fbpx

גלי מוח

גלי מוח

מה זה גלי מוח?

בבסיס של כל המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלנו עומדת התקשורת בין נוירונים במוח שלנו. גלי מוח מיוצרים על ידי פולסים אלקטרונים מסונכרנים המיוצרים ממסה גדולה של נוירונים המתקשרים בינם לבין עצמם.

אנלוגיה נחמדה לחשוב על גלי מוח היא כמו תווי מוזיקה – גלי המוח בעלי תדירות נמוכה הם כמו תופים חודרים ועמוקים בעוד אשר גלי מוח בעלי תדירות גבוהה הם כמו חליל גבוה ועדין. כמו בסימפוניה, התדרים הגבוהים והנמוכים מתקשרים אחד עם השני באמצעות הרמוניה.

לי המוח שלנו משתנים בהתאם לפעילות שאנו מבצעים ולתחושות שלנו. כאשר גלי המוח האיטיים הם הדומיננטיים אנחנו עשויים להרגיש עייפים, איטיים, רפויים ומנומנמים. כאשר התדרים הגבוהים יותר דומיננטים אנחנו עשויים להרגיש דרוכים וקשובים.

התיאורים שנציין בפסקאות הבאות הם תיאורים רחבים – במציאות דברים הרבה יותר מורכבים וכן גלי מוח עשויים להציג משהו שונה בהתאם למיקומים השונים במוח.

כיצד ניתן למדוד גלי מוח?

ניתן למדוד גלי מוח על ידי סנסורים הממוקמים על הקרקפת. כאשר הם מחולקים על פי רוחב הפס שלהם על מנת לתאר את הפונקציונליות שלהם. מקובל לחלק את גלי המוח על פי ספקטרום תודעה מתמשך – מאיטי, חזק ופונקציונלי למהיר, עדין ומורכב.

מהירות גלי המוח נמדדת ביחידת המידה הרץ (Hertz – מספר מחזורים בשנייה) והם מחולקים לקבוצות של גלים איטיים, מתונים ומהירים.

אינפרה נמוך – INFRA-LOW (מתחת ל 5. הרץ)

גלי אינפרה-נמוך הידועים גם בתור פוטנציאלים קורטיקל איטי (באנגלית: Slow Cortical Potentials) , נחשבים למקצבים הקליפתיים הבסיסיים אשר אחראים לפעולות תפקודיות גבוהות. מעט מאוד ידוע על סוג זה של גלי מוח. הטבע האיטי שלהם מקשה על יכולת הזיהוי והמדידה המדויקת – מעט מאוד מחקרים נעשו עליהם. נראה כי הם לוקחים חלק חשוב בפעילות נטוורקינג (תקשורת) וזמן של המוח.

 

גלי דלתא ׁ- DELTA WAVES (בין 3 ל 5. הרץ)

גלי דלתא הינם גלים איטיים וקולניים – גלים בעלי תדירות נמוכה וחדירה עמוקה כמו מכת תוף. הגלים מיוצרים בזמן מדיטציות עמוקות ושינה ללא חלומות. גלי דלתא מביאים להפסקה של מודעות חיצונית והם המקור לאמפטיה. ריפוי והתחדשות הם תהליכים המתרחשים במצב זה ולכן זאת הסיבה ששינה עמוקה ומשקמת היא כה חיונית לתהליך הריפוי.

Delta Waves, the slowest but loudest brainwaves

גלי טתא- THETA WAVES (בין 3 ל 8 הרץ)

גלי טתא מופיעים לעיתים קרובות בזמן שינה אף הם גם דומיננטים בזמן מדיטציה עמוקה. גלי טתא הם הפתח שלנו ללמידה, זיכרון ואינוטאיציה. בטתא, החושים שלנו ממוקדים בתחושות וסימנים שעולים מתוכנו ופחות בגירויים של העולם החיצוני. זהו מצב הדמדומים שבדרך כלל אנו חווים רק בזמן שאנחנו מתעוררים משינה או מתחילים להרדם. בזמן גלי טתא אנחנו נמצאים בחלום. דמיון פעיל, אינטואיציה ומידע אשר נגישים לנו בצורה גבוה יותר מאשר בעת מודעות רגילה. במצב זה אנו נגישים לפחדים, להיסטוריה הבעייתית ולסיוטים.
Theta brainwaves, occur in sleep and are also dominant in deep meditation.

