מפגש 2 – חזון

איך לבנות חזון

מה זה חזון?

על פי מילון אוקספורד: תְּמוּנָה שֶׁאָדָם רוֹאֶה בַּחֲלוֹמוֹ, בְּדִמְיוֹנוֹ אוֹ בְּעֵינֵי רוּחוֹ.
 
ובתנ"ך:
מַרְאֶה נְבוּאִי, נְבוּאָה.
"חֲזוֹן יְשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ אֲשֶׁר חָזָה עַל-יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם"
 

7 עקרונות המפתח לחזון – תרגיל כתיבת חזון

הסרטון הבא יעזור לכם לכתוב חזון – אפשר להעזר בו אם רוצים (לא חובה). לאחר מכן יש להשלים את השאלות שנמצאות מתחת לסרטון:

בסרטון תמצאו:

פתיחה – סיפור על הכח של חזון

מה זה חזון

תרגיל בניית חזון

המטרה שלכם: לכתוב את החזון שלכם לתקופת התיכון. יש לענות על השאלות בפירוט על גבי דף, ולהביא למפגש הבא:

  1. דמיינו שסיימתם את שנה י"ב, וסיימתם אותו בדיוק כמו שחלמתם, אתם בנשף, ואתם נזכרים בכל הדברים שהשגתם וחוויתם לאורך התיכון. מה השגתם במשך התקופה הזו? כתבו איך נראה החלום / ההצלחה שלכם:
  • איך היה לי התיכון?
  • לאן אני ממשיך/ממשיכה מכאן? לצבא/לשירות לאומי/ללימודים/ספורטאי מצטיין
  • אם לצבא – לאיזה יחידה בצבא הצלחתי להתקבל (קרבי/מודיעין/תקשוב/קרוב לבית/בבסיס סגור). אם לשירות לאומי – לאיזה פעילות?
  • אילו ציונים קיבלתי במקצועות השונים בתיכון?
  • מה קורה איתי מבחינה חברתית? חברים, חבר/ה?
  • אילו תחביבים פיתחתי? אולי ספורט,נגינה?
  • אילו אירועים משמעותיים היו לי בזמן התיכון?

  2. למה – למה אני רוצה להשיג את הדברים האלו? איך זה מרגיש שהצלחתי לעשות את מה שרציתי? יש תחושה טובה? זה עוזר לכם לבנות ביטחון עצמי? להיות שמחים יותר? מה ההורים, החברים.ות יגידו אם אשיג את הדברים האלה?

3. מה הייתי צריך לעשות כדי שזה יקרה? כתבו את הפעולות השונות שהייתם צריכים לעשות כדי להצליח בזה. להגיע לשיעורים? להקדיש כמה שעות בשבוע לשיעורי בית, אם יש מקצוע שאתם אולי צריכים עזרה, אז אולי לבקש עזרה ממישהו? לקבוע עם חברים ללכת לעשות X, ללמוד מיוטיוב לנגן בגיטרה?

4. מי צריך לעשות את זה? אני עושה לבד, או בקבוצה? (לדוגמא עבודה להגשה האם אני נדרש לבצע לבד או בקבוצה) אני יכול להיעזר במישהו?

5.כמה זמן – כמה זמן אתם רוצים להקדיש לכל דבר בשבוע? כמה זמן ללימודים? לנגינה? לחברים? למשפחה?

6.מתי צריך לעשות את זה? מתי אני מחליט/ה לעשות שיעורי בית, בשעות הצהריים/הערב? מתי אני מחליט/ה להתאמן/ללמוד לנגן/ לשחק במחשב /לשיר?

7.מה התעדוף של הנושא?  סדר עדיפויות. לפעמים יש לנו הרבה דברים שאנחנו רוצים/מתכננים/חושבים לעשות, לעשות סדר עדיפויות, מה יותר חשוב לנו, על מה אנחנו מוכנים לוותר. נמרקר את 3 הדברים שהכי חשובים לנו (לימודים/חברים וחברות/אימונים/תחביבים/קריאה/טלוויזיה/מחשב/טלפון/טיולים ועוד).

דוגמה #1 – החזון של שיר

כך נראה החזון של שיר, שהיום משרתת כקצינה בקבע ביחידה מיוחדת בצבא.

