מפגשים 4-6 – "ללמוד איך ללמוד"

מה ללמוד

טיפ #1 – הכח של האינטרנט

אפשר להעזר באינטרנט כדי ללמוד, לצחוק, להנות, להכיר אנשים ומה לא.

אבל דבר אחד חשוב לזכור – לא לסמוך ולהאמין לכל דבר שמופיע שם.

תזכרו – יש בנינו אנשי לטאה:

 

טיפ #2 – איך הופכים להיות טובים במשהו?

  • ·    זוכרים חזון? קודם כל מציבים מטרה שחשובה לנו.
  1. ·       מוצאים הדרכה / סביבה טובה.
  2. ·       מחליטים כמה זמן משקיעים בזה.
  3. ·       עושים צעדים קטנים.
  4. ·       זוכרים – שטעויות, חוסר הצלחה, זה חלק מהדרך.
 
 

טיפ #3 – תזכרו שיש לנו מח על!

יש לנו כ -86 מליארד פועלים קטנים במח שעוזרים לנו לעשות דברים יוצאי דופן (ובשמם האמיתי: נוירונים).

תהליך הזיכרון מורכב ב:

קידוד – החלק בו אנחנו קולטים מידע.

אחסון – החלק בו אנחנו מאחסנים את המידע בחלקים שונים במח.

שליפה – החלק בו אנחנו שולפים ומשתמשים במידע שקלטנו.

מה עוזר לנו לזכור?

היכולת הקריטית – תשומת לב. אם נהיה קשובים ונשים לב לדבר שאותו אנחנו רוצים ללמוד. נזכור טוב יותר. הרבה פעמים זה לא ששכחנו חומר, אלא מהתחלה בכלל לא שמנו לב אליו.

יש טכניקות שיכולות לעזור לנו לזכור חומר בקלות:

1.אסוציאציות – השתמשו בדמיון ומצאו קשר בין מידע חדש שאתם לומדים למידע שאתם כבר מכירים. ככל שהקשר יהיה מצחיק, מוזר, ברור ומוחשי יותר ככה נזכור אותו טוב יותר.

מתוך סרט "המורה קלארק" – איך לזכור את נשיאי ארה"ב בעזרת ראפ:

למשל:

Apparatus – כלי, מכשיר.

כדי לזכור את המילה באנגלית. אפשר לחלק אותו ל – APPARA ׁפרה. TUS – לטוס. כדי שהפרה תוכל לטוס צריך מכשיר מיוחד.

2. ראשי תיבות – למח שלנו קל יותר לזכור מידע מכווץ שמסודר בצורה הגיונית ובקטגוריות. 

למשל: כדי לבנות חזון צריך לענות על השאלות:

מה אני רוצה

למה אני רוצה

איך אני משיג את זה.

ובמקום לזכור 11 מילים שונות. אפשר לזכור את הצירוף מל"א (מה, למה, איך)

3. שיטת החדר הרומאי – שיטה שהרומאים הדגולים השתמשו בה כדי לזכור פריטים. איך עושים? מקשרים מקום/אזורים שאנחנו מכירים לחומר חדש.

אפשר לקחת כל מבנה שאנחנו מכירים ולהשתמש בו. חדרים בבית, בבית ספר, בחוג ועוד.

בואו ניקח את הכיתה

  • עקרון שלטון העם -> מהדלת נכנס כל עם ישראל / מלא אנשים וכולם עם כתרים.
  • עקרון הכרעת הרוב -> שולחן. על השולחן מתקיים קרב הורדת ידיים. אחד מול מאה -> מאה מנצח. הכרעת הרוב
  • עקרון הסובלנות -> על המזגן יושבים אנשים בכל הצבעים, יהודים,נוצרים, מוסלמים, דתיים, חילונים – ממש לדמיין
  • עקרון זכויות אדם ואזרח -> בחלון אפשר לראות אסיר כלוא, רזה מאוד וסובל כי הוא בלי אוכל ושתייה. וזה מזכיר את הזכויות שיש.
  • עקרון שלטון החוק -> על הלוח יש שופט שדופק, חוק וסדר, חוק וסדר!
  •  

איך עוזרים למח לאחסן את המידע?