גלי אלפא – ALPHA WAVES (בין 8 ל 12 הרץ)

גלי אלפא מופיעים במהלך זרם מחשבות שקט ובחלק מהמצבים המדיטטיביים. גלי אלפא הם “הכח של עכשיו” להיות נוכחים, בהווה. גלי אלפא הם מצב המנוחה של המוח. גלי אלפה מסייעים למצב המנטלי, לרוגע, למודעות, לתקשורת הגוף והמודעות וכן ללמידה

Alpha brainwaves occur during quietly flowing thoughts, but not quite meditation.

גלי בטא – BETA WAVES (בין 12 ל 38 הרץ)

גלי בטא מובילים את מצב ההתעוררות הנורמלי של התודעה כאשר תשומת הלב עוברת למשימות קוגנטיביות ולעולם החיצוני. גלי בטא הם פעילות ‘מהירה’ אשר נוכחים בזמן שאנו דרוכים, ממוקדים, מנסים לפתור בעיות, שופטים, מקבלים החלטות ומרוכזים בפעילות מנטלית כלשהי.

את גלי הבטא מחלקים ל3 קבוצות
LO-BETA (בין 12- 15 הרץ) – נמצאים בזמן הרהור. נקראים גם Beta1
Beta (בין 15-22 הרץ) – נמצאים בזמן התגייסות מלאה של תשומת הלב או בזמן ניסיון לפתור משהו. נקראים גם Beta2
HI-BET (בין 22-38 הרץ) – נמצאים בזמן מחשבות מורכבות, קליטה של חוויות חדשות, לחץ גבוה או התרגשות.
מצב זה צורך כמות רבה של אנרגיה.

Beta brainwaves are present in our normal waking state of consciousness.

גלי גמא – GAMMA WAVES (בין 38 ל 42 הרץ)

גלי גמא הם הגלים המהירים ביותר – בעלי תדירות גבוהה. גלי גמא מקושרים לעיבוד סימולטני של מידע על ידי מספר אזורים במוח. גלי גמא מעבירים מידע בצורה מהירה ושקט. על מנת להגיע למצב של גלי גמא על התודעה להיות במצב שקט.

תחילה, חשבו כי גלי גמא הינם רעשים של המוח עד אשר חוקרים גילו כי גלי גמא פעילים מאוד ברגעים של אהבה אוניברסלית, אהבה לזולת ובזמן של הפגנת תכונות נעלות.

גלי גמא הם גם מעל התדירות של ירי נוירונים על כן הדרך שהם נוצרים עדיין נשארת כתעלומה. משערים כי גלי גמא אחראים לתפיסה ולמודעות.

מה המשמעות של גלי המוח

פרופיל גלי המוח שלנו והחוויות היום-יומיות שלנו בחיים הם שני דברים אשר לא ניתנים להפרדה. כאשר גלי המוח שלנו לא נמצאים באיזון אנו עשויים לחוות בעיות רגשיות ובריאותיות.

חוקרים מצאו תבניות מסוימות של גלי מוח אשר מעידות על כל המצבים הרגשיים והנוירולוגיים.

להשפיע על גלי המוח

בתור כלל אצבע, כל דבר המשפיע על התפיסה שלנו משפיע גם כן על גלי המוח.

ניתן לעשות זאת על ידי שימוש בכימיקליים כדוגמת תרופות וסמים, אך עם זאת אימון של התודעה, היא דרך הפעולה שלנו.

לטווח ארוך, מתודות מסורתיות כמו מדיטציה ויוגה מסייעים לאיזון גלי המוח. כמו כן, טכניקות לאימון המוח, שיפור הזיכרון הם ללא ספק דרכים יעילות להשפיע על מצב גלי המוח. .