  1. דמיינו שסיימתם את שנה י"ב, וסיימתם אותו בדיוק כמו שחלמתם, אתם בנשף, ואתם נזכרים בכל הדברים שהשגתם וחוויתם לאורך התיכון. מה השגתם במשך התקופה הזו? כתבו איך נראה החלום / ההצלחה שלכם:
  • איך היה לי התיכון? היה לי מדהים. יש לי הרבה חברות טובות וגם חברים, הוצאתי ציונים טובים והמשכתי לרקוד בסטודיו.
  • לאן אני ממשיך/ממשיכה מכאן? לצבא/לשירות לאומי/ללימודים/ספורטאי מצטיין. לצבא
  • אם לצבא – לאיזה יחידה בצבא הצלחתי להתקבל (קרבי/מודיעין/תקשוב/קרוב לבית/בבסיס סגור). אם לשירות לאומי – לאיזה פעילות? לתפקיד קרבי ומשמעותי
  • אילו ציונים קיבלתי במקצועות השונים בתיכון? הצלחתי להוציא בכל המקצועות מעל 80. באנגלית 90 ובספורט 100.
  • מה יש לי מבחינה חברתית? חברים, חבר/ה? יש לי חברות טובות לכל החיים. ואולי אפילו חבר.
  • אילו תחביבים פיתחתי? אולי ספורט,נגינה? המשכתי לרקוד, והלכתי לאימונים בכושר קרבי.
  • אילו אירועים משמעותיים היו לי בזמן התיכון? בגרויות, מסיבות, ימי הולדת, טיולים שנתיים.

  2. למה – למה אני רוצה להשיג את הדברים האלו? איך זה מרגיש שהצלחתי לעשות את מה שרציתי? יש תחושה טובה? זה עוזר לכם לבנות ביטחון עצמי? להיות שמחים יותר? מה ההורים, החברים.ות יגידו אם אשיג את הדברים האלה?

אני רוצה שיהיה לי כיף. שאעשה בצבא תפקיד משמעותי. שההורים יהיו גאים בי. אני רוצה שיהיה לי חברות טובות שכיף לנו לבלות ביחד.

3. מה הייתי צריך לעשות כדי שזה יקרה? כתבו את הפעולות השונות שהייתם צריכים לעשות כדי להצליח בזה. להגיע לשיעורים? להקדיש כמה שעות בשבוע לשיעורי בית, אם יש מקצוע שאתם אולי צריכים עזרה, אז אולי לבקש עזרה ממישהו? לקבוע עם חברים ללכת לעשות X, ללמוד מיוטיוב לנגן בגיטרה?

אני צריכה ללמוד כמו שצריך למבחנים.

להעזר במורה למתמטיקה כדי להצליח – כי קצת קשה לי.

ללכת לסטודיו לריקוד פעמיים בשבוע.

להרשם ביא' לכושר קרבי.

4. מי צריך לעשות את זה? אני עושה לבד, או בקבוצה? (לדוגמא עבודה להגשה האם אני נדרש לבצע לבד או בקבוצה) אני יכול להיעזר במישהו?

יש דברים שאני יכולה לבד. 

יש דברים בקבוצות כמו: הכושר קרבי, כמו הסטודיו לריקוד וכמו מורה למתמטיקה שתעזור לי.

5.כמה זמן – כמה זמן אתם רוצים להקדיש לכל דבר בשבוע? כמה זמן ללימודים? לנגינה? לחברים? למשפחה?

ללימודים – לפי השעות של בית הספר, ועוד שעה-שעתיים ביום לשיעורי בית.

שעה פעמיים בשבוע לריקוד

שעה פעם בשבוע לאימון כושר.

שלוש שעות פעמיים בשבוע לפגוש חברות וחברים.

6.מתי צריך לעשות את זה? מתי אני מחליט/ה לעשות שיעורי בית, בשעות הצהריים/הערב? מתי אני מחליט/ה להתאמן/ללמוד לנגן/ לשחק במחשב /לשיר?

כל יום אחרי הלימודים. נחה קצת ואז לומדת.

בערב הולכת לשיעורי סטודיו בשעה 7 בערב.

לכושר קרבי – צריך לבדוק מתי האימון.

7.מה התעדוף של הנושא?  סדר עדיפויות. לפעמים יש לנו הרבה דברים שאנחנו רוצים/מתכננים/חושבים לעשות, לעשות סדר עדיפויות, מה יותר חשוב לנו, על מה אנחנו מוכנים לוותר. נמרקר את 3 הדברים שהכי חשובים לנו.