  1. ישנים טוב בלילה. 8-10 שעות שינה יעזרו לזיכרון להפוך מזיכרון זמני לזיכרון שנשמר לטווח ארוך. בנוסף: תרוויחו גם בריאות טובה, מצב רוח חיובי יותר, שיפור בביצועים פיזיים ומחשבתיים. 
  2. מחלקים את החומר לקטעי למידה. "את רומא לא בנו ביום אחד, וגם את החומר להיסטוריה לא". המח מסוגל לזכור הרבה חומר. העניין? אנחנו גם שוכחים מידע די בקלות. לכן, חלוקה של החומר למקטעים, בכל פעם קטע, עוזרת למידע להספג בצורה טובה, כזו שלא תעלם רגע אחרי המבחן.

השתמשו למשל בשעון של פומדרו שיעזור לכם ללמוד (25 דקות למידה ו – 5 דקות הפסקה):

טבלת הכנה למבחן (אפשר להעתיק לאקסל ואז להשלים למבחן שלכם):

נושא
תת נושאים
כמה זמן אני צריך/צריכה (ימים ושעות)
כמה אני שולט/ת בזה? 1-10 (נכון לעכשיו)
מתי?
נושא ראשי: מבחן ב"הקמת המדינה"
 
5 ימים. 10 שעות. אקסטרה זמן:
7 ימים. 12 שעות
4
19.11
השואה
· פרוץ השואה
· נאציזם
· התבוללות
· גטו וארשה
· אירועי דגל
1 יום. 3 שעות
4
12.11
עלייה ראשונה
 
1 יום. שעתיים
8
13.11
עלייה שנייה
 
1 יום. שעתיים
7
14.11
החזון של הרצל
 
1 יום. שעה
9
15.11
מלחמת העצמאות
 
1 יום. שעה
3
16.11
חזרה ותרגול שאלות
 
2 ימים. 3 שעות
 
17-18.11

טיפ #4 – יום המבחן הגיע! מה עושים?

  • אפשרו לעצמכם לנוח. רצוי שלא ללמוד באותו היום (למה? אפקט הזמינות. חומר שלמדנו ממש ברגע האחרון, עשוי להיות זמין יותר ממה שלמדנו קודם ולהפריע בשליפה של חומר קודם, מוסיף לחץ)
  • להגיע כמה דקות לפני למבחן – לאפשר לגוף להרגע, ולא להגיע בשנייה האחרונה. שירותים/אוכל לפני.
  • להיות עם מים.
  • מתחיל מבחן? לא ישר להתחיל! להקדיש את הדקות הראשונות. 2-10 דקות הראשונות (תלוי כמה זמן יש) כדי לעבור על השאלות. למה? כי אחרי שעברנו פעם אחת, אנחנו מתחילים "לחמם את המוח" ולהזכר בנושאים רלוונטיים. ולכן בפעם השנייה שנעבור, החומר יראה מעט מוכר יותר.
  • טכניקת הרגעה: לקחת 5 נשימות עמוקות ולשחרר.
  • יש בלקאוט? לעבור לשאלה אחרת/לעצור לרגע ולהסתכל למעלה.זה גורם לאזורים השונים במח לפעול ויכול לסייע לנו.
  • תבחנו מה אתם מעדיפים – להתחיל משאלות קלות ואז קשות (בדרך כלל עדיף) או ההפך.

להקלטה של 5 דקות מדיטציה, שעוזרת להוריד לחץ:

סדנת ניהול זמן

מפגש 3 – ניהול זמן

ניהול זמן הוא התהליך של ארגון ותכנון כיצד לחלק את הזמן  בין פעילויות שונות. ניהול זמן טוב מאשר לאדם ללמוד ולעבוד חכם יותר ולא קשה יותר

קרא עוד »
איך לבנות חזון

מפגש 2 – חזון

מה זה חזון? על פי מילון אוקספורד: תְּמוּנָה שֶׁאָדָם רוֹאֶה בַּחֲלוֹמוֹ, בְּדִמְיוֹנוֹ אוֹ בְּעֵינֵי רוּחוֹ. ובתנ"ך:מַרְאֶה נְבוּאִי, נְבוּאָה."חֲזוֹן יְשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ אֲשֶׁר חָזָה עַל-יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם"  7

קרא עוד »
3

פרויקט גמר

במסגרת הקורס וכדי לסייע לכם ללמוד את הכלים שנלמד כאן בצורה הטובה ביותר אתם מתבקשים לבצע פרויקט.  על הפרויקט והשתתפות בכיתה תקבלו ציון סופי. הפרויקט

קרא עוד »
מיומנויות למידה

חומרים לתלמידים

ברוכים הבאים וברוכות הבאות, לפרויקט "מיומנויות למידה". כאן תמצאו את התרגילים, חומרי העזר, סרטונים מעניינים ומידע חשוב במסגרת הקורס. בחרו מה תרצו לעשות:

קרא עוד »