוף זה שם המשחק בכדי לעלות על השקר. אבל איך אני אדע לקרוא ולפרש אותם?

לא מספיק לראות אדם שמגרד באף או מסיט את עיניו ולהסיק כי מדובר בשקרן, בכדי לזהות את השקר מגיע צריך להתיייחס אל התמונה המלאה, כלומר להתייחס אל כל שפת הגוף ובנוסף גם להבין את הסיטואציה שבו נמצא האדם שמולך, ישנם מצבים מסוימים בהם אדם קרוי במצב לחץ, וגופו עלול להעיד על כך  ויש לקחת את זה בחשבון.

זיהוי השקר בדרך שפת הגוף: 

תנועות לא מודעות

קרה לך פעם שהעירו לך על זה שאתה מפריע בזה שאתה משחק עם העט ומרעיש? ואפילו לא שמת לב בכך שאתה עושה זאת? זו רק דוגמה קטנה מאותן תנועות גוף בלתי מודעות שאנחנו עושים. תנועות אלה נגרמות בעיקר בשל מתח וחוסר נוחות השורר אותנו, ולאו דווקא מעידות על כך ששיקרת.
בכדי לפרש יותר נכון את את התנועות הללו, צריך להתייחס לתזמון שהן קורות, אם אדם נע לא בטבעיות וזאת לאחר שאמר דבר שלא מרגיש לך מספיק כנה, כנראה שאכן זו תנועה לא מודעת המעידה על שקר.

העייניים הם ראי הנפש

ביטוי זה נאמר ולא בכדי. לעיניים לא רק תפקיד הראייה, העיניים הן אלה  המבטאות מצבים גופניים ונפשיים בצורה המשמעותית יותר בגוף האדם, וגם בהקשר של זיהוי השקר לעיניים יש משמעות. באופן טבעי לאדם שמשקר יהיה קשה להישיר אליך מבט, אך כולנו יודעים זאת ולכן הרבה אנשים מיישירים את המבט אל האדם אך עושים זאת באופן לא טבעי, במילים אחרות  בוהים בך ולא באמת מסתכלים אליך. לכן יש לשים לב האם מדובר במבט אמיתי ולא מזויף. נוסף, במידה והאדם שמולך ממצמם קצת יותר מן הרגיל, זה עוד סימן קטן שעלול להעיד על שקר.

קצב הדיבור

קצב הדיבור הינו עוד משהו שיש לשים אליו לב. אדם משקר לרוב תהיה לו נטייה להשהיות בדיבור, הכוונה לעצירה קטנה בדיבור שעלולה להגיע לפני משפט שקרי. במקרים מסוימים אותה עצירה תתמלא בצלילים חסרי כל משמעות, אותם צלילים עלולים להעיד על כך שלאדם אין מה לומר בנושא והוא צריך זמן לחשוב מה לענות, כלומר מה להמציא ולשקר. גם כאן יש להתייחס לתזמון של ההשהיות הללו, קיים סיכוי שזהו אדם ביישן שנוהג לדבר עם השהיות בדיבורו ויש לקחת את זה בחשבון.

בסופו של דבר אנו לא צריכים להיות אנשים סקפטים כל חיינו ולפקפק בכל הנאמר לנו.

אך אנחנו יכולים לדעת ולזהות טוב יותר מתי באמת משקרים לנו, וזאת בעזרת פירוש נכון של שפת גופנו העתירה בפרשנויות.

 

פחד קהל

פחד קהל

פחד קהל הוא הפוביה הנפוצה ביותר, אף לפני עכבישים, גבהים ואפילו מוות. המוסד לאומי לבריאות מנטלית בארצות הברית מדווחת כי חרדת קהל, או בשמה המדעי,

קרא עוד »
שפת גוף על במה

שפת גוף על במה

שפת גוף על במה היא מיומנות בעלת חשיבות רבה כאשר אנו מעוניינים להציג תוכן בכלל ועל במה בפרט. הקהל אינו רק מקשיב לדובר, הוא צופה

קרא עוד »
שפת גוף במכירות

שפת גוף במכירות

עם התקדמות הטכנולוגיה, רובנו עשויים לטעות ולחשוב ששפת גוף כבר לא נחוצה. הרי בשביל מה צריך לדעת שפת גוף במכירות אם הכל נעשה דרך הטלפון

קרא עוד »
קורס זיהוי שקרים - דר אמיר הלמר

קורס זיהוי שקרים

קורס זיהוי שקרים – פוליגרף אנושיתוכן ענייניםלמה חשוב לדעת אם משקרים לנוטיפ #1 – מיתוס "הוא נוגע באף סימן שהוא משקר"טיפ #2 – סמכו על

קרא עוד »
קריאת שפת גוף והבעות פנים

קריאת שפת גוף והבעות פנים

קריאת שפת גוף והבעות פנים יכולה לשפר לכם את התקשורת ולעשות שינויים משמעותיים בתדמית שלכם. כל המידע על סימני שפת גוף שכדאי להכיר, טיפים, דוגמאות וקורס שפת גוף.

קרא עוד »