לימודים

חברים וחברות

ריקוד

כושר קרבי

טלוויזיה

מחשב

דוגמה #2:

החזון של תומס אדיסון

כך ייתכן ונראה החזון של תומס אדיסון בשנים שהוא ניסה לפתח נורה (תומס אדיסון רשם על שמו כ – 1,093 המצאות!)  :

1. איך נראה החלום שלך? החלום שלי הוא להכניס אור לכל הבתים בעולם, ולאפשר למפעלים, חנויות ומשרדים לעבוד לאורך כל שעות היממה. אני מדמיין שמליוני אנשים משתמשים בהמצאה שלי ובשעות הלילה אפשר לראות את העיר כולה מוארת.

  2. למה – למה אני רוצה להשיג את הדברים האלו? אני אוהב להמציא דברים חדשים ואני רוצה לשנות את העולם. אני חושב שבעזרת טכנולוגיה אנחנו יכולים להפוך את העולם לטוב יותר, מהיר יותר, מעניין יותר. מרתק אותי לגלות דברים חדשים על העולם, ואני אוהב את התהליך של גילוי המצאות חדשות.

3. מה הייתי צריך לעשות כדי שזה יקרה? כתבו את הפעולות השונות שהייתם צריכים לעשות כדי להצליח בזה. 

* עלי לאסוף את כל המידע הקיים עד היום (1875) ולהבין מה כבר ידוע על נורות וזרם חשמלי ומה לא.

* עלי לנסות חומרים שונים ולהבין מה מוליך זרם חשמלי ומה לא

*עלי לעשות ניסויים, כמה שידרשו עד שאצליח (בפועל נדרשו לתומס אדיסון למעלה מ 2,000 ניסויים כדי להצליח)

*עלי להקים רשת חנויות שתמכור את המוצר 

 4. מי צריך לעשות את זה? אני עושה לבד, או בקבוצה? (לדוגמא עבודה להגשה האם אני נדרש לבצע לבד או בקבוצה) אני יכול להיעזר במישהו?

אני יכול לערב את העובדים הטובים ביותר שלי, כדי שיביאו רעיונות חדשים ויעזרו לי לבחון את החומרים השונים

5.כמה זמן – כמה זמן אתם רוצים להקדיש לכל דבר בשבוע? כמה זמן ללימודים? לנגינה? לחברים? למשפחה?

6 שעות ביום, כמה חודשים ואף שנים שזה ידרוש (בפועל נדרש לתומס אדיסון והצוות שלו כ -4 שנים להצליח!)

6.מתי צריך לעשות את זה? מתי אני מחליט/ה לעשות שיעורי בית, בשעות הצהריים/הערב? מתי אני מחליט/ה להתאמן/ללמוד לנגן/ לשחק במחשב /לשיר?

לעבוד על המצאת הנורה בכל יום, בין השעות 8:00-14:00

לעבוד על המצאת הטלגרף בין השעות 15:00-20:00

ומ – 20:00 מנוחה.

7.מה התעדוף של הנושא?  סדר עדיפויות. לפעמים יש לנו הרבה דברים שאנחנו רוצים/מתכננים/חושבים לעשות, לעשות סדר עדיפויות, מה יותר חשוב לנו, על מה אנחנו מוכנים לוותר. נמרקר את 5 הדברים שהכי חשובים לנו / נסמן בין 1-10 מה חשוב לנו. 10 הכי הרבה. 1 הכי מעט

למשל:

להמציא את הנורה – 10

להמציא את הטלגרף – 8

להקדיש זמן ל – 6 ילדיי – 9

לשחק טניס – 4 

לנגן בפסנתר – 6

סדנת ניהול זמן

מפגש 3 – ניהול זמן

ניהול זמן הוא התהליך של ארגון ותכנון כיצד לחלק את הזמן  בין פעילויות שונות. ניהול זמן טוב מאשר לאדם ללמוד ולעבוד חכם יותר ולא קשה יותר

קרא עוד »
3

פרויקט גמר

במסגרת הקורס וכדי לסייע לכם ללמוד את הכלים שנלמד כאן בצורה הטובה ביותר אתם מתבקשים לבצע פרויקט.  על הפרויקט והשתתפות בכיתה תקבלו ציון סופי. הפרויקט

קרא עוד »
מיומנויות למידה

חומרים לתלמידים

ברוכים הבאים וברוכות הבאות, לפרויקט "מיומנויות למידה". כאן תמצאו את התרגילים, חומרי העזר, סרטונים מעניינים ומידע חשוב במסגרת הקורס. בחרו מה תרצו לעשות:

קרא עוד »