מדיטציה לחרדות

מדיטציה לחרדות

תוכן ענייניםמה זה גלי מוח?כיצד ניתן למדוד גלי מוח?אינפרה נמוך – INFRA-LOW (מתחת ל 5. הרץ)גלי דלתא ׁ- DELTA WAVES (בין 3 ל 5. הרץ)גלי

קרא עוד »
וים הוף

וים הוף

תוכן ענייניםמה זה גלי מוח?כיצד ניתן למדוד גלי מוח?אינפרה נמוך – INFRA-LOW (מתחת ל 5. הרץ)גלי דלתא ׁ- DELTA WAVES (בין 3 ל 5. הרץ)גלי

קרא עוד »
דמיון מודרך

דמיון מודרך

דמיון מודרך הוא תרגול ממוקד אשר מערב את כל אחד מ-5 החושים שלנו. המדריך המלא על מה זה דמיון מודרך, דוגמאות לתרגול, השפעות על פי המחקר, דמיון מודרך לחרדות ולילדים

קרא עוד »
מדיטציה להרגעה

מדיטציה להרגעה

מדיטציה להרגעה היא דרך מעולה ואפקטיבית שיכולה לעזור להקל על הסטרס. במדריך הבא תקבלו סרטון לתרגול, הסברים, מחקרים, טיפים והדרכות שיעזרו לכם לחוות הקלה והרגעה.

קרא עוד »
מדיטציה בארגונים

מדיטציה בארגונים

מה משותף לגוגל, נוקיה, IBM, HBO, לופטנזה, נאס”א ואפל? הן לא רק חברות מעולות ומצליחות אלא הן גם מהראשונות אשר החדירו מדיטציה בארגונים. רוצים גם? כל הפרטים.

קרא עוד »
ספרי מדיטציה מומלצים

ספרי מדיטציה

עולם המדיטציה טומן בחובו אוצרות, שאלות, תשובות ותגליות יוצאות דופן. 8 ספרי מדיטציה מומלצים אשר יעזרו לכם להכיר, ללמוד, לתרגל ולהטמיע את עקרונות המדיטציה בחייכם.

קרא עוד »
סדנת מדיטציה

סדנת מדיטציה

מעוניינים בסדנת מדיטציה עם טובי המורים והמתרגלים? הכנו לכם יום תרגול מלא של מדיטציה במספר מועדים שונים לבחירה. הצטרפו לקהילת המדיטציה שלנו.

קרא עוד »
ספריית המדיטציות

ספריית המדיטציות

ברוכים הבאים לספריית המדיטציות – מאגר ענק ומתעדכן של סרטוני מדיטציה לתרגול: מדיטצית נשימה, מדיטציה למתחילים, סריקת גוף, מיינדפולנס ועוד. הכנסו ותהנו.

קרא עוד »
תרגילי נשימה

תרגילי נשימה

4 תרגילי נשימה שאתם חייבים להכיר: תרגול נשימת אש, נשימה טבעית, פראניאמה, נשימה יוגית. הגיע הזמן לחזק את הנשימה, ללמוד לנשום נכון ובעיקר להנות מחווית תרגול מעולה

קרא עוד »
מדיטציה לפני השינה

מדיטציה לפני השינה

אנשים שמקפידים לבצע מדיטציה לפני השינה ישנים שנת לילה טובה ואיכותית יותר. אנחנו כאן כדי להסביר שלב אחרי שלב איך לעשות מדיטציה לפני השינה בנוחות, בהנאה ובחיוך.

קרא עוד »
קורס מדיטציה

קורס מדיטציה

בעזרת סדרת מפגשים במסגרת קורס מדיטציה, תקבלו גישה לכלי מדהים שמאפשר לפתח מודעות וקשיבות למתרחש בגופנו וסביבתנו ובכך להתמלא באנרגיה, להרגע ובעיקר – להנות.

קרא עוד »

סדנת מיינדפולנס - להכיר את מעמקי התודעה

עכשיו ללא עלות (במקום 47 ש"ח)

50 דקות שבהן תלמדו יחד עם ערן שני, מנהל מרכז סטרונגר:

V ננפץ מיתוסים על מיינדפולנס

V נדבר על מחקרים שנעשו בתחום ואיך מיינדפולנס יכול לתרום לנו

V נתרגל ביחד – סריקת גוף

V נבין איך אפשר להטמיע מיינדפולנס בחיים שלנו

V בונוס! נתרגל כלי ייחודי להתמודדות מיידית עם לחץ