מפגש 3 – ניהול זמן

סדנת ניהול זמן

ניהול זמן הוא התהליך של ארגון ותכנון כיצד לחלק את הזמן  בין פעילויות שונות.

ניהול זמן טוב מאשר לאדם ללמוד ולעבוד חכם יותר ולא קשה יותר אפילו כאשר יש מעט זמן והרבה לחץ ועבודה.

ניהול זמן לא נכון יכול להוביל לפגיעה באפקטיביות של הלימודים והעבודה, בהגברת רמת הלחץ ובפגיעה בפעילויות שונות בחיי היום-יום.

 

אלו הם 10 עקרונות המפתח לניהול זמן

*משימת רשות – לענות על השאלות שכתובות לצד כל עיקרון

  1. בניית חזון וכתיבת תכנית עם פעולות (מפגש 2)
  2. חוק הפריון / השיא – לשבץ משימות הדורשות ריכוז ומחשבה לשעות העירנות המירבית, שעות שיא פנימיות – השעות בהם אנו אפקטיביים ביותר. כתבו כל אחד לעצמו: מתי לדעתכם אתם הכי מרוכזים ביום?
  3. חוק הרפיון / השפל– לנצל ביעילות זמני ביניים ושעות "מתות", להשלמת קריאה, או לביצוע משימות פשוטות ומונוטוניות, להכיר את שעות השפל שלי, ולא לשבץ בהם משימות משמעותיות. כתבו כל אחד לעצמו: מתי לדעתכם אתם הכי עייפים ולא מרוכזים ביום?
  4. חוק המיקוד – להתמקד בכל פעם במשימה אחת ולא לעשות כמה משימות במקביל (יוניטאסקינג ולא מולטיטאסקינג). למשל – עצם זה שבזמן שיעור תהיו מרוכזים רק בשיעור, ולא תתעסקו במשחקים ובטיקטוק (אנחנו יודעים שזה מפתה), בוודאות שתגיעו למבחן תצטרכו להשקיע פחות זמן ללמידה, כי החומר בזמן השיעור נקלט בצורה משמעותית טובה יותר.
  5. חוק היתרון היחסי – להאציל סמכויות – לתת לאחרים לעזור לכם / לבצע מה שאין לכם בו יתרון יחסי , או לעשות בעבודת צוות דברים עם אנשים שמשלימים אתכם. כתבו: דבר אחד שאתם טובים בו ואתם יכולים לעזור לחברים, ודבר אחד שחברים יכולים לעזור לכם. למשל: אני טוב בספורט, אני פחות טוב בכתיבה.
  6. חוק פארטו (דמיינו פיראט שצריך לנהל את הזמן שלו) – יש להתמקד בדברים החשובים לנו באמת. אילו פעולות/משימות ייתנו לי הכי הרבה ערך? מה ייתן לי הכי הרבה תוצאות ואני יכול לעשות בצורה הכי יעילה. 
  7. השתמשו בעזריםעל מנת שלא לשכוח, ולבצע את מה שתכננת בצורה יעילה השתמשו בעזרים: רשימה, יומן פיזי, יומן בטלפון/במחשב, פתקים, תזכורות בנייד וכו'. בחרו אמצעי שמעכשיו תעזרו בו לתכנון זמן
  8. חגיגה של הצלחות קטנות – עשיתם משימה? קיבלתם ציון טוב? תגידו לעצמכם מה הפרס שתקבלו! זה הזמן לחגוג! חגיגה יכולה להיות – לספר למישהו על ההצלחה. לשמוע שיר שאתם אוהבים. לצפות בסדרה, לאכול משהו טעים, והכי חשוב – לפרגן לעצמכם. 
  9. חוק הטעינה – לכל אדם דרוש איזון – יש לזכור לתכנן פעילויות שמטעינות אותנו, דברים שאנחנו אוהבים לעשות, פעילות גופנית, תחביבים, חופשות ומנוחה. כתבו: משהו אחד שעושה לכם טוב.
  10. לזכור שכל יום, זה יום חדש, וגם אם אתמול היה יום פחות טוב, היום יש לי שוב 86,400 שניות להנות מהן.
 

הכח של יומן – משימת חובה
"אם מדברים על זה, זה חלום. אם חולמים על זה, זה אפשרי. אם זה ביומן – זה אמיתי" טוני רובינס
התנהלות עם יומן מאפשרת לנו:
*להספיק יותר בפחות זמן.
*לדאוג כי הדברים שחשובים לנו אכן קורים.
*לראות שאנחנו לא מפספסים אירועים/מטלות/מבחנים.
*לשים תזכורות לדברים שעלינו לעשות.

המשימה 

עליכם לכתוב לוח זמנים שבועי מראשון ועד שבת, עבור השבוע הקרוב.
על לוח הזמנים לכלול לפחות 5 סוגים של פעילויות שאתם מבצעים. למשל: (בית ספר/ אוכל / שיעורי בית / תחביבים/ ספורט / טלוויזיה / קריאה / טיול / משחקי מחשב )
ניתן לעשות זאת באקסל, בצייר, ביומן גוגל, בכתב, ובכל דרך שתבחרו.
*עליכם לדאוג כי במפגש הבא יהיה ניתן לראות את לוח הזמנים שיצרתם. אם עשיתם את זה במחשב – יש לצלם תמונה של המסך בטלפון ולהראות במפגש הבא.
 
 מידע רלוונטי:
1. להורדת לוח שבועי ריק שניתן למילוי באקסל – לחצו כאן
2. דוגמה ללוח זמנים:
 
לוז שבועי לדוגמה
איך לבנות חזון

מפגש 2 – חזון

מה זה חזון? על פי מילון אוקספורד: תְּמוּנָה שֶׁאָדָם רוֹאֶה בַּחֲלוֹמוֹ, בְּדִמְיוֹנוֹ אוֹ בְּעֵינֵי רוּחוֹ. ובתנ"ך:מַרְאֶה נְבוּאִי, נְבוּאָה."חֲזוֹן יְשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ אֲשֶׁר חָזָה עַל-יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם"  7

קרא עוד »
3

פרויקט גמר

במסגרת הקורס וכדי לסייע לכם ללמוד את הכלים שנלמד כאן בצורה הטובה ביותר אתם מתבקשים לבצע פרויקט.  על הפרויקט והשתתפות בכיתה תקבלו ציון סופי. הפרויקט

קרא עוד »
מיומנויות למידה

חומרים לתלמידים

ברוכים הבאים וברוכות הבאות, לפרויקט "מיומנויות למידה". כאן תמצאו את התרגילים, חומרי העזר, סרטונים מעניינים ומידע חשוב במסגרת הקורס. בחרו מה תרצו לעשות:

קרא עוד »